۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۶۰۸۸۶۸
در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا مطرح شد؛

گزارشی از فعالیت های تبلیغی مبلغان در فرودگاه امام خمینی

گزارشی از فعالیت های تبلیغی مبلغان در فرودگاه امام خمینی
مسؤول گروه تبلیغی شهید صالحی به تشریح اقدامات این گروه در فرودگاه امام خمینی(ره) پرداخت و از برگزاری 9 برنامه احیای شب های قدر در ماه مبارک رمضان امسال خبر داد.

اشاره: یکی از اموری که با استناد به آیه نفر در سوره توبه و احادیث فراوان به عنوان وظیفه ذاتی نهاد روحانیت تلقی شده تفقه در دین و سپس تبلیغ است، اهمیت تبلیغ در همه دوره ها به ویژه در دوران کنونی که سمومی که از سوی فضای مجازی که در حقیقت به فضای حقیقی در زندگی ها بدل گشته است اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

تبلیغ شیوه های گوناگونی دارد برخی طلاب در سراسر کشور با حضور در شهرها و روستاها مساجد و منابر را رونق بخشیده و تلاش در احیای فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) دارند، از سوی دیگر برخی طلاب با حضور در مجامع علمی دانش آموزی یا دانشگاهی دین خود را به اسلام و انقلاب ادا می کنند.

در این بین اما برخی از اماکن به دلیل شرایط خاصی که بر جو فرهنگی آن حاکم است تبلیغ را امری دشوار یا حتی ناممکن می سازد اما طلاب و مبلغانی هستند که در این مسیر تلاش کرده و سختی ها را برای اعتلای اسلام و انقلاب به جان خریده اند و با تحمل سختی های فراوان امروز به توفیقات خوبی دست پیدا کرده اند.

یکی از گروه های تبلیغی که تمرکز خود را بر اصلاح جو فرهنگی اماکن خاصی گذاشته گروه تبلیغی شهید علی زکی صالحی است که در کنار حضور در شهرها و روستاهای برای امر تبلیغ چندسالی که تصمیم گرفته برنامه شب های قدر خود را در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران برگزار کند.

از این رو خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با حجت الاسلام مجتبی آخوندی مبلغ و فعال فرهنگی و مدیر  گروه تبلیغی شهید علی زکی صالحی به گفت‌وگو نشستیم و دردل های او را شنیدیم. متن این گفت‌وگو در ادامه تقدیم خوانندگان محترم می شود.

تشریح برنامه شب های قدر در فرودگاه امام خمینی|فرودگاه امام مرز ایمانی ایران

رسا – سلام علیکم، ابتدا دلیل تصمیم خود را برای حضور در فرودگاه امام خمینی(ره) و احیای شب های قدر در این مکان و سختی های آن را برای ما بفرمایید.

بنده هم خدمت شما و همه عزیزان خبرگزاری رسا عرض سلام و ادب و احترام دارم.

خب همانطور که می دانید فرودگاه امام خمینی(ره) در حقیقت به نوعی مرز هوا ایمانی ایران محسوب می شود و معروف است که برخی وقتی سوار هواپیما می شوند و متوجه خروج از محدوده هوایی ایران می شوند حجاب خود را برمی دارند، از این رو تصمیم گرفتیم در یک چنین مکانی برنامه احیای شب های قدر را داشته باشیم.

با توجه به عدم برگزاری مراسم شب‌های قدر در برخی مکان‌های عمومی، تصمیم گرفته شد ماه مبارک رمضان در این مکان‌ها برنامه‌های تبلیغی برگزار شود، بنابراین گروهی تبلیغی با نام شهید علی زکی صالحی برای حضور در این مکان‌ها تشکیل شد.

با توجه به این‌که هیچ ‌گونه مراسمی در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها مسافربری برگزار نمی ‌شد، بنابراین اولویت گروه بر تبلیغ در فرودگاه گذاشته شد و سه سال قبل اولین بار برای این امر اقدام شد که متأسفانه با مخالفت برخی از مسئولان همراه شد، بنابراین دوستان مبلغ مصمم شدند که این طرح را به صورت جهادی برگزار کنند.

تشریح برنامه شب های قدر در فرودگاه امام خمینی|فرودگاه امام مرز ایمانی ایران

رسا – شنیدیم در این راه سختی های زیادی را متحمل شدید، از این هم برای ما بگویید.

بله حق با شما است، دل پرخونی داریم. وقتی سه سال پیش در در زمان آخوندی وزیر راه و شهرسازی آن زمان که البته خدا را شکر هیچ نسبتی با بنده ندارد به دلیل ژست سرمایه داری و لیبرال دموکراسی ایشان، تصمیم به این کار گرفتیم به شدت با ما مقابله می شد و اصلا اجازه چنین کاری داده نمی شد تاجایی که وقتی اصرار زیاد ما را دیدند با حالت بی احترامی گفتند شما می توانید داخل پارکینگ بروید و در آنجا برنامه خود را اجرا کنید.

همکاری خوب بخش فرهنگی فرودگاه

حقیقتا در آن دوران وضعیت بدی حاکم بود ولی بحمد الله با حضور حجت الاسلام زال مسؤول فرهنگی فرودگاه که ایشان هم از این قضیه فرهنگی فرودگاه ناراحت بودند توفیق این کار را در مسجد طبقه اول پیدا کردیم. ذکر این نکته لازم است که مدیریت فرودگاه با حجت الاسلام زال نیز ارتباط خوبی نداشتند ولی به جهت این که ایشان یک جایگاه سازمانی از گذشته داشته اند نمی توانستند با ایشان مقابله کنند.

با سختی های زیاد و اصرار حاج آقای زال سال دوم اجازه دادند داخل مسجد طبقه اول که رفت و آمد هست احیاء بگیریم که به لطف خدا و امام زمان(عج) و حضور بچه های پای کار و مخلص گروه توانستیم این کار را انجام بدهیم.

تشریح برنامه شب های قدر در فرودگاه امام خمینی|فرودگاه امام مرز ایمانی ایران

رسا – هدف شما از این کار چه بود؟

هدف ما تبلیغ معرفت خدا و ایجاد فضایی معنوی در ماه مبارک رمضان بود و اصلا بحث گارد گرفتن در برابر مدیریت یا مسؤولان فرودگاه را مدنظر نداشتیم، از این رو از همان سال اساتید معروف برای سخنرانی می بردیم یعنی کسانی که کارکرده اند.

جالب بود که این کار که در ابتدا با استقبال چندانی همراه نبود در ادامه شاهد حضور جمع زیادی از مردم بودیم که از جمله آنها کارمندان فرودگاه هستند، وقتی داخل بدنه و مدیریت فرودگاه نفوذ کردیم به جای این که مدیریت به استقبال بچه ها بیاید خودمان به همراه سخنران پیش مدیریت فرودگاه می رفتیم و سعی می کردیم که ارتباط خوبی برقرار کنیم.

مبلغ طبیب دوار است

معروف است که می گویند پیامبر گرامی اسلام(ص) «طبیبٌ دوارٌ بطبه» بود، ما هم با همان ارتباط های طلبگی و طبیب دوّار بودن و تواضع، هجمه ها را شکستیم، این جا بود که درد و دل ها باز شد و خود کارکنان فرودگاه نیز به استقبال ما آمدند و گفتند کار خوبی انجام می دهید چراکه تا کنون که کسی این جا برنامه ندارد و شما شب قدر را به معنای واقعی احیا کردید.

تشریح برنامه شب های قدر در فرودگاه امام خمینی|فرودگاه امام مرز ایمانی ایران

رسا – برنامه شب احیاء را چطور برگزار می کردید؟ مسافران یا کارکنان فرودگاه که مشغول فعالیت یا آماده حرکت بودند چطور در مراسم شرکت می کردند؟

ببینید غیر از مسافران که برخی اوقات باید چندین ساعت منتظر پرواز باشند خود کارمندان هم شرکت می کردند، چراکه کارمندان چند دسته هستند یک دسته شیفت هستند که از مدیریت ترمینال تا کارهای دیگر را برعهده دارند، عده ای حراست سپاه پاسداران هستند و عده ای هم کارمندان عادی.

برای این که در فرودگاه بحث پرواز مطرح است و کارمند هم که نمی تواند چند ساعت در مجلس حضور پیدا کند، لذا سه ساعت احیاء برگزار می کردیم یعنی هر دو ساعت یک احیاء. ابتدا از ساعت 10 شب تا12شب با 50 فراز جوشن کبیر، دوباره از ساعت 12 تا 2 بامداد و بعد از 2 تا نیم ساعت قبل از اذان که برای هر دوره برنامه سخنرانی و قرآن به سر نیز در نظر گرفته شده بود.

خلاصه آنکه برنامه تا حدی جذب و قابل استفاده شده بود که حتی برخی اوقات متوجه می شدیم میهمان داران هواپیما که آماده پرواز بودند نیز بخشی از وقت خود را در مراسم احیا به سر برده و قرآن به سر می گیرند.

تشریح برنامه شب های قدر در فرودگاه امام خمینی|فرودگاه امام مرز ایمانی ایران

رسا – از برنامه امسال خود در فرودگاه برای ما بگویید؟ میزان استقبال مردم و مدیریت فرودگاه چطور بود؟

جالب است که امسال خود فرودگاه از جمله حجت الاسلام زال برای این منظور با ما تماس گرفتند و ما نیز سه شب قدر را به خوبی برگزار کردیم تا جایی که یکی از شب ها حتی قرار بود که آیت الله مصباح یزدی به عنوان سخنران حضور داشته باشند که این امکان میسر نشد.

به طور کلی عده ای هستند که همیشه می خواهند کشور ما دور از دین و مذهب باشد به ویژه جاهای که خارجی ها می آیند سکولار باشد، تلاش ما این بود که بتوانیم این تفکر را از بین ببریم و اعلام کنیم که دین اسلام دینی مهربانی و جهان شمول است از این رو امسال از بین طلاب المصطفی عده از طلاب زبان دان را انتخاب کردیم تا امر تبلیغ و گفت‌وگو با میهمان خارجی را برعهده بگیرند.

برقراری میز مشاوره سؤالات اعتقادی و احکام شرعی

ضمن این که میز مشاوره و پاسخ به سؤالات اعتقادی و احکام شرعی هم در سالن اصلی فرودگاه برقرار بود که با استقبال مسافران و کارمندان مواجه شد و همانطور که گفتیم در هر سه شب احیا هر دوساعت یکبار سه برنامه مستقل احیا برگزار شد تا همه کارمندان و مسافران با توجه به وقت خالی خود بتوانند در مراسم شرکت کنند و از فیوضات این شبها بی بهره نمانند.

از جمله سخنرانان مراسم شب های قدر می توانیم به  حجت الاسلام دکتر محمدتقی یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و عضو انجمن حکمت ایران و همچنین جناب آقای قاسمیان عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) اشاره کنیم.

رسا – در پایان برای مبلغان شاخصه های کارجهادی را تبیین بفرمایید.

یکی از شاخصه های گروه‌های تبلیغی جهادی عمل کردن آن است، شجاعت و جسارت ویژگی‌های یک گروه جهادی است، اگر گروهی تبلیغی به صورت جهادی وارد عمل شود و در اثر فشارها عقب نکشد، بلکه فشار آورده و بر تصمیم خود استوار بماند، می‌تواند مبنا و هدف خود را عملی کرده و تحقق بخشد.

اقتضای دیگر یک گروه تبلیغی عمل بر طبق قوانین و اقتضائات مکان است، از این رو با توجه به توقف‌های کوتاه مسافران و همراهان آنها، در شب‌های قدر سه مراسم 90دقیقه‌ای احیا در زمان‌های مختلف از ساعت 10 تا 3 نیمه شب برگزار شد تا همه کارمندان و مسافران فرصت حضور در این مراسم را پیدا کنند.

بله، هرچند می‌توان مراسم احیا را در خانه خود برگزار کرد، اما به معنای درست آن در مکان‌های عمومی مانند فرودگاه حاصل می‌شود، بنابراین طلبه‌های توانمند بایستی در این مکان‌ها حضور یابند تا آثار تبلیغ گسترده بیش از پیش حاصل شود.

ضرورت تعامل با بدنه و رعایت قوانین مکان‌های تبلیغی

تعامل با بدنه و رعایت قوانین مکان‌هایی که برای تبلیغ در نظر گرفته می‌شود، یکی از عوامل پویایی و موفقیت گروه تبلیغی است، همچنین این گروه‌ها بایستی از روحیه پرصلابتی برای مقابله با مشکلات برخوردار باشند تا بتوانند موانع را از پیش‌روی خود کنار زده و پیشرفت در هدف داشته باشند.

رسا – تقدیر و تشکر داریم از این که وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

بنده هم از شما که در این عرصه دغدغه مند بودید تشکر می کنم و امیدوارم با پیگیری های شما و انتشار خوب این مصاحبه زمینه برای رونق بیشتر این امر در سال های بعد فراهم شده و اساتید و مبلغان برجسته نیز با فراغ بال بهتری دعوت ما را برای حضور در چنین مکان هایی پذیرا باشند./1330/ج

گفت‌وگو از داود جعفری

ارسال نظرات