۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۰۸۸۵۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

مادر به عنوان معمار تربیت مهمترین نقش را در دینداری فرزندان دارد

مادر به عنوان معمار تربیت مهمترین نقش را در دینداری فرزندان دارد
کربلایی با بیان اینکه فرزندان باید اهل تفکر و تدبر باشند، گفت: مادر به عنوان معمار تربیت نقش قابل توجهی در تربیت دینی و معنوی فرزندان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کربلایی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته در نشست تعاملی مادران که در ویژه برنامه افطاری ماه مبارک رمضان مدرسه علمیه الزهرا(س) گیشان که در پایگاه بسیج شهید روستایی منطقه کن برگزار شد، در بیان اهمیت تربیت فرزندان گفت: بواسطه شرایط و زمانی که در آن هستیم همه یک نوع دغدغه و نگرانی تربیت فرزند را داریم.

وی افزود: همه ما می دانیم تربیت فقط به مادر مربوط نمی شود و افراد دیگری مانند پدر، معلم، دوست، صداوسیما و سایر امور در تربیت فرزند دخیل هستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان نقش مادران در تربیت فرزندان ابراز کرد: اما آنچه مهم است این است که ما به عنوان مادر چه نقشی در تربیت فرزند خود ایفا کرده ایم؟ من به عنوان یک مادر که تمام آرزویم در این خلاصه می شود که فرزندم عاقبت بخیر شود چه اقدامی در این زمینه انجام داده ام؟ براساس آیات قرآن ضمیر وجودی همه انسان ها پاک است زیرا نفخت فیه من روحی دارد اما ما چه اقدامی برای رشد این ضمیر وجودی انجام داده ایم؟

کربلایی با استناد به آیات الهی به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد: یکی از چیزهایی که براساس آیات قرآن خیلی مهم است این است که فردی شایسته باید عهده دار تربیت فرزند شود؛ همچنین خانه باید مناسب و کفالت برعهده فردی خاص باشد و در اینجا ضمیر وجودی انسان رشد می کند.

وی با اشاره به دومین ویژگی تربیتی مادران اظهار داشت: براساس آیات الهی عبادت بخشی از نیاز فرزند ماست که ما آن را گم کرده ایم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: طبق صریح آیات الهی؛ اگر فرزند اهل عبادت نشد یکی از نیازهای او را انجام نداده ایم. وقتی جوان و نوجوان اهل عبادت باشد والدین در این مسیر او را یاری و تربیت کردند، قطعا رزق ویژه ای نصیب آنان می شود؛ پس چرا ما جوانهایمان را محروم می کنیم؟ چه کسی به ما اجازه داده است بچه هایمان را از حظ عبادت محروم کنیم؟

کربلایی ضمن هشدار تربیتی به مادران در این خصوص گفت: وقتی من مادر احساس کنم نماز برای افراد سن بالاست و عبادت و استغفار هم برای افرادی است که مرتکب گناه شده اند حتی اگر فرزندم را به محافل مذهبی هم بیاورم او را در مسیر عبادت هدایت نمی کنم. در صورتیکه فرد شایسته باید عهده دار تربیت فرزند باشد و او را در مسیر رشد ضمیر وجودی اش یاری رساند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به کلام شهید مطهری در خصوص تربیت فرزند افزود: این شهید بزرگوار می فرمایند: در تربیت فرزند به هر میران مادران کمک کنند تا فرزندان اراده بسیار قوی داشته باشند، اینها در امور اسلامی و انسانی خود موفق تر هستند.

وی ادامه داد: پس مهمترین وظیفه مادران این است که فرزند را با اراده پرورش دهند و این هم ممکن نیست مگر اینکه خود مادر اراده قوی داشته باشد، زیرا وقتی اراده مادر سست شد قطعا اراده فرزند هم سست خواهد شد و در زندگی آینده فرزند تاثیرات منفی خواهد داشت.

کربلایی با بیان اینکه مادر معمار تربیت فرزند است، ابراز کرد: تربیت امری لحظه به لحظه و آن به آن است که نباید از آن غفلت کرد؛ بچه ها را باید اهل تفکر بار آورد و اینکه بگوییم نباید اجازه دهیم در دل بچه آب هم تکان بخورد تفکر و ایده خوبی نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: فرزندان را باید طوری تربیت کنیم که آن به آن و لحظه به لحظه تفکر کنند، بنشینند و ببینند خالق آنها کیست  و چه آفریده؟ چه گوهری آفریده؟ اگر بچه در این سن اهل تفکر شد، می بیند که خداوند همه این آسمان و زمین را و تمام ابر و باد و کرات را خلق کرده تا من انسان باشم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات