۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۰۹۳۴۹
مرکز صهیونیستی «بگین سادات» اعلام کرد:

اصلاحات دینی در عربستان؛ ابزار مشروعیت‌بخشیدن به رابطه با اسرائیل

اصلاحات دینی در عربستان؛ ابزار مشروعیت‌بخشیدن به رابطه با اسرائیل
مرکز تحقیقاتی اسرائیل: هدف از مظاهر اعتدال‌گرایی دینی و تسامح نسبت به دیگر ادیان از سوی مؤسسات دینی عربستان توجیه دینی برای شروع روابط استراتژیک با اسرائیل است.
به گزارش خبرگزاری رسا، براساس بیانیه صادره از مرکز مطالعات راهبردی «بگین سادات» وابسته به دانشگاه «بارایلان» دومین دانشگاه بزرگ رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» در راستای تحقق این مأموریت، به طور ویژه متکی بر نقش سازنده «انجمن جهانی اسلام» به ریاست «محمدبن عبدالکریم عیسی» است.

این بیانیه که «جیمز دوسری» با عنوان «اعتدال گرایی سعودی، آیا واقعیت دارد؟» آن را تهیه کرده، به جهت دهی «انجمن جهانی اسلام» به سمت سلسله اقداماتی هدفمند برای مشروعیت بخشیدن به نزدیکی عربستان به اسرائیل اشاره دارد.
 
تلاش برای اقناع افکار عمومی در عربستان برای پذیرش این امر به ویژه از طریق اعلام موضع عدم خشونت علیه اسرائیل در کنار هجوم علیه کسانی که «هولوکاست» یهودی را انکار می‌کنند، از دیگر بخش‌های این بیانیه است.

مرکز مطالعات راهبردی «بگین سادات» همچنین تأکید کرده است: انجمن جهانی اسلام تلاش‌های بسیاری را برای اجرای یک برنامه ریزی هدفمند در راستای تقریب میان عربستان و اسرائیل مبذول داشته و این انجمن بر مبنای تعلیمات «بن سلمان»، اقدام به ایجاد روابط با برخی مراکز فکری آمریکا کرده است که گرایش بیشتری به اسرائیل دارند.

براساس گزارش این مرکز، «محمد بن عبد الکریم عیسی» اخیراً اقدام به ایجاد رابطه با مؤسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن که نزدیک‌ترین مرکز فکری آمریکا به اسرائیل به حساب می‌آید، کرده و ماه گذشته نیز در یک سخنرانی که در این مرکز انجام داده است، خواستار بازدید هیئتی متشکل از علمای ادیان یهود، اسلام و مسیحیت از سرزمین‌های اشغالی به منظور تقویت روابط و ایجاد صلح و سازش با رژیم صهیونیستی شده است.

طبق گزارش این مرکز، مؤسسات دینی عربستان، اخیرا براساس تعلیمات ولیعهد سعودی، اهتمام خاصی به اقدامات نازی‌ها نسبت به یهودیان در جنگ جهانی دوم نشان داده و قرار است هیئتی از علمای دینی عربستان در ماه ژانویه (دی‌ماه سال جاری) به مناسبت هفتاد وپنجمین سال آزادسازی اردوگاه «آوشویتس» که در آن، یهودیان به دست نازی‌ها دستگیر و بازداشت شدند، دیدار کند.
 
این مرکز، اصلاحات دینی «بن سلمان» را سطحی و غیر واقعی به منظور حمایت از حکومت خود دانسته و اعلام کرده این اصلاحات منجر به سرکوب بسیاری از اندیشمندان و علمای داخل عربستان و یا فرار بسیاری از آنان از این کشور شده است.

مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات همچنین اصلاحات دینی در عربستان سعودی را محکوم به شکستی مفتضحانه می‌داند که با رویکرد جوانان عربی و سعودی در تعارض است و با توجه به رویکرد تحمیلی آن، هیچ‌گونه فرصتی برای پیشبرد موفق این اصلاحات وجود نخواهد داشت./847/ب
 
منبع: فارس
ارسال نظرات