۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۰۹۱۵۵

خون مردم بیگناه سودان بر دستان سران سعودی

خون مردم بیگناه سودان بر دستان سران سعودی
یک رسانه خارجی از جزئیات جدیدی درباره سرکوب خشونت بار اعتصاب کنندگان در پایتخت سودان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری میدل ایست آی لندن در گزارشی به قلم محمد امین خبرنگار سودانی تحت عنوان سرکوبگری در سودان نوشت عربستان سعودی، برای سرکوب و حمله به تظاهرکنندگان چراغ سبز نشان داد.

این گزارش آورده است البرهان رییس شورای نظامی انتقالی، چراغ سبز عربستان و دیگر همپیمانان خود در منطقه را برای سرکوب و پیگرد اعتصاب کنندگانی که چندین هفته است در مقابل مقرهای ارتش سودان تجمع می‌کنند، نشان داده است.

امین در گزارش خود به نقل از یک کارشناس نظامی سودانی که خواست نامش فاش نشود، افزود طرح سرکوب اعتصاب در جریان سفر اخیر ژنرال عبدالفتاح البرهان رییس شورای نظامی سودان به عربستان، امارات و مصر بررسی شد و عملیات سرکوب اعتصاب یکی از محورهای دستورکار سفر وی بود که بررسی شد.

کارشناس نظامی سودانی خاطر نشان کرد اگر چراغ سبز این قدرت‌های منطقه‌ای نبود، شورای نظامی هرگز قادر به ارتکاب چنین جنایتی نبود.

میدل ایست آی در ادامه نوش ائتلاف نیروهای دموکراتیک در بیانیه‌ای از دخالت قدرت‌های خارجی در سودان ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده بود برخی کشورهای عربی از شورای نظامی انتقالی با هدف حمایت از منافعشان در سودان حمایت می‌کنند و ما از این کشورهای عربی می‌خواهیم از دخالت در سودان دست برداشته و به حمایت از شورای نظامی پایان دهند.

گزارش این رسانه آورده است شاخصی که نشان دهنده تاثیرگذاری عربستان سعودی در خارطوم است، بیانیه وزارت خارجه آمریکاست که اعلام کرده است یک مسؤول بلندپایه آمریکایی با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی تماس گرفته تا سرکوب وحشیانه معترضان مسالمت‌جو و اهمیت انتقال مسالمت آمیز قدرت را بررسی کند.

این گزارش به حمایت عربستان و امارات از شورای نظامی انتقالی و تعهد آنها به ارائه سه میلیارد دلار در مرحله پس از سرنگونی عمر البشیر اشاره کرده، ولی تحلیلگر سودانی به میدل ایست گفته است این پول‌ها بدون شروط مد نظر آنها ارائه نخواهد شد.

امین به نقل از احمد عبدالعزیز تحلیلگر سودانی نوشتهاست بدیهی است که در پس این سرکوبگری، رد پای عربستان و امارات به چشم می‌خورد، در بیست و یکم آوریل گذشته، ریاض و ابوظبی متعهد شدند سه میلیارد دلار کمک کنند، ولی آنها بدون فکر این کار را نکردند و این برنامه، دموکراتیک نیست، بلکه تلاشی برای حفظ منافع آنهاست.

پایگاه میدل ایست نوشت البرهان از جمله سران عربی بود که در دو نشست اخیر در مکه در سایه افزایش تنش با ایران شرکت کرد، سفر وی به عربستان پس از سفر به مصر و دیدارش با عبدالفتاح السیسی رییس جمهور این کشور و سفر به امارات بودکه با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. محمد حمدان دقلو معاون البرهان و فرمانده نیروهای واکنش سریع هم با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد.

این گزارش به این اشاره کرده است که یگان‌های واکنش سریع که از نیروهای جنجاوید شکل گرفته-نیروهایی که در دارفور مرتکب جنایات شده بودند- جنگجویانی را برای جنگی که عربستان و امارات علیه یمن ادامه می دهند، اعزام کرده اند و این نیروها مسؤولیت حمله گسترده به معترضان در خارطوم را برعهده دارند.

در پایان این گزارش به نقل از کارشناس نظامی پیش بینی شده است که وضعیت موجود در سودان به شکاف در داخل شورای نظامی نظامی منجر شود و  احتمال افزایش خشونت را هم به دنبال دارد.

آیا عربستان با موافقت آمریکا بر سودان حکومت می‌کند؟

قرائن و شواهد نشان می‌دهد که عربستان سعودی حرف اول را در مسأله سودان می‌زند، به طوری که موقعیت خود را در این کشور در پی سرنگونی عمر البشیر رییس جمهور سودان تقویت کرده است، همچنانکه حمایت آن از شورای نظامی در جریان سفر اخیر سران ارشد شورا به ریاض قابل توجه بود.

پایگاه خبری الخلیج آنلاین در گزارشی با بیان این مطلب آورده است موضع آمریکا دلیل روشنی درباره عملکرد عربستان و نقش آن در حوادث سودان است، در پی جنایتی که دوشنبه گذشته (13 خرداد)در میدان اعتصاب خارطوم رخ داد و به کشته شدن بیش از 100 نفر منجر شد، دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی و برادر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلفنی تماس گرفت. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در این تماس تلفنی که سه شنبه انجام شد، سرکوب وحشیانه تظاهرات کنندگان مسالمت جو از سوی شورای نظامی بررسی شده است.

وزارت خارجه آمریکا افزود دیوید هیل در این تماس تلفنی بر اهمیت انتقال مسالمت آمیز قدرت از سوی شورای نظامی به دولتی غیرنظامی تاکید کرده است.

با این حال نکته توجه این است که مقام آمریکایی در این تماس تلفنی، مسأله سودان را که در اوج خطر قرار دارد، با طرف‌های غیرسودانی بررسی کرده است و این مسأله را با شورای نظامی حاکم بر سودان از زمان سرنگونی عمر البشیر در آوریل گذشته بررسی نکرده که میزان قدرت سیطره ریاض بر شورای نظامی سودان و تصمیماتش را نشان می‌دهد.

تماس تلفنی میان هیل و بن سلمان در پی توئیتی صورت گرفت که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی انزجار ایالات متحده از خشونت نیروهای امنیتی سودان  علیه تظاهرکنندگان در خارطوم شده بود. بولتون از شورای نظامی انتقالی سودان خواسته بود به تظاهرات مسالمت آمیز احترام گذاشته و در انتقال قدرت به دولت غیرنظامی در راستای مطالبات مشروع ملت عجله به خرج دهد.

عربستان سعودی در چارچوب بسته حمایتی خود به ارزش سه میلیارد دلار، 250 میلیون دلار در بانک مرکزی سودان ودیعه گذاشته است، پادشاهی سعودی و امارات وعده داده‌اند سه میلیارد دلار به شورای نظامی سودان کمک کنند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات