۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۰۸۹۸۶

بزرگ‌ترین مساجد جهان آماده پذیرایی از نمازگزاران عید فطر

بزرگ‌ترین مساجد جهان آماده پذیرایی از نمازگزاران عید فطر
چند مسجد در عربستان، پاکستان، هند و امارات بیشترین گنجایش نمازگزاران برای اقامه نماز عید فطر را دارند.

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با پایان یافتن ماه رمضان، مساجد در سراسر جهان خود را برای برگزاری نماز عید فطر آماده می‌کنند و در این میان چند مسجد در عربستان، پاکستان، هند و امارات بیشترین گنجایش نمازگزاران را دارند:

مسجد‌الحرام
قدمت این مسجد به زمان حضرت ابراهیم(ع) برمی‌گردد که با کمک فرزند خود اسماعیل (ع)، ساختمان اولیه آن را بنا نهاد. مسجد‌الحرام که دور تا دور کعبه را فرا گرفته است، گنبد سبزی دارد که نخستین بار در سال ۱۸۳۷ میلادی به این رنگ درآمد.
این مسجد در ایام حج، ظرفیت پذیرش ۴ میلیون نمازگزار را دارد. پیش‌بینی می‌شود در روز عید فطر ۹۰۰ هزار نفر در این مسجد، نماز عید فطر را اقامه کنند.
 
مسجد‌النبی(ص)
این مسجد، توسط پیامبر اسلام (ص) در سال اول هجری ساخته شد. بنای اولیه آن بدون سقف بود و به عنوان مکان اقامه نماز و نیز محل گردهمایی استفاده می‌شد. مرقد پیامبر اکرم (ص) در این مسجد که در ابتدا خانه ایشان بوده است، قرار دارد.
در سال ۱۹۹۴، کار توسعه این مسجد انجام شد و اکنون، گنجایش یک میلیون نمازگزار را دارد.
 
مسجد فیصل، اسلام آباد پاکستان
در سال ۱۹۶۹، یک مسابقه بین‌المللی برای طراحی بنای این مسجد میان ۱۷ معمار بین‌المللی انجام شد که در نهایت «ودات دالوکای» معمار ترکیه‌ای برنده آن شد. کار ساخت آن از ۱۹۷۶ آغاز شد و در ۱۹۸۶ به پایان رسید.
این مسجد به دلیل تأمین هزینه ساخت آن از سوی ملک فیصل، پادشاه وقت سعودی، به نام او نامگذاری شد. مسجد فیصل، ظرفیت ۱۰۰ هزار نمازگزار را دارد.
 
مسجد جامع شیخ زاید، ابوظبی
این مسجد توسط معمار سوری، «یوسف العبدلکی» طراحی و طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ ساخته شد. معماری این مسجد، ترکیبی از معماری ترکیه، مراکش، پاکستان و مصر است. این مسجد که بزرگ‌ترین مسجد امارات به شمار می‌‌رود، گنجایش ۴۰ هزار نمازگزار برای اقامه نماز عید فطر را دارد.
 
مسجد جامع دهلی
بنای مسجد جهان نما معروف به مسجد جامع دهلی، به دوره «شاه جهان» امپراطور مغولی هند (قرن یازده هجری قمری) باز می‌گردد. ساخت این مسجد در سال ۱۰۶۰ هجری قمری آغاز شد و در ۱۰۶۶ هجری به اتمام رسید.این مسجد ظرفیت ۲۵ هزار نمازگزار را دارد./983/ب
منبع: ایکنا
ارسال نظرات