۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۰۹۰۸۹
موسی نجفی مطرح کرد؛

تمدن‌سازی با استفاده از تجربه صفویه

تمدن‌سازی با استفاده از تجربه صفویه
آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر موسی نجفی، رئیس گروه تاریخ معاصر موسسه امام خمینی (ره) در مورد تجربه تمدنی صفویه می‌گوید:
 
آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه این‌ها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند.

این اوج و خلاقیت در فلسفه ملاصدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلی خان و ساخت و توسعه شهر‌های بزرگ و باشکوه قابل رویت است.

این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد: اول دوره تاسیس و التهاب و انقلابی گری شاه اسماعیل اول، و دوم نیم قرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب.

انقلاب اسلامی در دوره ثبات و رفتن به طرف تمدن عظیم اسلامی شیعی می‌تواند از این تجربه مهم همچون عیار و راهکار و افق جهت برنامه ریزی استفاده کند و البته آسیب شناسی خودش را هم داشته باشد.

علیرغم بسیاری از کمبود‌ها و آسیب‌ها و سوء مدیریت‌ها که وقایع و تلخی‌های سال‌های اخیر را در پی داشته است، این‌ها نه در ذات انقلاب که مسائلی عرضی و روبنایی بوده و علیرغم تحمیل شرایط بد، نوعی شکوفایی تمدنی (به خاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده می‌شود.

این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست‌های برجسته غرب مثل هنری کیسینجر پنهان نمانده، از آن به نام امپراطوری پارس نام می‌برد. /۹۹۹/د101/س
 
منبع: کانال رسمی اتاد موسی نجفی
ارسال نظرات