۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۰۸۹۸۳
سخنران حرم مطهر رضوی:

عجله از مهم ترین آفات در جریان تربیت فرزند است

عجله از مهم ترین آفات در جریان تربیت فرزند است
حجت الاسلام حجتی گفت: با توجه به ضرورت صبر در تعلیم و تربیت است که در آموزه های دینی تأکید شده فرزند باید تا 7 سالگی امیر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام وحید حجتی غروب دوشنبه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی طی سخنانی که با موضوع «رمضان بهترین فرصت اصلاح روابط خانوادگی» در محل رواق مطهر امام خمینی(ره)‌ ایراد کرد، گفت: معارف دینی ما به طور کلی به سه دسته اعتقادات، اخلاقیات و احکام تقسیم شده که در این بین «اعتقادات» مهم تر از دو مورد دیگر است.

حجت الاسلام حجتی در تبیین اهمیت توجه به معارف دینی در زمینه اعتقادات، افزود: در همین دوره ای که امروز تکنولوژی سبک زندگی انسان ها را تعیین می کند، هنوز افرادی در گوشه و کنار جهان وجود دارند که به گاوپرستی و سنگ و چوب پرستی مشغول هستند. پس اعتقادات از همان زمانی که مردم دختران خود را زنده به گور می کردند تا امروز مهم ترین عامل جهت دهنده به زندگی انسان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آماده کردن فضای ذهنی و اعتقادی مردم آن قدر اهمیت دارد که پیامبر اکرم(ص)‌ برای اعلام وجوب برخی واجبات همچون نماز و حجاب، با مدتی صبر به انجام آن مبادرت ورزیدند؛ اما وقتی به آن امر کردند، مورد اطاعت همگان قرار گرفت.

سخنران بارگاه منور رضوی با بیان این که امروز هم تبلیغ مسائل دینی نیاز به آماده کردن فضای ذهنی و اعتقادی مخاطب دارد، یادآور شد: این مسأله مهمی است که یک جوان چگونه به اعتقاد الهی می رسد. جامعه ما امروز نیاز دارد که با ادبیات دین گریزانه با یکدیگر سخن نگوییم.

حجت الاسلام حجتی تصریح کرد: عجله در مقام تربیت آفت بزرگی است که گریبان مربی را می گیرد و یکی از مهم ترین نشانه های آن امر و نهی کردن فراوان است؛ در حالی که در روایات آمده است امر و نهی فراوان آتش لجاجت را در طرف مقابل بر می انگیزاند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت صبر در تعلیم و تربیت است که در آموزه های دینی تأکید شده فرزند باید تا 7 سالگی امیر باشد اما متأسفانه بسیاری از خانواده ها به گونه ای با فرزند خود رفتار می کنند که وقتی مستقل شد و ازدواج کرد، روش دیگری را در زندگی خود پیش گیرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی روایت حماسه یاران، افزود: انسان فقط در یک صورت از انجام گناه سر باز می زند و آن وقتی است که محبت ببیند. فطرت انسان در عین آزادی خواهی محبت خواه هم هست. پیامبر اکرم(ص) ابتدا خودش را به مردم ثابت کرد و محبت خدا را به آن ها نشان داد، سپس پرهیز از گناه را از آنان خواست.

حجت الاسلام حجتی در پایان تصریح کرد: در برخی روایات آمده است که اول مشکل ازدواج فرزندت را حل کن، بعد از او بخواه که نماز بخواند. یعنی برای دعوت او به نماز باید به او محبت کنی. عجله در تربیت فرزند جواب نمی دهد./861/د102/ب1

ارسال نظرات