۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۰۹۴۷۰
مقاومت در تفکر رهبر انقلاب؛

نبرد یا مقاومت؟

نبرد یا مقاومت؟
رهبر انقلاب: ما حالا بحث "نبرد" را نمی‌کنیم، بحث "مقاومت" را می‌کنیم؛ بحث"نبرد"جداگانه است؛ من دارم ایستادگی و مقاومت و عقب‌نشینی نکردن را می‌گویم.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، ۱۴ خرداد امسال نیز مرقد مطهر امام خمینی(ره) شاهد حضور هزاران زن و مردِ عاشقِ سید روح الله و سید علی بود که به مانند سال‌های گذشته، پای درس امام و مقتدای خود، درس خمینی شناسی گرفتند.

امسال رهبری تصمیم داشتند تا در رابطه با دکترین مقاومت خمینی صحبت کنند و مبانی این منطق علمی و دینی را تبیین نمایند. ایشان بنا به تجربه سال‌های گذشته، محور اصلی صحبت‌های مراسم ارتحال را پیرامون شخصیت و مبانی حضرت امام انتخاب نموده و همواره موضوع بیانات را با توجه به ضرورت و مسائل مبتلا به جامعه تعیین می‌کنند و به شرح آن می‌پردازند. این بدین معناست که، امروز بحث از مقاومت بحثی ضروری است و حتما فکر یا جریانی بر خلاف آن، یعنی جریان سازش در حال برنامه‌ریزی و اقدام و عمل است.

با شروع تبیین حضرت آقا در رابطه با اجزای اصلی دکترین مقاومت و ذکر سه رکن اساسی از مساله مقاومت و بیان این نکته مهم که «هزینه سازش و تسلیم در برابر دشمن به‎مراتب از هزینه مقاومت بیشتر خواهد بود»؛ حضار با شعار «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا...» به استقبال بیانات ایشان رفتند، که این شعار با واکنش معناداری از سوی مقام معظم رهبری مواجه شد که کمتر کسی به آن توجه کرد. ایشان با قطع شعار حضار فرمودند:

«خواهش می‌کنم توجّه کنید؛ ما حالا بحث "نبرد" را نمی‌کنیم، بحث "مقاومت" را می‌کنیم؛ بحث"نبرد"جداگانه است؛ من دارم ایستادگی و مقاومت و عقب‌نشینی نکردن را می‌گویم؛ درست توجّه کنید».

واکنشی که در لابلای صحبت‌های ایشان پنهان ماند و خبر از اختلاف میزان انتظار، ولی و عملکرد امت می‌داد. صحبتی که نشان می‌داد شرایط به گونه‌ای است که امام به حداقل‌ها اکتفا کرده و به دنبال اقناع امت نسبت به کف خواسته‌هاست. حرفی که می‌گوید، شما همین مقاومت را حفظ کنید و خسته نشوید، نبرد و پیشرَوی، پیش‌کش! البته روی صحبت او با حاضرین جان برکفِ همیشه در صحنه نبود. روی صحبتش با کسانی بود که دست‌هایشان را به نشانه تسلیم در مقابل دشمن بالا برده‎اند و حال ایستادگی را ندارند و مثل دوران علی(ع) شکایت سردی و گرمی هوا می‌کنند.

با کسانی که دل در گرو زرق و برق دنیا دارند و با تهدید و تطمیع، امام مجتبی را مجبور به صلح می‌کنند. با پیرانی که رَمَق آفتاب جنگ ندارند و سراغ سایه صلح می‌گیرند.

یادمان باشد این هدفمان را که: قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَة [۱] یعنی همان جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم که این است خواسته امام امت از ما...

بدا به حال امتی که امامش به حداقل‌ها راضی باشد./918/ی703/س

محمد جواد سلیمانی قمی

1: بقره/193

ارسال نظرات