۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۰۹۲۶۱
استاد حوزه علمیه:

در مکتب اهل بیت هیچ معادله مجهولی وجود ندارد

در مکتب اهل بیت هیچ معادله مجهولی وجود ندارد
حجت الاسلام حیدری گفت: در مکتب اهل بیت هیچ معادله مجهولی وجود ندارد واگر انسان بخواهد به معلومات خود به ویژه در علوم انسانی و حقوق عمل کند تمام مجهولاتش حل خواهد شد.
حجت الاسلام محمد جواد حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: مهمترین رسالت روحانیت مهندسی شخصیت و افزایش معرفت و تقویت تفکر تعاملی و گفتمان‌های انقلابی در جامعه است.

وی افزود: امروز روحانیت وظیفه دارد ضمن مهندسی شخصیت و تهذیب و خودسازی فردی و خانوادگی و اجتماعی به تفکر تعاملی و ایجاد گفتمان انقلابی برای جذب حداکثری بپردازد و طرح و برنامه و نظام‌های مدیریت کشور را با استفاده از معارف و سیره اهل بیت (ع) ترسیم کند و ضمن رصد کردن نیاز‌های صادق مردم و دولت به پرسش‌ها و شبهات پاسخ منطقی بدهد.

استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این فرمایش امام خمینی (ره) که وظیفه روحانیت ترسیم نظام‌های اسلام است، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در رابطه با وظایف روحانیت می‌فرماید، وظیفه امروز ما ایجاد گفتمان انقلابی و مشارکت در مباحث نظام و انقلاب، پاسخ به شبهات، حل معضلات فقهی و مشکلات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و دینی مردم است.

وی ادامه داد: صد‌ها مسأله فقهی مانند مسایل محیط زیست، منابع طبیعی، مصرف آب و هوا، فضا و جنگل و دریا وجود دارد که روحانیت و فقها و حوزه‌های علمی باید تکلیف آن را روشن کنند.

حجت الاسلام حیدری گفت: همانطور که قرآن معجزه است و نظیر ندارد و قابل تحدی است، اهل بیت (ع) و معارف و آثار و ادعیه و احادیث و سیره عملی و سبک زندگانی آن‌ها نیز معجزه و پاسخگوی نیاز‌های صادق انسان وجامعه در تمامی عرصه‌ها است و همین برای اثبات حقانیت شیعه قابل تحدی و هم آوردی و فراخوانی است.

به گفته وی، وصیت کوتاه حضرت فاطمه زهرا (س) که درخواست غسل و کفن و دفن شبانه دارد خود سند ماندگار حقانیت اهل بیت (ع) و جهان تشیع و طبل رسوایی کودتاچیان سقیفه و جریانات انحرافی تا قیام قیامت است.

استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: خداوند سرمایه باعظمتی به نام اهل بیت (ع) به ما داده است که معارف و سیره عملی آن‌ها مشکل گشای تمام درد‌های ما و نسل آینده است، اما متاسفانه از معارفی همچون نهج البلاغه و خطبه مالک اشتر و قضاوت‌های امیرمومنان(ع) استفاده نمی‌کنیم.

حجت الاسلام حیدری ادامه داد: تنها راه نجات فرد و خانواده و کشور جدی گرفتن الگوی پیشرفت و توسعه اهل بیت(ع) است و این در حالی است که نه الگوی ایشان را در معرفت شناسی و هستی شناسی و نظام ارزشی جدی می‌گیریم و نه در مدیریت منزل و جامعه و کشور و نه در مصرف و آموزش و تربیت و پژوهش و نه در تولید و ازدواج و اشتغال و ارتباط و معاشرت و این جفای بزرگی است.

به گفته وی، در مکتب اهل بیت (ع) هیچ معادله مجهولی وجود ندارد و اگر انسان بخواهد به معلومات خود به ویژه در علوم انسانی و حقوق عمل کند تمام مجهولات اش حل خواهد شد.

استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: درحالی که تنها راه نجات کشور و خانواده اصلاح الگو‌ها به ویژه الگوی مصرف با رویکرد اهل بیت (ع) است آیا منطقی است که در مصرف، سوپر پست مدرن باشیم و بهترین مصرف کننده باشیم، اما در کار و تولید نمره قابل قبول جوامع سنتی را هم نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به این الگو عدالت و معشیت مسؤولان و حقوق و انتخاب و انتصاب و رفتار و اقبال و ادبارشان قابل اصلاح است، گفت: تمام امور مملکت داری و دولت از صفر تا صد در مکتب اهل بیت (ع) قابل استنباط و الگو برداری است.

حجت الاسلام حیدری افزود: امیرمومنان (ع) خطاب به مردم می‌فرماید، با این لباسی که بر دوش دارم و این مرکبی که بر او سوار هستم داخل شهر شما شدم، پس اگر من از شهر شما خارج شدم و به غیر از چیز‌هایی که با خود آوردم چیز دیگری داشتم بدانید ازخیانتکاران هستم.

وی ادامه داد: امیرمومنان(ع) همچنین در نامه به مالک اشتر می‌فرماید، محبوبترین افراد نزد تو باید منتقدان منطقی باشند و منفور‌ترین افرا چاپلوسان، آیا این الگو در جامعه ما اجرایی شده است و  از چیز‌هایی که با آن وارد شديم اگر بيشتر داشتيم  ازخیانتکاران هستيم./۱۳۰۷/ت310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات