۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۶۰۹۲۶۵

انتشار ۳۰ عنوان کتاب جدید

انتشار ۳۰ عنوان کتاب جدید
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ۳۰ عنوان کتاب جدید را با موضوعات مختلف منتشر و روانه بازار نشر کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ۳۰ عنوان کتاب جدید را با موضوعات مختلف منتشر و روانه بازار نشر کرد.
«خادم مخلص»، «کتاب‌نامه ۹۸»، «کوله‌پشتی زندگی، برداشتی از هشتاد حدیث نبوی»، «گزیده موضوعی مشکوه چند رساله فارسی»، «جوانان نمونه صدر اسلام»، «ادیان خراسان در عصر امام رضا (ع)»، «شیعیان حجاز»، «کرامت پروردگار»، «امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) محور وحدت و کرامت»، «شیعه و تهمت‌های ناروا» و...، برخی از عناوین کتاب‌های تازه نشر یافته بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است.

سیره هشتمین اختر آسمان ولایت، محور و اساس کتاب «خادم مخلص» است. این اثر حدیث دلدادگی و پایداری از حریم پاکی‌ها در حرم مطهر رضوی است و همچنین آز آداب حضور، اخلاص و بندگی زائران و شیوه خدمت خادمان مخلص می‌گوید.
دم مخلص
«کوله‌پشتی زندگی» عنوان یکی دیگر از آثار تازه نشر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که به برداشتی نو از ۸۰ سخن پیامبر اسلام (ص) پرداخته است. این اثر با قلمی روان و بیانی شیوا نگاشته شده و هدف از نگارش آن، آشنایی هر چه بیشتر جوانان با شخصیت و رفتار پیام‌آور مهر و نیکی، حضرت محمد (ص) است.

نویسنده کتاب «ادیان خراسان در عصر امام رضا (ع)»، ضمن بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی و دینی ادیان طرف مناظره امام رضا (ع) در مرو، کوشیده است نشان دهد آیا بزرگان ادیان طرف مناظره در خود خراسان حضور داشتند یا اینکه از دیگر بلاد اسلامی به مرو دعوت شدند.

در کتاب «جوانان نمونه صدر اسلام»، نیز ۲۴ تن از جوانان صدر اسلام به طور خلاصه معرفی شده‌اند؛ جوانانی که پس از درگذشت رسول خدا (ص) از مقام ولایت امام علی (ع) حمایت کردند. هدف از تألیف این کتاب ارائه الگوهایی برای نسل جوان کنونی است.

«نشانی از امام غایب» نام اثر تازه منتشر شده دیگری از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است. این اثر به بازنگری و تحلیل توقیعاتی اختصاص دارد و در اصطلاح، پاسخ پرسش‌ها یا اطلاعیه‌هایی است که به صورت کتبی از طرف امام زمان (عج) برای‌شیعیان توسط چهار تن نواب خاص حضرت فرستاده می‌شده و در کتب حدیث از قرن چهارم آمده است. تعدادی از این پاسخ‌ها ترجمه شده و در این کتاب آمده که بیانگر نشانی آشکار از امام پنهان است و ما را به آن حضرت رهنمون می‌کند.

تنظیم الفبایی «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته»
کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» دایره‌المعارفی درباره قرآن، معارف و علوم قرآنی است. مدخل‌های کتاب بر اساس ریشه اصلی کلمات قرآن تنظیم شده و هر مدخل از جنبه‌های‌مختلف علوم قرآنی مورد بررسی قرار گرفته است. به این ترتیب که هر مدخل در آغاز از لحاظ لغوی و دانش ریشه‌شناسی بررسی شده و سپس آرای دانشمندان‌صاحب نظر در آن مورد طرح می‌شود. همین فرآیند از منظر علم تفسیر، بلاغت، شأن نزول، تاریخ و... نیز اعمال می‌شود. در ابتدای هر مدخل مشتقات هر ریشه اصلی و آمارهای گوناگون بسامدی‌آن‌ها در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

این کتاب به صورت الفبایی تنظیم شده است و بر همین نحو پیش می‌رود، از حرف الف «آدم» شروع شده و تا حرف «ی»، «یحیی» ادامه دارد، برای هر کلمه‌ای ۵ فصل مجزا دارد، در فصل نخست فهرست کلمات مکی و مدنی آمده و فصل دوم در مورد لغت است و از تمام کتاب‌های لغتی که از صدر اسلام تا کنون نوشته شده در آن آمده است.

فصل دوم در مورد تفسیر است، مطالب تفسیر پیغمبر (ص)، صحابه و تابعین مقدم بر سایرین قرار گرفته است، تفسیر‌ها گاهی مختصر و گاهی طولانی شده و مطالب تفسیر هر آیه جداگانه نقل شده است.

این کتاب جامع، نظرات اهل سنت و شیعه در مورد کلمات قرآن را بیان می‌کند و دو سوم مفسرینی که از آنان نقل شده اهل سنت و یک سوم شیعه هستند. فصل سوم تحقیق در مورد ریشه لغات، معنای حقیقی و مجازی بوده و بحث فصل آخر درباره کاربرد کلمه در آیه است.

«نصوص لغویّه»، «نصوص تفسیریّه»، «الأصول اللّغویه» و «الاستعمال القرآنی» عناوین بخش‌های این کتاب است.
گفتنی است، در سال ۱۳۸۴ بنا بر توصیه رهبر معظم انقلاب، عنوان «الموسوعه القرآنیه الکبرى» به نام این کتاب اضافه شد. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات