۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۶۰۹۳۷۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

اعمال انسان در قیامت به صورت مجسم دیده می‌شود

اعمال انسان در قیامت به صورت مجسم دیده می‌شود
حجت الاسلام شاه فضل گفت: از برخي آيات و روايات استنباط مي شود عمل خير و شر انسان در قيامت به صورت مجسم ديده مي شود و آرزو مي كنند بين آنها و عمل شان سالها فاصله باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیات ۴۷ تا ۴۹ سوره کهف، گفت: موضوع این آیات در رابطه با روز قیامت و برخی از اتفاقاتی است که در این روز رقم خواهد خورد.

وی افزود: این آیه دنباله آیه قبل از است که می‌فرماید، ‹‹الْمالُ وَ الْبَنُونَ زینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا›› مال و فرزندان تنها زینت دنیا هستند و زینت آخرت نیستند و برای دنیا تنها مال و ثروت و تعدد فرزندان مناسب است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: مال و ثروت و فرزندان زیاد وخوب و تحصیکرده و دارای مقام و رتبه‌ای تنها برای زینت دنیا است و زینت آخرت، ‹‹َالْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ›› آنچه از مال و فرزند به عنوان عمل صالح باقی می‌ماند زینت آخرت انسان است.

وی افزود: در روایت می‌فرماید، بهترین میراثی که هر انسانی می‌تواند از خود به یادگار بگذارد فرزند صالح و مال و ٍثروت حلال هزینه آن در کار خیر است که زینت انسان برای آخرت است در غیر این صورت فرزند ناصالح و مال و ثروت حرام نمی‌تواند برای انسان باقی الصالحات باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در این آیه نمی‌خواهد بگوید توجهی به مال و ثروت و فرزند توجه نداشته باشید بلکه هشدار می‌دهد تا مراقب باشید مال و ثروت و فرزندان بعنوان باقی و الصالحات انسان باشند در غیر این صورت نباید به مال و ثروت و فرزندی که سبب باقیات و صالحات نیست امید داشت و به آن وابسته شد.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: خداوند در آیه ۴۷ سوره کهف ادامه توجه به روز قیامت را اینگونه مطرح می‌کند، ‹‹وَ یَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبالَ›› روزی که کوه‌ها به حرکت می‌ در آیند.

وی افزود: آیه ۴۷ سوره کهف با یک ظرافت خاصی هم دنیا را در آستانه قیامت مطرح کرده است و هم بعد از قیامت را مطرح کرده است و این در حالی است که در بسیاری از آیات دیگر یا به مرحله در آستانه قیامت پرداخته است و یا به بعد از قیامت پرداخته شده است، اما این آیه به هر دو موضوع پرداخته است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در این آیه به زمانی اشاره کرده است که، ‹‹وَ یَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبالَ›› دنیا با به حرکت درآمدن کوه‌ها در حال تمام شده است، ‹‹وَ تَرَی الْأَرْضَ بارِزَةً›› زمین بروز و ظهور پیدا می‌کند و هرآنچه را که در درون خودش دارد بیرون می‌ریزد، ‹‹وَ حَشَرْناهُمْ›› و در ادامه به سراغ روز قیامت آمده و انسان‌ها را محشور می‌کند، بنابر این این دوعبارت از قبل از قیامت است که زمین تبدیل به زمینی دیگرمی شود و هر آنچه در آن است بیرون می‌ریزد و انسان را در قیامت محشور می‌کند.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: خداوند در ادامه موضوع کفار را مطرح می‌کند، ‹‹فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً›› هیچ کسی در قیامت فراموش نخواهد شد و همه محشور خواهند شداز این رو، روز قیامت موقف‌های متعددی دارد که حاج شیخ عباس قمی در کتاب منازل الاخره می‌فرماید، در قیامت باید از ۵۰ موقف عبور کرد.

وی ادامه داد: برخی از موقف خیلی طولانی است و برخی دیگر به سرعت می‌گذارد و یکی از مواقف روز قیامت، ‹‹عُرِضُوا عَلی‏ رَبِّکَ صَفًّا›› انتظار در صف است و انسان‌ها را در صف‌ها با نام پیشوایان آن‌ها صدا می‌زنند و هرکس در صف پشت سر پیشوای خود قرار دارد، برخی در صف پیامبر و امیرمومنان (ع) قرار دارند و برخی دیگر در صف یزید و معاویه و ترامپ قرار دارند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برخی از مواقف روز قیامت صف و برخی مواقف انسان‌ها تک به تک به حساب شان رسیدگی می‌شود، ‹‹لَقَدْ جِئْتُمُونا کَما خَلَقْناکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ››، اما برخیزنده شدن در روز قیامت را انکار می‌کنند و آن را امکان پذیر نمی‌دانند.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: از برخی آیات و روایات استنباط می‌شود عمل خیر و شر انسان در قیامت به صورت مجسم دیده می‌شود و در سوره آل عمران می‌فرماید، انسان‌ها در قیامت آرزومی کنند بین آن‌ها و عمل شان سال‌ها فاصله باشد تا عمل خود را نبینند.

وی افزود: خداوند در نهایت پاسخ به یک شبهه را در آیه ۴۹ سوره کهف مطرح می‌کند، ‹‹لا یَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَداً›› حساب و کتاب‌ها در آن روز خیلی دقیق است و مدت زمان رسیدگی به حساب‌ها انسان‌ها هم طولانی است، اما خداوند در حسابرسی به هیچکس ظلم نمی‌کند./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات