۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۰۸۹۹۴

روایت حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از دقت امام راحل بر الگوی مصرف

روایت حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از دقت امام راحل بر الگوی مصرف
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: امام و رهبر معظم انقلاب هر دو بر مسأله اصلاح الگوی مصرف تأکید داشته اند و در رفتار شخصی هم آن را رعایت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در ادامه سلسله جلسات درس هایی از قرآن که هر شب ماه مبارک رمضان در رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار می شود، با اشاره به فرارسیدن سالروز ارتحال امام خمینی(ره) به بیان خاطرات و روایاتی از سیره امام راحل پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به تأکید امام راحل بر استفاده صحیح از امکانات، اظهار کرد: امام و رهبر معظم انقلاب هر دو بر مسأله اصلاح الگوی مصرف تأکید داشته اند و در رفتار شخصی هم آن را رعایت می کنند. می گویند کتاب های امام از 200 کتاب بیشتر نشد؛ محل درس امام در یک مسجد کوچک، ساده و آجری بود؛ امام حتی در زمان هم صرفه جویی داشتند و از فرصت ها استفاده می کردند.

وی افزود: حاج آقا مصطفی نقل می کردند که وقتی امام به عراق تبعید شدند، من خدمت ایشان رسیدم. ایشان در اتاقی که حضور داشتند، حق استفاده از خورشید نداشتند اما در همان شرایط کتاب تحریرالوسیله خود را نوشتند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: من خودم وقتی طلبه جوانی بودم، یک روز در سال 42 از ایشان شنیدم که فرمودند من دیشب یک ساعت بیشتر نخوابیدم و تا صبح مشغول مکاتبه با علمای بلاد بودم که به داد اسلام برسند. رساله امام را خود ایشان چاپ نکردند و اقدامی برای مرجعیت خود انجام ندادند بلکه شاگردان ایشان این امور را انجام دادند.

وی به بیان نکته ای دیگر در خصوص دقت امام نسبت به الگوی مصرف صحیح پرداخت و گفت: حاج احمد آقا می گفت امام وقتی آب می خوردند، اگر اضافه می آمد دستمالی روی لیوان می گذاشتند تا آن را دور نریزند و اسراف نشود. این دقت در مصرف را باید از ایشان یاد گرفت. اگر مردم ما در هر خانه فقط یک لامپ کمتر مصرف کنند، صرفه جویی بزرگی صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه به نمونه های دیگری از مصرف صحیح امام خمینی(ره) از امکانات اشاره و اظهار کرد: در خمین زمینی پدری به ایشان ارث رسیده بود. ایشان به امام جمعه خمین نوشتنند که آن زمینی را قطعه قطعه کنند و به فقرای خمین بدهند.

وی سپس در خصوص سایر ویژگی های رفتاری امام خمینی(ره) نیز سخن گفت و افزود: حضرت آیت الله سبحانی نقل می کردند که امام وارد مدرسه فیضیه شدند و دیدند که یک طلبه در حال مطالعه است. امام وقتی دیدند او در حال مطالعه است، به شاگردان خود گفتند برگردید. شاگردان امام پرسیدند که چرا باید صد نفر به خاطر یک نفر درس خود را تعطیل کنند؟ امام آن روز به طلاب درس ندادند اما به نظر من در حقیقت آن روز امام به طلاب این درس را آموختند که باید به کوچکتر هم احترام گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: زمانی که کسروی شبهاتی را علیه دین مطرح کرده بود، امام درس خود را رها کرد و کتابی در پاسخ به شبهات کسروی نوشت که اولین کتاب ایشان شد و «کشف الاسرار» نام گرفت. امام هرچه نیاز بود می نوشتند اما امروز در دانشگاه های ما شرایط به گونه ای شده که استاد و دانشجوی ما بعضا چیزهایی می خوانند و درس می دهند که جامعه به آن نیازی ندارد.

وی ضمن ارج نهادن شخصیت با عظمت امام راحل، گفت: امام در وصیت نامه خود فرمودند «اگر تقصیر یا قصوری داشته ام، از خدا طلب مغفرت کرده و از مردم معذرت می خواهم.» طلب حلالیت از مردم مسأله مهمی است و فرقی ندارد که انسان در چه جایگاهی است؛ چون در هر حال به آن نیاز دارد. بعد از انقلاب امام در یکی از سخنرانی ها فرمود «من دست مراجع را می بوسم.» چند هفته بعد فرمودند «من دست بقال ها را هم می بوسم.» این سخنان نشان دهنده تواضع امام بود./861/پ203/ب1

ارسال نظرات