۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۶۰۸۸۱۱
سرمقاله؛

مانیفست انقلاب جهانی امام خمینی

مانیفست انقلاب جهانی امام خمینی
امام خمینی(ره) چونان پیامبری که پرچم‌دار رهایی بشر از طواغیت زمان را به‌عهده دارد با بشریت معاصر سخن گفت و مرامنامه انقلاب اسلامی را ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، وصیتنامه سیاسی- الهی امام خمینی (ره) هفت سال قبل از وفات ایشان نوشته شد. مخاطب این وصیت‌نامه ملت ایران، مسلمانان جهان و نیز مردم سراسر دنیا و نسل‌های آینده است.
 
او چونان پیامبری که پرچم‌دار آزادی و رهایی بشر از طواغیت زمان را به‌عهده دارد با بشریت معاصر سخن گفت و مرامنامه انقلاب اسلامی را به عنوان تنها ره رهایی بشر از گرفتاری‌هایی که قداره بندان جهانی و فیلسوفان ماتریالیسم و مدرنیسم برای انسان‌های معاصر پدید آورده‌اند، ارائه داد.
 
او در مقدمه این پیام تاریخی، اسلام و مکتب اهل بیت (ع) را که انقلاب اسلامی از آن الهام گرفته به جهان معرفی می‌کند و از انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده بی‌بدیل تاریخ معاصر یاد می‌نماید. او از خطراتی که بشریت و نیز مسلمانان را تهدید می‌کند و نیز توطئه‌ها و دسیسه‌ها و نیرنگ‌هایی که در قرون اخیر بر بشریت رفته سخن می‌گوید و همگان را به مرور تاریخ خونباری که مدرنیسم بر انسان‌ها رقم زده دعوت می‌نماید و سپس به ابعاد گوناگون و برکات انقلاب اشاره می‌نماید و از ملت و توده میلیونی ایرانیان در عصر حاضر به عنوان ملتی یاد می‌کند که بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله (ص) و مردم کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین‌بن‌علی (ع) است.

او در این پیام نورانی از نقشه‌ها و توطئه‌های قدرت بزرگ یاد می‌کند و خطاب به ملت ایران و ملت‌های جهان و نیز به مسئولان دولت و مجلس و دست‌اندرکاران نهاد‌های انقلابی از جنایات آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی یاد می‌کند. در پایان، همه را به روح تعاون و تعهد در جامعه، خودشناسی و خودکفایی و استقلال و ترقی و تعالی کشور و تقویت بیداری، هوشیاری تعهد و فداکاری و نیز روح مقاومت و صلاحیت در راه حق دعوت می‌فرمایند.

وصیت‌نامه امام (ره) در برگیرنده همه نیاز‌های علمی و عملی است که یک انقلابی در ایران و هر جای جهان می‌تواند مسیر فلاح و رستگاری خود را در دنیا و آخرت تعیین و بر ممشای انقلابی‌ترین عنصر انسانی در عصر ما حرکت کند. اقیانوسی از معارف و معالم الهی و انسانی در این پیام نهفته است. اگر بخواهیم به عمق این اقیانوس برویم باید سه پیام کلیدی امام (ره) را در اواخر عمر او را نیز مرور کنیم.

۱- پیام امام به مناسبت سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸،
۲- پیامی که خطاب به علما و مراجع صادر کردند که موسوم به منشور روحانیت است
۳- پیام آخر به مناسبت نیمه شعبان خطاب به مهاجرین جنگ تحمیلی امام (ره)

پیام اول ۱۱ ماه قبل و پیام دوم ۴ ماه قبل و پیام سوم را سه ماه قبل از رحلت جانگداز خود صادر کردند. بررسی نکات مهم و کلیدی در این سه پیام مکمل وصیت‌نامه امام و حتی می‌شود گفت کلید فهم فراز‌های مهم وصیت‌نامه است. امام (ره) در سه ماهه آخر عمر خود دست به یک اقدام انقلابی زد و خطر عظیمی را که در سر راه انقلاب قرار داشت از میان برداشت. او با تصحیح مسیر حرکت رهبری، انقلاب را از کجراهه و بیراهه روی نجات داد و نگذاشت انقلاب به‌دست نااهلان، منافقان و لیبرال‌ها بیفتد.

امام (ره) در ماه‌های آخر عمر خود به سان یک قهرمانی می‌ماند که پنجه درپنجه ابرقدرت‌ها انداخته و پرچم اسلامی را بردوش خسته خود حمل می‌کند و از کمرکش کوه مشکلات و مصائب بالا می‌برد تا بر قله نشاند. با آنکه پیر و خسته به نظر می‌رسید، اما با نردبان کلمات نورانی خود این مسیر را جوانانه و چابک طی می‌کند و چکیده آن کلمات که امروز و نیز فردا به درد ما می‌خورد را در زیر می‌خوانید:

– استکبارغرب تصور کرده است از اینکه اسم حصر اقتصادی را به میان آورد ما جا می‌زنیم.
– ما هنوز در قدم‌های اول مبارزه جهانی علیه غرب و شرق هستیم.
– مسئولان باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست.
– انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت – ارواحنافداه – است.
– با چشمان باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید، اگر آرام بگذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند. (۱)

خوب است دیپلمات‌های ما در نمایندگی‌های خارج از کشور و حضرات دیپلمات مستقر در وزارت خارجه یک بار دیگر این جملات را مرور کنند و ببیند در مسیر تحقق آرمان‌های امام هستند یا نه. اگر مسیری غیر از این دارند دستمزد و حقوقی که می‌گیرند قطعاً حرام است. آن‌ها باید بدانند ملت بزرگ ایران و رهبری معظم آن در تمهید و تدارک دولت مهدوی (عج) هستند و در این تردیدی نیست.
 
امام (ره) کمتر از یک سال به پایان عمر خود با قبول آتش‌بس نقطه عطفی را در تداوم مبارزه با استکبار جهانی به‌وجود آوردند که به مدت کوتاهی به سقوط صدام و تغییرات عمیق در جغرافیایی سیاسی منطقه شد.
 
در همان بیانیه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ چنان خط و نشانی برای غرب و شرق عالم و به‌ویژه آمریکا می‌کشند که واقعاً حیرت‌انگیز است. فراز‌های این خط و نشان را هم باید خوب دیپلمان‌های جمهوری اسلامی در آن تعمق کنند، به جملات زیر دقت کنید:

– ما در صدد خشکانیدن ریشه‌های فساد صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیسم در جهان هستیم.
– ما تصمیم گرفتیم با لطف و عنایت خداوند بزرگ نظام‌هایی بر این سه پایه استوار است نابود کنیم و نظام اسلام رسول الله (ص) را در جهان استکبار ترویج نماییم.
– دیر یا زود ملت‌های در بند شاهد آن خواهند بود ما با تمام وجود از گسترش باج‌خواهی و مصونیت کارگزاران آمریکایی حتی اگر با مبارزه قهرآمیز هم باشد جلوگیری می‌کنیم.
– از خدا می‌خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد نه تنها از کعبه مسلمین که از کلیسا‌های جهان ناقوس مرگ آمریکا و شوروی را به صدا درآوریم.
– اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظلم برنمی‌داریم.
– راهی جز مبارزه نمانده است. باید چنگ و دندان ابرقدرت‌ها و خصوصاً آمریکا را شکست.
– باید یکی از دو راه را انتخاب نمود یا شهات یا پیروزی که در مکتب ما هر دو پیروزی است.
– ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست مبارزه هست تا مبارزه هست ما نیز هستیم.
– ما تصمیم گرفتیم پرچم لااله الا الله را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتراز درآوریم.
– کمربندهایتان را محکم ببندید هیچ چیز تغییر نکرده است.
– به اروپا و آمریکا اخطار می‌کنم تا دیر نشده و در باتلاق مرگ فرو نرفته‌اید از خلیج‌فارس بیرون روید. ممکن است فرزندان انقلاب ناو‌های جنگی شما را به قعر آب‌های خلیج‌فارس بفرستند.
– ما اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی برای همیشه حامی و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است.
– کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم ولی هیهات که خادمان اسلام، به ملت خود خیانت کنند.
– چیزی که در سرنوشت روحانیت واقعی نیست سازش و تسلیم در برابر کفر و شرک است.
– اگر بندبند استخوان‌هایمان را جدا کنند اگر سرمان را بالای دار ببرند. اگر زنده، زنده در آتش بسوزانند. امان‌نامه کفر و شرک را امضاء نمی‌کنیم (۲)

۳۰ سال پیش این کلمات نورانی و انقلابی صادر شد در رگ و پی نسل اول و دوم انقلاب منشأ تحولات عظیمی در تاریخ ایران و جهان شد و قدرت منطقه‌ای ایران شکل گرفت. لبنان از اشغال صهونیست‌ها خارج شد صهیونیست‌ها در نبرد ۳۳ روزه برای اولین بار در برابر فرزندان انقلابی امام (ره) زانو زدند. اشغالگران قدس همین شکست را در برابر حماس و جهاد اسلامی تجربه کردند به گونه‌ای که مقاومت آن‌ها در برابر فرزندان انقلاب و امام در سرزمین‌های اشغالی و غزه به ۲۴ ساعت رسیده است.

فرزندان انقلابی امام در یمن دماغ آل سعود و عمال صهیونیست‌ها را در شبه جزیره عربستان به خاک مالیدند و عمق استراتژیک ایران را تا آنسوی دریای سرخ گسترش دادند.

فرزندان انقلابی امام در سپاه ارتش با ایجاد شهرک‌های زیرزمینی موشکی خواب خوش را از آمریکائی‌ها ربودند. امروز اقتدار سپاه اسلام در سراسر آسمان، زمین و آب‌های ایران مثال‌زدنی است به طوری‌که دشمن حتی از خیال حمله به ایران را نیز پشیمان کرده است.

۳۰ سال است پرچم اقتدار ایران بر دوش خلف شایسته امام (ره) است و حتی یک روز هم ملت ما از پیشرفت و توسعه عقب نمانده است. چرا که امام زنده است و در میان ماست. رهبری معظم انقلاب اجازه نداده است حتی یک لحظه یاد امام از حافظه تاریخی ملت ایران محو شود و نیز یک کلمه از آن کلمات نورانی بر زمین بماند. راهپیمایی عظیم روز قدس، امسال نشان داد مردم پای آرمان‌های امام، انقلاب و اسلام ایستاده‌اند.
________________________
پی‌نوشت‌ها:
۱- صحیفه امام سرجلد ۲۱ – صفحات ۳۲۷، ۳۲۸ و ۳۲۹ دوم فروردین ۱۳۶۸،
۲- پیام ۲۹ تیر ۶۷ به مناسبت اولین سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸ صحیفه نور جلد ۲۱
/۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات