۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۶۰۹۱۸۱
امام جمعه موقت کاشان:

هدایت و ضلالت به دست خدا است + فیلم

هدایت و ضلالت به دست خدا است + فیلم
امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه هدایت و ضلالت به دست خدا است، گفت: قرآن بزرگترین معجزه است و کفار اگر با معجزه هدایت می‌شدند باید با قرآن هدایت می‌شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب‌ها در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار می‌شود در ادامه تفسیرآیه ۲۷ سوره رعد، گفت: سوره مبارکه رعد از ابتدا تا آیه ۲۷ بیشتر در باره توحید و آیاتی است که دلالت بر توحید از جمله معاد و رسالت و مطالبی در رابطه با کفار دارد.

وی افزود: خداوند در آیه ۷ سوره رعد در رابطه با لجاجت ولجبازی کفار موضوعاتی را مطرح کرده است، ‹‹وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هاد›› یکی از بهانه جویی‌ها و لجاجت‌ها و لجبازی‌های کفار این بود که برای اثبات حقانیت پیامبر و ایمان آوردن پیوسته از پیامبر معجزه می‌خواستند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: مشابه این موضوع در آیه ۲۷ سوره رعد مطرح شده است، ‹‹وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی إِلَیْهِ مَنْ أَنابَ›› آیه ۷ سوره رعد دو قسمت داشت و آیه ۲۷ سوره رعد نیز دو قسمت دارد در حالیکه قسمت نخست هر دو آیه نیزمشابه یکدیگر است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در هر دو آیه یکی از نمونه‌های لجاجت کفار را با دو پاسخ مطرح کرده است، افزود: کفار قرآن را که بزرگترین معجزه است را معجزه نمی‌دانستند در حالیکه قرآن معجزه بزرگ الهی بود که کفار توان مقابله با آن را نداشتند و شکست خوردند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: خداوند از کفار خواست تنها یک آیه و یا یک سوره کوچک مانند سوره کوثر که کوچکترین سوره قرآن است را بیاورند، اما از انجام آن ناتوان بودند و معتقد بودند قرآن معجزه نیست و باید معجزه دیگری آورده شود.

حجت الاسلام اسلامی تبار ابراز کرد: خداوند در آیه ۷ سوره رعد یک پاسخ و در آیه ۲۷ سوره رعد یک پاسخ دیگر می‌دهد، در آیه ۷ سوره رعد خداوند از پیامبر می‌خواهد توجهی به حرف کفار نداشته باشد و بدنبال رسالت خود باشد.

وی افزود: معجزه از واژه اعجاز گرفته شده است و بر عکس سحر و جادو کار خارق العاده‌ای است که هیچ بشری توان انجام آن را ندارد و از انجام آن عاجز است، چرا که معجزه نه قابل یاد دادن و نه قابل یاد گرفتن است به طوریکه یاد دادن معجزه حتی از توان پیامبر هم خارج است و تنها با اراده خداوند است.

امام جمعه موقت کاشان به دلایل داشتن معجزه از سوی انبیاء الهی اشاره کرد و با بیان اینکه انبیاء الهی برحق بودند و نیازی به داشتن معجزه نداشتند، گفت: کفار در مقابل پیامبر سه گروه بودند گروه نخست کسانی بودند که نسبت به بقیه حرف منطق را قبول داشتند و زمانی که سه آیه را که در برگیرنده محتوای دعوت پیامبر بود از جمله پرهیز از شرک، پرهیز از مفاسد اخلاقی و انجام ارزش‌های اخلاقی به آن‌ها نازل شد بلافاصله حرف حق را پذیرفتند و با پیامبر بیعت کردند و ایمان آوردند.

وی دعوت پیامبر را براساس فطرت و عقل دانست و با اشاره به اینکه یکی از عوامل پیشرفت دعوت پیامبر این بود که محتوای دعوت براساس فطرت و عقلانیت بود، افزود: هر چند ثروت حضرت خدیجه و شمشیر امیر مومنان (ع) در پیشرفت اسلام موثر بود اما یکی از عوامل دیگر پیشرفت و موفقیت پیامبر اخلاق ایشان بود که سبب پیشرفت اسلام شد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: گروه دوم کسانی بودند که با وجود مشاهده معجزه به سختی ایمان آوردند، اما گروه سوم کسانی بودند که با وجود معجزات فراوان لجاجت و جهالت، عناد و فساد و فحشا، ظلم و گناه و معصیت و تعصبات قبیله‌ای آن‌ها را کورکرده بود و اگر پیامبر هزاران معجزه هم می‌آورد ایمان نمی‌آوردند.

وی افزود: خداوند در آیه ۲۷ سوره رعد از پیامبر می‌خواهد به کفار بگوید هدایت و ضلالت به دست خدا است و هدایت به واسطه معجزه نیست که اگر معجزه نباشد هدایت نشوید، بنابراین نعمت هدایت به دست خداوند است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: قرآن بزرگترین معجزه است و کفار اگر با معجزه هدایت می‌شدند باید با قرآن هدایت می‌شدند، بنابر این مشکل کفار کمبود معجزه نیست بلکه مشکل کفار هوای نفس و گناه بود که آن‌ها را از گوهر هدایت دور کرد و هدایت تنها برای کسانی است که با دل و جان به خدا ایمان بیاورند./۱۳۰۷/پ310/ب1
تعداد بازدید : 13
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات