۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۰۹۲۵۵
آیت الله میرباقری:

حکمت الهی شامل حال انفاق کنندگان می شود

حکمت الهی شامل حال انفاق کنندگان می شود
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: ریشه انفاق در تقوا، همراهی با امام و اقامه صلاة است و در این صورت است که با انفاق انسان به رشد رسیده و حکمت الهی شامل حال وی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در حرم مطهر رضوی با اشاره به آیات قرآن، اهمیت مسأله انفاق و شرایط آن را تبیین کرد.

وی  با بیان این که انفاق یکی از صفاتی است که خدا برای متقین و مومنان در قرآن ذکر کرده است، گفت: متقین عباد خدا و اهل انفاق در راه خدا هستند، خاصیت متقین این است که اهل انفاق می شوند یعنی امکاناتی که خدا به آن ها عطا کرده است را در مسیر خدا صرف می کنند و این انفاق  گاهی به ویژه در قرآن به مالی اختصاص می یابد و گاهی نیز منحصر به مال نیست.

آیت الله میرباقری با بیان این که خداوند در قرآن می فرماید:«ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ‌»، افزود: قرآن متقین را هدایت می کند و شفیع و هادی است البته تأویل این کتاب به امام به ویژه امیرالمومنین(ع) می شود و کسانی که در مسیری که امام رهنمون می کند، حرکت کنند راه را گم نمی کنند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه به ویژگی های متقین با توجه به سوره بقره اشاره و ابراز کرد: متقین کسانی هستند که ایمان به غیب دارند و این غیب به ایمان به خدا، قیامت و وجود امام زمان تفسیر شده است و وقتی حرکت انسان در مسیر خدا و قیامت است، اقامه صلاة می کنند یعنی همه زندگی آن ها رنگ و بوی نماز دارد و از آن چه خداوند بر سفره آن ها قرار داده است، انفاق می کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به تبیین آداب انفاق پرداخت و تصریح کرد: ریشه انفاق در تقوا، همراهی با امام و اقامه صلاة است و انفاقی که بدون این باشد، کافی نیست، در این صورت است که با انفاق انسان به رشد رسیده و حکمت الهی شامل حال وی می شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این که خداوند می فرماید:«وَفي أَموالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَالمَحرومِ»، ابراز کرد: متقین در مال خود حقی را  برای سائل و محروم قائل هستند و خود را مالک ندانسته بلکه امانت دار خداوند هستند، اگر امانت دار شویم انفاق آسان می شود.

وی با اشاره به آیه 256 سوره بقره به ثمره انفاق اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه 55 سوره مائده رسول الله(ص) و حضرت علی(ع) را که در حال رکوع زکات می دهند ولی معرفی می کند که این ولایت همان ولایت خدا است غیر ولایت او دعوت به شرک است و نکته دیگر در مورد این است که اقامه نماز، رکوع و دادن زکات از صفات دائمی امام است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات