۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۰۹۱۸۶

اعدام در انتظار کم‌سن‌ترین مخالف سیاسی عربستان

اعدام در انتظار کم‌سن‌ترین مخالف سیاسی عربستان
کم‌ سن و سال‌ترین زندانی سیاسی در عربستان به جرم ادعایی حضور در اعتراضات منطقه شیعه نشین العوامیه در شرق عربستان با حکم اعدام مواجه است.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد، «مرتجی القریریص»، شهروند هجده ساله اهل منطقه العوامیه عربستان، پس از گذشت چهار سال از بازداشتش به اتهام شرکت در تظاهرات العوامیه در شرق عربستان با حکم اعدام مواجه است.

بر اساس لیست اتهام‌های وارده بر «القریریص»، او اولین جرمش را در ده سالگی مرتکب شده هنگامی که جمعی سی نفره از کودکان منطقه العوامیه را  به برپایی تظاهرات با دوچرخه دعوت کرده است. این اتفاق مربوط به اوایل وقوع اعتراضات کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ بود که منطقه العوامیه هم شاهد اعتراضات مردمی شده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی آمریکایی، سه سال پس از تظاهرات کودکان دوچرخه سوار العوامیه، مقامات سعودی مرتجی را هنگامی که به همراه خانواده خود قصد سفر به بحرین را داشت، در گذرگاه مرزی زمینی ملک فهد دستگیر شد.

این گزارش افزود: به گفته وکلا و فعالان حقوقی، مرتجی کم‌سن و سال‌ترین زندانی سیاسی در عربستان است.

پس از گذشت چهار سال از بازداشت مرتجی حالا که او هجده ساله شده در دادگاه جرایم تروریستی به اتهام عضویت در یک گروه تروریستی تندرو  و اتهام‌های دیگری محاکمه می‌شود. برخی از اتهاماتی که علیه او مطرح شده‌اند عبارتند از: نشستن ترک موتور برادرش هنگامی که او کوکتل مولوتوف به سمت مرکز پلیس العوامیه پرتاب کرده بود، ارتکاب خشونت در جریان اعتراضات، کمک به ساخت کوکتل مولوتوف، تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی و شرکت در تشییع جنازه برادرش در سال ۲۰۱۱ که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سعودی کشته شده بود.

سی ان ان گزارش داد: سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر پیشتر گفته بود که مرتجی پس از بازداشت، به مدت یک ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته بود تا مجبور شود به اتهام‌هایی که به او وارد شده است، اعتراف کند.

عربستان در آوریل گذشته به دلیل اجرای حکم اعدام ۳۷ نفر از مخالفان خود که بیشترشان از شیعیان این کشور بودند مورد انتقاد قرار گرفت. گفته سازمان ملل برخی از آنها در زمان بازداشت کم سن و سال بودند.

میشیل باشلیه، کمیساریای عالی حقوق بشر هم در بیانیه‌ای گفت: ما به شدت این اعدام‌های جمعی و بهت آور را محکوم می‌کنیم. شرم آور است که دستکم سه نفر اعدام شده‌ها در حین صدور حکم اعدامشان، کم سن و سال بودند.

اتحادیه اروپا هم به عربستان هشدار داد، اعدام جمعی از شهروندان که اغلبشان از شیعیان بودند می‌تواند موجب ایجاد تنش طائفه‌ای در عربستان شود.

عربستان سعودی سوم اردیبهشت ماه ۳۷ شهروند سعودی را که اغلب از شیعیان قطیف، احساء و مکه مکرمه و مدینه منوره بودند، به اتهام های تروریستی و تشکیل هسته‌هایی برای ایجاد ناامنی و هرج و مرج با جدا کردن سر به ضرب شمشیر اعدام کرد./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات