۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۶۰۸۹۳۸
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

مهم ترین انتظارات امام راحل از ملت ایران

مهم ترین انتظارات امام راحل از ملت ایران
استاد حوزه علمیه قم به انتظارات امام امت اشاره کرد و گفت: بصیرت، همراهی با روحانیت، وحدت کلمه و استکبارستیزی انتظار امام خمینی (ره) از ملت مؤمن و انقلابی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی در آیین بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره) که از سوی حرم مطهر بانوی کریمه اهل‌بیت در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به سه سؤال اساسی از سیره امام امت، اظهار داشت: امام که بود؟ امام امت چه کرد؟ و امام امت از امت چه انتظاری دارد سه سؤالی است که از منظر رهبری معظم انقلاب امام خامنه‌ای باید موردبررسی قرار گیرد تا برخی از ابعاد شخصیتی امام راحل برای ما معین شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به پاسخ سؤال اول از منظر رهبری معظم انقلاب، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در جملاتی امام خمینی (ره) را چنین توصیف می‌کنند «خصلت‌هایی که در امام بود هرکدام به‌تنهایی کافي بود که از يک فرد، انساني بزرگ بسازد بسيار خردمند، هوشيار، زيرک و آگاه. از آن انسان‌هایی که به‌راحتی نمی‌توان حقيقتي را به او واژگونه جلوه داد. انساني بااراده پولادين که هيچ مانعي نمی‌توانست جلودار او شود. درعین‌حال انساني بسيار رئوف و دل‌رحم چه در هنگام مناجات باخدا و چه در هنگام برخورد با نقطه‌هایی از رندگي انسان‌ها، درعین‌حال داراي حس خویشتن‌داری باتقوا، يعني انگیزه‌های نفساني و هواها و هوس‌ها در او نبود و کمتر سراغ داريم انساني که اسير هواها نباشد. ولي او امير بر هواهاي خود بود. درعین‌حال درنهایت تواضع و فروتني و صبر و بردباري بود. سخت‌ترین حوادث در اقيانوس وجود او تلاطم ايجاد نمی‌کرد.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی در بخش از سخنان خود با اشاره به پاسخ این سؤال که امام برای سعادت امت چه کرد گفت: استاد فهمي هويدي مصري نويسنده مشهور مصری می‌نویسد «بايد گفت كه به‌طورکلی ذهن انسان از بيان دستاوردهاي امام عاجز است ولي می‌توان آن‌ها را دربندهای ذيل خلاصه كرد؛ اول: اعتبار بخشيدن دوباره به ملت ايران و متوقف نمودن دشمني و بی‌حرمتی به شخصيت مذهبي آنان كه رژيم گذشته ايران درصدد بی‌ارزش كردن آن بود. دوم: ايشان گفته‌هایی چون (دين عنصري است افيون ملل و عامل خمود و سستي) را رد كردند و ثابت نمودند كه اگر از دين به‌درستی استفاده شود عنصري فعال و مؤثر در برانگيختن ملت‌هاست.»

وی افزود: این نویسنده مصری در ادامه می‌گوید «سومین دستاورد امام خميني رحمه‌الله پيروزي مستضعفين و پيشرفت مهم مواضع اسلامي را در جهان معاصر محقق ساختند. چهارم: امام در مقابل قواي استكبار جهاني باقدرتی عظيم قد علم كردند و در مقابل ايشان سكوت نكردند. پنجم: در چهارچوب افكار مذهبي به پيروزي بزرگي دست يافتند و آن، تشكيل حكومتي جديد پس از سال‌ها انتظار بود و اين دستاورد از اهميت خاصي برخوردار است.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی با اشاره به یکی دیگر از نویسنده‌ها و نظر او در مورد دستاوردهای امام امت عنوان داشت: دكتر ادريس كتاني نويسنده معروف مراكشي و از اعضاي مجمع كبار العلماء مغرب مي گويد «به عقيده من مهم‌ترین کار امام خميني رحمه‌الله حفاظت از اسلامي ماندن انقلاب پس از پيروزي بود. براي توضيح مطلبم نياز دارم قسمتي از تاريخ معاصر را كه، خود شاهد آن بوده‌ام براي شما بازگو كنم. من در متن انقلاب بزرگ مردم الجزاير بودم. در آن انقلاب همه مردم مسلمان بودند و با شعارهاي اسلامي و با دست‌خالی استعمار 130 ساله فرانسه بر ماورءالبحر را پايان دادند؛ اما بلافاصله بعد از پيروزي انقلاب، سوسیالیست‌ها مسلمانان را كنار زدند و حاكميت خود را بر مردم تحميل كردند.»

استاد حوزه علمیه قم به انتظارات امام امت اشاره کرد و گفت: بصیرت، همراهی با روحانیت، وحدت کلمه و استکبارستیزی انتظار امام خمینی (ره) از ملت مؤمن و انقلابی است./837/

ارسال نظرات