۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۶۰۹۴۰۱
استاد حوزه علمیه:

هدف وهابیت سیادت بر مسلمانان جهان است

هدف وهابیت سیادت بر مسلمانان جهان است
استاد حوزه علمیه درباره وهابیت و حاکمیت آل سعود و ارتباط آن دو با یکدیگر، گفت: هدف وهابیت سیادت بر مسلمانان جهان است.

حجت الاسلام مظفری میانجی نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران و عضو موسسه بین المللی سفیران صلح، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز فاجعه تخریب حرم مطهر ائمه مظلوم بقیع، گفت: محمد بن عبدالوهاب بنیانگذار فرقه باطل وهابیت است.

وی افزود: وی از مردم نجد بوده و در سال ۱۱۱۵ هجری قمری در شهر عُیینه متولد شد و پدرش از علما و قاضی آن شهر بود و مذهب حنبلی داشتند وی فقه حنبلی را هم نزد پدرش آموخت، ولی محمد بن عبدالوهاب از آغاز جوانی، بسیاری از اعمال مذهبی مردم نجد را زشت می شمرد، به همین دلیل میان او و پدرش نزاع و جدال در گرفت، همچنین بین وی و مردم نجد منازعات سختی رخ داد تا اوضاع کمی آرام شد.

حجت الاسلام مظفری میانجی ادامه داد: ولی چندی بعد که پدرش درگذشت علنا به اظهار عقاید خود پرداخت و قسمتی از اعمال مذهبی مردم را انکار کرد و جمعی از مردم حریمله نیز از وی پیروی کردند، سبب شد کار وی شهرت یابد، سپس به شهر عینیه رفته و عقاید خود را به عثمان بن حمد که حاکم آنجا بود عرضه کرد و بنا شد شیخ محمد همه‌ اهالی نجد را به حمایت حاکم سوق دهد و حاکم نیز در ترویج عقاید شیخ او را یاری کند تا اینکه خبر کارهای شیخ  محمد بن عبدالوهاب به گوش امیر احسا رسید، نامه ای به عثمان نوشت که وی را از شهر بیرون کند.

عضو موسسه بین المللی سفیران صلح اضافه کرد: آن وقت بود که او رهسپار درعیه از شهرهای معروف نجد گردید که امیر آنجا نیز محمد بن سعود جدّ آل سعود بود، بلافاصله با او نیز رابطه‌ دوستی برقرار کرد و از او برای حمایت از اقدامات خود کمک خواست.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: محمد بن سعود هم با دو شرط پذیرفت که وی را یاری کند، اول شیخ او را تنها نگذارد و به وطنش برنگردد و دوم، شیخ مانع اخذ خراج از مردم نشود؛ محمد بن عبدالوهاب هم شرط اول را با جان و دل پذیرفت و در مورد شرط دوم گفت، خدا تو را از گنجینه هایی بهتر از آن خواهد داد که از آن بی نیازت می کند.

وی افزود: پس از آن عهد و میثاق بود که ابتدا روستا های اطراف یکی پس از دیگری تسخیر می شد و بعد از فتح ریاض و وسعت یافتن حوزه فرمانروایی ابن سعود و ابن عبدالوهاب، این شیخ محمد بن عبدالوهاب امور مردم و اموال و غنایم را به ابن سعود بخشید و خود رهبری دینی را به عهده گرفت.

استاد حوزه علمیه در ادامه ابراز کرد: ضمنا از نظر اصول اعتقادی هم پیرو ابن تیمیّه بودند، کما اینکه همه‌ حرکات و تحولات سلفیه تا به امروز از افکار ابن تیمیه و شاگردش ابن قیّم نشات گرفته است، الحاصل آن حمایت محمد بن سعود از شیخ محمد بن عبدالوهاب سبب شد که وی بر عقاید و افکار خود پافشاری کند.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران در ادامه گفت: پس از آن هر کدام از مسلمانان که از عقاید وی پیروی نمی کردند، کافر محسوب می شدند و برای جان و مال و ناموس آنان ارزشی قایل نبود؛ جنگ های وهابیان از همان موقع بر همین پایه قرار داشت و هر شهری که با جنگ و غلبه بر آن دست می یافتند برای آنها حلال بود.

وی افزود: در زمان حیات خود وی رویه همین بود، حتی از اهالی یک قریه به نام فصول در شهر احسا ۳۰۰ مرد را به قتل رساندند و اموالشان را به غارت بردند، تا اینکه وهابیان برای اولین بار در سال ۱۲۲۱ هجری بخشی از بناهای قبرستان بقیع را ویران کردند و سپس با تسلط خود بر حجاز در شوال ۱۳۴۴ کلیه بناهای مذهبی را ویران و اشیاء قیمتی آنرا به تاراج بردند.

حجت الاسلام مظفری میانجی ادامه داد: اظهارات ایوب صبری پاشا در این خصوص قابل تامل است، وی می گوید آل سعود پس از محاصره طولانی شهر مدینه و پیدا شدن آثار تسلیم مردم مدینه، شروطی را برای آنان تعیین کرد منجمله پذیرش آیین وهابیت و پرستش خداوند بر اساس احکام آنها، تخریب قبور و بارگاه و مقابری که در داخل مدینه است، ترک آیین نیاکان خود و گرویدن به آیین وهابیت و عمل به احکام آن، هدر رفتن جان و مال مسلمانان در صورت عدم پذیرش آیین وهابیت.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران در ادامه بیان کرد: آل سعود پس از پذیرش این شروط از سوی مردم، تخریب گنبد و بارگاه قبور را به عهده خود مردم گذاشتند و مردم به دلیل محاصره شدید اقتصادی و سختی های فراوانی که متحمل شده بودند، مجبور به تخریب قبور بقیع شدند.

وی افزود: امّا عمده هدف آنها عادی جلوه دادن مقامات پیامبران و اولیای الهی بود تا به مسلمانان بقبولانند که آنان پس از مرگ، کوچک ترین تفاوتی با افراد عادی ندارند.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران گفت: از مسائلی که وهابیون درباره آن حساسیت خاصی دارند، تعمیر قبور و ساختن بنا روی قبر پیامبر و اولیای الهی و صالحان است، آنان معتقدند به هیچ یک از رسولان و اولیا توسل نجوید و هر کس اقدام به این کار کند، مشرک است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از این رو زیارت قبر پیامبر و ائمه(ع) را جایز نمی دانند و معتقدند هر کس از پیامبر طلب شفاعت کند، مانند این است که از بت ها شفاعت خواسته است، یا معتقدند هیچ کس حق ندارد به رسول خدا سوگند یاد کند و یا از الفاظی مانند به حقِ محمد  استفاده نماید و یا معتقدند، تشیع جنازه و سوگواری حرام است.

وی در پایان ادامه داد: در نهایت هدف اصلی آنان سیادت بر کل مسلمانان جهان است، چراکه به جنگ با دیگر فرقه ها و مذاهب اسلامی معتقد هستند و مدعی اند باید به آیین وهابیت درآیند و یا جزیه دهند یعنی می خواهند برای مسلمانان جهان آقایی کنند./813/ت310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات