۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۱
کد خبر: ۶۰۹۳۷۹

کتابشناسی آثار آیت‌الله نقوی

کتابشناسی آثار آیت‌الله نقوی
سیدمحمدتقى نقوی قائنى خراسانى، مفسر قرآن کریم و شارح نهج‌البلاغه و از افاضل دانشمندان و اساتید حوزه علمیه، در سال ۱۳۰۸ ش. در شهر قائن به دنیا آمد.
به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت درگذشت آیت‌الله سیدمحمدتقى نقوی قائنى خراسانى، مفسر قرآن و شارح نهج البلاغه، خبرگزاری کتاب ایران کتاب شناسی آثار وی را منتشر کرد.
 وی پس از گذراندن مقدمات در این شهر، در سن ۱۶ سالگى به مشهد عزیمت کرد و در آنجا، ادبیات را نزد مرحوم ادیب نیشابورى، سطوح میانى و نهائى را از مرحوم آیت‌الله حاج سیداحمد مدرس یزدى، کفایه و مکاسب را از مرحوم آیات حاج شیخ هاشم قزوینى و حاج میرزا حسین فقیه سبزوارى و رسائل را در خدمت مرحوم آیت‌الله حاج شیخ کاظم دامغانى فرا گرفت.

مرحوم آیت‌الله نقوی پس از آن به قم آمد و مدت یک‌سال اقامت گزید و از محضر آیات استفاده برد و سپس به نجف اشرف مهاجرت کرد.

ایشان در نجف اشرف از محضر آیات عظام مرحوم سید محمود شاهرودى و میرزا باقر زنجانى بهره‌ها برد و به گفته خویش، عمده فقه را از مرحوم آیت‌الله العظمى حکیم و عمده اصول را از مرحوم آیت‌الله العظمى خوئى، فرا گرفت و پس از هشت سال اقامت در نجف اشرف، به ایران مراجعت کرد و به زادگان خود قائنات رفت و مدت دوازده سال در آن سامان به خدمات دینى اشتغال داشت.

سپس بنا بر تقاضاى برخى از بزرگان و نیاز به جایگاه علمى او در حوزه تهران، به این شهر هجرت نموده و به درس و شاگردپرورى در حوزه علمیه تهران و مدارس مختلف آن پرداخت.

مرحوم نقوی در کنار فعالیت حوزوى خود، به خدمات دینى و تبلیغ اسلام و ترویج مذهب و نشر معارف اسلامى از طریق منبر و جلسات مذهبى پرداخت و در کنار تربیت ستارگانى حوزوى و تبلیغ معارف دینی، به تألیف آثاری با موضوعات مذهبی مبادرت ورزید.

وی سرانجام در بامداد روز شنبه هجدهم خرداد ماه و با سپرى کردن بیش از ٩ دهه عمر پربرکت، به نداى پروردگارش لبیک گفت. کتابشناسی تفصیلی آثار این عالم ربانی در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.



روش نیایش در مکتب تشیع: شرح دعای کمیل
نویسنده: سیدمحمدتقی نقوی، قاین، ۳۰۴ صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ ۲ سال ۱۳۸۲، ۳۰۰۰ نسخه، ۱۴۰۰۰ ریال

دعای کمیل یکی از ادعیه معروف است که مورد عنایت ویژه مؤمنان و سلف صالح بوده و آنان بر این دعا مواظبت می‌نمودند، عده‌ای از فرهیختگان به شرح و توضیح فراز‌های مختلف آن پرداخته‌اند.
کتب حاضر نیز مطالعه و شناخت وجوه عرفانی، معنوی، اخلاقی و ادبی دعای کمیل می‌باشد که به زبان فارسی نوشته شده است.


سوگنامه فدک: (شرح خطبه حضرت زهرا (ع))
نویسنده: محمدتقی نقوی، قائن، ۵۸۲ صفحه، وزیری (گالینگور)، چاپ ۱ سال ۱۳۹۰، ۲۰۰۰ نسخه، ۱۲۰۰۰۰ ریال

این کتاب به زبان فارسی و در شرح خطبه‌ایى است که صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (س) ایراد فرموده است. مولف مطالب کتاب را ساده و روان به رشته‌ى تحریر درآورده است و لغات مشکل خطبه را از دید علم ادب تا آنجا که ممکن است توضیح داده و ریشه‌یابى کرده است، تا خواننده به ظرافت کلامى و نکاتى که حضرت در ایراد خطبه منظور نظر داشته‌اند، واقف گردد.
دز کتاب حاضر قبل از شرح خطبه، اجمالى از احوال حضرت زهرا علیهاالسلام را بیان کرده و سبب غصب خلافت و سایر حوادث صدر اسلام را که بعد از رحلت رسول خدا به وقوع پیوست تشریح نموده است.



شرح دعای عرفه امام حسین (ع)
نویسنده: سیدمحمدتقی نقوی، قاین، ۵۶۰ صفحه، وزیری (گالینگور)، چاپ ۲ سال ۱۳۸۲، ۳۰۰۰ نسخه

این کتاب در شرح دعای عرفه امام حسین (ع) است که بنابر روایات، آن حضرت در روز نهم ذی‌الحجه (روز عرفه) در صحرای عرفات خوانده است؛ این دعا به جهت محتوای غنی و عارفانه آن همواره مورد توجه و عنایت اندیشمندان قرار گرفته است و کتاب حاضر نیز در شرح این دعا به نگارش درآمده است.


شرح زیارت جامعه کبیره
نویسنده:محمدتقی نقوی، صادق، ۵۳۶ صفحه، وزیری (گالینگور)، چاپ ۱ سال ۱۳۷۸، ۵۰۰۰ نسخه، ۱۲۰۰۰ ریال

در این اثر، با استفاده از آیات، روایات و اشعار فارسی و عربی، فراز‌های مختلف زیارت جامعهٔ کبیره تبیین و تشریح شده است. نویسنده پس از بیان مفهوم، مشروعیت و شرایط زیارت، به وجه نام‌گذاری و شروحی که بر این زیارت نوشته شده اشاره می‏‌کند. وی جامعیت و فصاحت لحن کلام زیارت جامعهٔ کبیره را دلیل بر اعتبار سند این زیارت می‏‌داند. در بخش‌های مختلف این اثر، ابتدا فراز‌هایی از زیارت ارائه شده و در ادامه توضیحات ادبی مربوط به لغات و شرح مضامین آن فراز، بیان گردیده است.


شرح و تفسیر خطبه پیامبر اکرم در غدیر خم
نویسنده:محمدتقی نقوی؛ ویراستار: مهدی جعفری، منیر، ۵۱۲ صفحه، وزیری (شومیز)، چاپ ۱ سال ۱۳۷۴، ۵۰۰۰ نسخه

این کتاب شامل مقدمه و سپس شرح خطبه در ۷۴ قطعه و خاتمه‌ای شامل توضیح پیامد‌های غدیر است. مطالب مهم کتاب چنین است:
واقعه غدیر خم، اسناد حدیث غدیر، روات حدیث غدیر از صحابه و علما و دانشمندان، واقعه غدیرخم، مناقب و امتیازات مخصوص به امیرالمؤمنین علیه السلام، امام و امامت و خصائص امام زمان علیه السلام، پنجاه آیه در حق علی علیه‌السلام، داستان حارث بن نعمان، نزول آیه «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ» و توضیحی اجمالی درباره وقایع بعد از غدیر.


مفتاح السعاده فی شرح نهج البلاغه
نویسنده: سیدمحمدتقی نقوی‌قائنی، قائن، در ۱۸ جلد، وزیری (گالینگور)

مفتاح السعاده فى شرح نهج‌البلاغه اثر محمدتقى نقوى از علماى معاصر است که به زبان عربى، شرحى ادبى بر کتاب نهج‌البلاغه سید رضى نوشته است.
در جلد اول، مقدمه‌اى بر کتاب نوشته و سپس به ترتیبى که در کتاب نهج‌البلاغه سید رضى است به شرح جملات امیرالمؤمنین تا پایان نهج‌البلاغه پرداخته است.
در ابتداى هر خطبه یا متن نهج‌البلاغه ابتدا چند جمله از متن نهج‌البلاغه ذکر شده و سپس لغاتى که نیاز به شرح داشته باشد آمده، آن گاه به شرح آن عبارت پرداخته است.
وى در کتاب از نظرات شارحان و نویسندگان دیگر نیز استفاده نموده است و در مواقعى اقوال شارحان و مفسران در بعضى عبارات را اشاره مى‌کند.
کتاب شامل ۱۸ جلد است که هر جلد بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ صفحه است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات