۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۰۹۳۳۱
نیویورک تایمز:

آمریکا بدون اطلاع کنگره به عربستان سعودی بمب‌های هوشمند فروخته است

آمریکا بدون اطلاع کنگره به عربستان سعودی بمب‌های هوشمند فروخته است
روزنامه‌ آمریکایی: دولت ترامپ بدون اطلاع کنگره بمب‌های هوشمند و فناوری بسیار حساس ساخت آن را به عربستان سعودی فروخته و این مسئله با راهبرد امنیت ملی آمریکا در تضاد است.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه «نیویوک‌تایمز» نوشت دولت «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری آمریکا بدون اطلاع کنگره بمب‌های پیشرفته‌ای به عربستان سعودی فروخته است.

این روزنامه در گزارشی نوشت که ترامپ ۲۴ مه (۳ خرداد) با اعلام حالت فوق‌العاده در آمریکا توانست ۲۲ قرارداد فروش سلاح را با اردن، امارات و عربستان سعودی به ارزش بیش از هشت میلیارد دلار، منعقد کند.

نیویورک تایمز می‌نویسد دولت آمریکا در توجیه این اقدام خود که مخالفت اعضای برخی از کنگره را در پی داشت، اعلام کرد فروش این سلاح‌ها به کشورهای مذکور با هدف «مقابله با ایران» صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، مطابق این قراردادها، آمریکا ۱۲۰ بمب با دقت بالا که از تولیدات شرکت «ریتیون» است، به امارات و عربستان سعودی فروخته است.

علاوه بر این بمب‌ها، تعمیر و نگهداری جنگنده‌های «اف- ۱۵» عربستان سعودی، صادرات توپ‌های جنگی «هویتزر» و سامانه‌های ضد تانک و سلاح‌های خودکار نیز جزو این قراردادها می‌شود.

نیویورک تایمز می‌نویسد، کنگره آمریکا از بند پنجم که مربوط به تولید سیستم‌های کنترل و هدایت شونده بمب‌های نقطه‌زن در عربستان سعودی است، بی اطلاع بوده و چنین قراردادی به معنای انتقال فناوی بسیار مهم برای امنیت ملی آمریکا به کشوری دیگر است و این اقدام در تضاد با وعده‌های انتخاباتی ترامپ است.

اخیرا وزارت خارجه آمریکا یکی از مقامات این کشور را که پیش‌تر برای این شرکت نظامی با نام «ریتون» به‌عنوان لابی‌گر فعالیت می‌کرده، به دلیل افشای قرارداد فروش هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده برکنار کرده است./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات