۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۶۰۹۰۳۸
یادداشت؛

10 ترفند مهم در همسرداری

10 ترفند مهم در همسرداری
نه وظیفه اصلی یک خانم بچه‌داری، خانه‌داری یا پول درآوردن است و نه، تنها وظیفه‌ی اصلی مرد صرفا تهیه رفاه و آسایش و نفقه. بلکه وظیفه اصلی آنان همسرداری به معنی اتمّ آن است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هیچ‌گاه آمدن واژه سیاست قبل از همسرداری، دلیل بر بدجنسی یا تقلب و بد ذاتی نیست؛ اگر معنی سیاست را اشتباه نگیریم، سیاست این است که بدانیم که چه کار‌هایی را انجام دهیم تا عشق بین ما و همسرمان زیاد شود و زندگی رضایت بخشی را تجربه کنیم.

امروزه در زندگی‌های ماشینی و به اصطلاح مدرن زیاد شنیده می‌شود که خانم‌ها گلایه‌های مشابهی از همسرشان دارند از جمله؛ «همسرم به من توجه نمی‌کند، همسرم نسبت به من سرد شده، همسرم کار‌های دیگرش را به من ترجیح می‌دهد و ...» چنین شکایت‌هایی از سوی خانم‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه آنان چیزی از سیاست‌های همسرداری نمی‌دانند یا به کار نمی‌بندند.

از آن طرف، شکایت‌های مردان از همسرشان؛ مثل «اینکه همسرم زیاد غُر می‌زند و بیشتر اوقات عصبی است و انتظارات خاصی دارد» که همگی این‌ها نشان دهنده عدم شناخت دنیای زنانه توسط مردان است. در ادامه به ده سیاست مهم همسرداری می‌پردازیم که عمل کردن هریک از زوجین می‌تواند نقش به سزایی در کاهش این شکایات و گلایه‌ها و افزایش میزان رضایتمندی زناشویی میان آنان شود.

خانم‌های متأهل! توجه داشته باشند که وظیفه اصلی یک خانم در خانه، بنا به آموزه‌های دینی [۱]و روانشناسی، نه بچه‌داری، نه خانه‌داری، نه پول درآوردن و نه بسیاری از چیز‌های دیگر است که فکر می‌کنیم ضروری است! بلکه وظیفه اصلی خانم در خانه همسرداری است. البته این بدین معنی نیست که اصلا موارد دیگر مهم نباشد، بلکه بودن این‌ها بسیار خوب است و در افزایش رضایت‎مندی بسیار موثر هستند، ولی نکته مهم، اولویت بندی این وظایف است که بعضی از خانم‌ها از آن غافل هستند.

همچنان‎که وظیفه اصلی مرد متأهل نیز صرفا تهیه رفاه و آسایش و نفقه نیست؛ بنابراین تنبلی، بی‌حوصلگی، غرور، خجالت، افسردگی و بسیاری از چیز‌های دیگر را باید کنار گذاشت. البته ناگفته پیداست که همسرداری فقط عشق بازی، بوسه و ... نیست! بلکه نیاز به سیاست، مهارت، تعقل، تدبیر، تحمل و شکیبایی دارد و صد  البته این کار سختی برای زوجین نیست؛ چرا که خدای متعال همه این‌ها را در درون هر زن و مردی گذاشته است. فقط باید آن‌ها استعداد نهفته خود را با عمل کردن به سیاست‌های همسرداری بیدار کنند.

۵ سیاست همسرداری برای خانم‌ها

۱- زنان با احترام گذاشتن به همسرشان می‌توانند سیاستی به خرج داده و زندگی خودشان را بسازند. بیشتر مردان اسیر احترام زن هستند؛ اینکه فکر کنند که پیش همسرشان فرد بزرگ و مقتدری هستند برای آن‌ها مهم است.

یک خانم با سیاست متوجه است که باید جلوی مادرشوهرش هوای شوهرش را به اندازه کافی داشته باشد! متاسفانه یکی از اشتباهات بعضی از خانم‌ها این است که جلوی مادرشوهرشان، هر چه کار و وظیفه شوهر است یادشان می‌افتد و با حالت دستوری به شوهرشان امر و نهی می‌کنند. در حالی که این کار نه برای شوهر و نه مادرشوهر رضایت‌بخش نیست و حس خوبی به آن‌ها داده نمی‌شود؛ زیرا مادرشوهر دوست دارد که عروسش هوای پسرش را داشته باشد و شوهر هم دوست دارد که جلوی مادرش، حس اقتدارش حفظ شود، ولی امر و نهی‌های خانم برخلاف خواسته آن‌هاست.

امام صادق (علیه‌السلام) در این باره فرمود: «خوش به سعادت آن همسری باد که به شوهرش احترام گذارد و او را آزار نرساند و در تمام مواقع از شوهرش اطاعت کند.» [۲]

۲- برای بسیاری از مردان، رابطه زناشویی بسیار مهم است، در حالی که برای زنان شاید این‌گونه نباشد. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: «بر زن لازم است که بهترین عطر خود را بکار برد و بهترین لباس را بپوشد و به زیباترین شکل زینت کند و خود را صبح و شام بر شوهرش عرضه کند چراکه مرد در اثر رفت و آمد‌های خارج منزل اگر تمایل جنسی داشته باشد، راه وسوسه شیطان بسته باشد.» [۳]توجه و اهمیت دادن به نوع پوشش و آرایش در خانه، هنگام بودن درکنار همسر می‌تواند در ایجاد تمایل و برقرار رابطه لذت بخش و رضایت بخش موثر باشد.

۳- رفتار مهربانانه همراه با روی گشاده در برابر شوهر حتی در موارد جزئی، نشانگر درک و توجه همسر نسبت به نقاط مثبت شوهرش است. بی شک خوش خلقی و روی گشاده داشتن بر میزان محبویت زن نزد شوهرش می‌افزاید و مانع کناره‌گیری و فاصله میان زوجین خواهد شد.

۴- یکی از مواردی که به شدت رابطه زوجین را خراب می‌کند، انتقاد نادرست یا بی‌موقع زنان نسبت به مردان  است. در حالی که انتقاد از همسر باید در یک فضای آرام و به دور از تشویش، خستگی و عصبانیت باشد؛ زیرا در این حالات، افراد نه تنها اشتباه و نقطه ضعف خود را نمى‏‌پذیرند؛ بلکه به شدت در مقابل آن مقاومت مى‏‌کنند. همچنین تذکر دادن زن به شوهر نباید طولانی و صرفا جنبه نصیحت کردن داشته باشد، بلکه بهتر است به صورت گفتگویی کوتاه، دوستانه و صمیمی باشد.

اما خانم برای شروع گفتگو بهتر است قبل از هرچیز از نقاط و ویژگی‌های مثبت شوهرش بگوید و خاطرنشان کند که خوشحال است که در کنارش هست، سپس به صورت صادقانه انتقاد خودش را در مورد رفتار یا مسئله مورد نظرش بیان کند. البته در بیان انتقاد باید مواظب بود که خود انتقاد صریحا متوجه فرد نباشد، بلکه متوجه رفتار یا گفتارش باشد؛ مثلا به جای اینکه زن به شوهرش بگوید که تو مرا نارحت کردی و ...، این جمله را بگوید: این رفتارت باعث نارحتی من شده است! این کار این مزیت را دارد که فرد احساس نمی‌کند که خودش زیرسوال رفته و حس منفی به او دست نخواهد داد، برخلاف آنجایی که انتقاد کاملا متوجه خود فرد است!

۵- بانوی هنرمند و کدبانو تلاش می‌کند برای رضایتمندی شوهر، غذا‌هایی را که آماده می‌کند که مورد علاقه شوهر باشد. امام صادق (علیه‌السلام) در این باره فرمود: «بهترین زنان شما، زنی است که خوشبو و خوش دستپخت باشد.» [۴]

۵ سیاست همسرداری برای مردان

۱- مرد باهوش و سیاست‌مدار می‌داند که همسرش نیاز به محبت و خوش اخلاقی او دارد. اگر همسر متوجه شود که موردعلاقه مردش نیست، احساس تنهایی، بی‎کسی و غربت می‌کند و همیشه پژمرده، غمگین، ناراحت و مضطرب است. امّا مرد عاقل و با مهارت، محبت و علاقه خود را نسبت به همسرش در قالب کلمات زیبا و پر معنا نشان می‌دهد. اگر مردی می‌خواهد سلطان قلب همسرش باشد، باید عشق آتشین خودش را در عمل نشان دهد. مهر و محبت راستین خودش را از درون سینه‌اش بیرون آورد و با کلامی شیرین و یا رفتار‌هایی که نشان از صمیمت و دوست داشتن است، محبت خود را ارزانی خانم خانه‌اش کند.

۲- لابد شنیدید که زنان کلامی هستند و تمایل دارند با شوهر خود ساعت‌ها گفتگو کنند و از سیر تا پیاز همه چیز را توضیح دهند. امّا یک مرد باهوش و سیاستمدار، مردی است که این خصلت زنانه را می‌شناسد و با ترفند‌هایی به ارضای این حس زنانه همسرش می‌پردازد.

۳- معمولا این حرف از خانم‌ها زیاد شنیده می‌شود که به شوهرشان می‌گویند: «تو فقط مرا برای نیاز جنسی‌ات می‌خواهی!» متاسفانه بعضی از آقایان اصلا متوجه رفتار خود نیستند و تنها زمانی به سمت نوازش و برقراری رابطه با همسرشان می‌روند که نیازشان بیدار شود، ولی در زمان‌های دیگر توجهی به همسر و نیازهایش نمی‌کنند. طبیعی است زنانی که در طول روز از شوهر خود نوازش و آغوش عاشقانه دریافت نمی‌کنند و تنها نوازش‌ها به رابطه جنسی ختم می‌شود، با گذر زمان نسبت به رابطه دلسرد می‌شوند؛ برای خانم‌ها این معنا تداعی می‌شود که شوهرشان، آن‌ها را فقط برای رفع نیاز جنسی خودشان می‌خواهند! پس لازم است که مردان بعضی از اوقات بدون در نظر گرفتن حس جنسی، همسرشان را بغل کنند و بدون درنظر گرفتن باج‌دهی همسرشان را به تفریح ببرند. در یک کلام باید به همسر و نیازهایش توجه کنند.

۴- مردان متعهد و وظیفه شناس مورد پسند زنان هستند. مردان باید تا آنجایی که برایشان مقدور است رفاه و آسایش خانواده‌شان را فراهم کنند؛ این تعهد و وظیفه شناسی آقایان باعث اطمینان و اعتماد زنان به آن‌ها می‌شود و احساس می‌کنند که همواره مردشان تکیه‌گاه محکمی است که می‌توانند به او تکیه کنند و اگر گاهی هم در زندگی ببینند که شوهرشان موفق نمی‌شود، هرگز آن را به گردن شوهرشان نمی‌اندازند.

۵- صداقت و دروغ‌گویی در خانواده دو روی یک سکه هستند که یکی‌اش عامل آرامش و اعتماد است و روی دیگرش، نگرانی و عدم اعتماد است. از آنجایی که یکی از ستون‌های مهم زندگی، صداقت است، نبود آن، باعث ترک برداشتن بقیه ستون‌ها و از بین رفتن اعتماد همسر می‌شود. اگر مردی چنین صداقتی را در خانه نداشته باشد، سراسر وجود زن را تردید، نگرانی، اضطراب و عدم اعتماد دربرمی‌گیرد و خانواده کم کم در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد./918/ی702/س

عقیل مصطفوی مجد

پی‌نوشت
[۱]. امام کاظم (علیه‌السلام) در این باره فرمود: «جهاد زن خوب شوهرداری است.» (الکافى، ج ۵، ص ۵۰۷).
[۲]. بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۲، ح ۵۵.
[۳]. وسائل الشیعه، ج، ۱۴ ص ۱۱۸ و ۱۱۲.
[۴]. وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۵.

ارسال نظرات