۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۶۰۹۳۷۴
آیت الله میرباقری:

انفاق در راه خدا توطئه های اقتصادی دشمن را خنثی می کند

انفاق در راه خدا توطئه های اقتصادی دشمن را خنثی می کند
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: وقتی کفار و منافقان به جبهه اسلام فشار می آورند، مؤمنان باید امکانات خود را به میدان آورده و در راه اسلام خرج کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری شامگاه یکشنبه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی طی سخنانی با اشاره به آیه شریفه «وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَفْقَهُون»، گفت: دشمنان ما به خیال خود محاصره اقتصادی را ایجاد کرده اند تا مردم از اطراف اسلام پراکنده شده و به سوی آن ها متمایل شوند. چنین اتفاقی در صدر اسلام هم سابقه داشت و کفار و منافقان فکر می کردند امکاناتی که در اختیار امت پیامبر اکرم(ص) قرار دارد، متعلق به آن ها است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر قرار بود امت پیامبر اکرم(ص) با پول ساخته شود که خزائن آسمان ها و زمین در اختیار خداوند است و آن قدر پول نازل می کرد که همه مؤمن شوند اما کسی که با پول بیاید، با سختی ها هم می رود.

وی افزود: مؤمن آن کسی است که حاضر است جان خود را نیز در راه پیامبر اکرم(ص) نثار کند؛ نه این که فقط وقتی پول وجود داشته باشد گرد پیامبر(ص) حاضر باشد. خداوند متعال در قرآن می فرماید «ما در هیچ قریه ای پیامبر نفرستادیم مگر این که پس از آن سختی ها را بر ایشان فرو فرستادیم تا شاید به درگاه خدا تضرع کنند.»

آیت الله میرباقری اظهار کرد: سختی ها باعث می شود امتحانات سختی شکل بگیرد تا مؤمنان به خدا و پیامبر در این سختی ها ساخته شوند. البته اگر مؤمنان ساخته شوند، خداوند درهای رحمت را به سوی آن ها خواهد گشود.

سخت گیری اقتصادی دشمن، امت پیامبر را متشکل کرد

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: وقتی دشمن سخت گرفت، جبهه پیامبر اکرم(ص) در این سختی ها متشکل شد. خداوند در پایان سوره منافقین خطاب به مؤمنان می فرماید «مبادا مال و فرزندان تان لهو شما شده و از یاد خدا غافل تان کند.» یکی از معانی «ذکر» در قرآن، خودِ وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) است و می توان از آیه مذکور این معنا را برداشت کرد که از پیامبر غافل نشوید چرا که اگر این کار را بکنید، خسارت برای شما خواهد بود؛ نه پیامبر.

آیت الله میرباقری با اشاره به این که انفاق در راه خدا می تواند توطئه های اقتصادی دشمن را خنثی کند، گفت: علت این که نام انفاق را صدقه گذاشته اند، این است که انسان صدق خود را به وسیله آن اثبات می کند و از امکاناتی که خدا نصیبش کرده در راه خدا و پیامبر اکرم(ص) خرج می کند.

انفاق در راه خدا توطئه های اقتصادی دشمن را خنثی می کند

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آن جایی که دشمن و به طور خاص کفار و منافقان به جبهه اسلام فشار می آورند، جایی است که مؤمنان باید امکانات خود را به میدان آورند و در راه اسلام خرج کنند. اگر کسی امکانات خود را در چنین موقعیتی خرج کند، خودش ساخته می شود و جزء صالحان خواهد شد.

وی افزود: عمده هزینه در راه خدا باید به گونه ای باشد که جبهه اسلام ساخته شود و قلوب مؤمنان به یکدیگر نزدیک شود. این همان انفاقی است که ثواب های عجیبی برای آن ذکر شده است. در وصف خصوصیات دوران ظهور امام زمان(عج) ذکر شده که دوران مزامله و رفاقت است یعنی اگر مؤمنی احتیاج داشته باشد، بتواند به اندازه نیاز خود از اندوخته برادر مؤمنش بردارد.

آیت الله میرباقری ادامه داد: در سوره بقره از آیه 261 تا 275 بحث انفاق مطرح شده و در خصوص آداب آن سخن گفته شده از جمله این که انفاق نباید همراه با آزار و اذیت باشد و باید از بهترین مال انسان برداشته شود. خداوند پس از بیان این نکات می فرماید «شیطان به شما وعده فقر می دهد اما خدا به شما وعده مغفرت و جبران از فضل خود می دهد.» یعنی شیطان شما را تهدید می کند که اگر ثروت تان را در راه خدا هزینه کنید، در موقع نیاز خودتان پولی در اختیار نخواهید داشت اما خدا وعده جبران نیکی را به شما داده است.

انفاق سبب رشد انفاق کننده می شود

آیت الله میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما وقتی رشد می کنیم که امکانات را از دست خدا بگیریم و به دست خدای متعال بازگردانیم و در این جریان خداوند به ما وعده داده است که با فضل خود نسبت به عمل ما رفتار کند. اگر خداوند بخواهد با عدل خود با ما رفتار کند، شرایط با زمانی که با فضل خود رفتار کند، متفاوت است.

وی افزود: یکی از مصادیق دستگاه فضل الهی این است که خداوند به هر کسی بخواهد حکمت می دهد و خیر کثیر در حکمت قرار داده شده است. مزد انفاق در راه خدا، حکمت است که انسان را به مقام طاعت می رساند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) در نامه به امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند «فقرا و کسانی که از شما امکانات دریافت می کنند مانند کسی هستند که به کمک شما می آید تا بار سنگینی که روی دوش شما قرار دارد و می خواهید آن را از گردنه های صعب العبور عبور دهید، به سرانجام برسانید.» یعنی در این داد و ستد خود شما رشد می کنید.

وی در پایان تصریح کرد: دستگاه خدا متوقف به ما نیست و خداوند تمام گرسنگان عالم را خودش می تواند سیر کند اما این قاعده را قرار داده است تا بندگان از آن برای رشد خود استفاده کنند. در روایت داریم که وقتی کسی از شما عطیه ای دریافت می کند، به شما کمک می کند تا صفت کرامت در وجودتان پیدا شود./861/پ202/ب1

ارسال نظرات