۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۰۹۵۱۱
یادداشت؛

لیورپول به نفع اسلام

لیورپول به نفع اسلام
کم­‌کاری و گوشه‎­گیری عالمان و مراجع دینی و عدم حضور موثر در محافل آکادمیک و فرهنگی مغرب زمین، حتما زمینه را برای اسلام­‌ستیزی بیش از پیش فراهم ساخته است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، «پس از انتقال محمد صلاح به تیم لیورپول در سال ۲۰۱۷، میزان پیام‌های ضد اسلامی طرفداران این تیم در مقایسه با سایر تیم‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته است. همچنین اسلام‌هراسی در شهر لیورپول نیز ۱۸.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.»

این نتایج تحقیقی است که دانشگاه معتبر استنفورد انجام داده است. محمد صلاح به تنهایی در قامت یک مبلغ موفق ظاهر شده و آتش اسلام‌ستیزی را با آب موفقیت و نیز اخلاق نیکویش کم فروغ کرده است.

اما واقعا ریشه­‌های اسلام‌ستیزی که همواره یکی از مشکلات فرهنگی و نیز امنیتی سال‌های اخیر قاره­‌ی سبز بوده، چیست و چگونه می‌توان آن را کاهش داد؟

شیطنت رسانه‌ای

شکی نیست که بسیاری از مردم اروپا تصویری از اسلام جز آن چه رسانه­‌ها عرضه می­‌کنند ندارند. فقط کافی است نگاهی گذرا به برنامه‌­های خبری، سیاسی و تحلیلی بیاندازیم تا ببینم جعبه‌­ی جادویی چه بر سر ذهن و ضمیر مخاطب چشم‌آبی ناآگاه می‌­آورد. «تروریسم اسلامی» «دولت اسلامی» «بنیادگرایان مسلمان» بخشی از تعابیری است که این رسانه‌­ها درباره‌­ی اسلام به کار می‌­برند. طبیعی است مخاطب پس از دیدن این برنامه‌ها تصور خوبی از اسلام پیدا نخواهد کرد و چه بسا آزار یک مسلمان را وظیفه­‌ی خود قلمداد کند!

انگیزه­‌ی این رسانه­‌ها البته ممکن است متفاوت باشد، اما بدون شک رشد روزافزون جمعیت مسلمانان در اروپا که در آیند‌‌ه‌­ای نزدیک حتما به حضور در ساختار سیاسی این کشور‌ها خواهد انجامید در این درو‌غ‌­پردازی و نفرت‌پراکنی موثر است.

پاس گل سلفی­‌ها

عربستان سعودی به کمک دلار‌های نفتی پیش­تاز تبلیغ اسلام در جهان است. از این رو نباید از افزایش آمار مسلمانان در کشور‌های مختلف چندان خوشحال شویم؛ چه آن‌که بسیاری­‌شان در دام وهابیت جزم‌اندیش گرفتار شده­‌اند. فقط به‌عنوان نمونه به یک مورد اشاره می­‌کنم: دکتر سهید اسعد مبلغ موفق بین‌الملل در گفتگویی که سال پیش با ایشان داشتم می­‌گفت: «چند سال پیش به ونزوئلا سفری تبلیغی داشتم. در هواپیما، حدود پانزده مبلغ وهابی که اعزامی از طرف عربستان بودند سوار هواپیما شدند و من یک نفر بودم. یک شیعه در مقابل پانزده وهابی!

انحراف و کژی اعتقادات و فقه وهابی بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین نخبگان و رسانه‌های غربی بیشتر با این قرائت از اسلام آشنایی دارند و طبیعی است که روی خوشی به آن نشان ندهند؛ اتفاقا برخی از این رسانه‌ها مایلند با عرضه­‌ی یک قرائت خردستیز از دین، جامعه­‌ی خرد­­محور اروپا را بر ضد اسلام بشورانند.

کم کاری دینداران

ما در بسیاری از محافل علمی و تبلیغی اروپا حضور نداریم و همین موضوع زمینه‌­ای برای معرفی وارونه­‌ی اسلام شده است. اخیرا در جلسه‌­ای، یکی از استادان ایرانی که هیئت علمی یک دانشگاه معتبر آلمانی است می‌گفت: «در میان بسیاری از اسلام‌شناسان مغرب زمین، این عقیده شایع و رایج است که امام دوم شیعیان، در ازای دریافت پول، خلافت را به معاویه واگذار کرد!» دقت کنید که این وضعیت نخبگان جهان غرب است. حال و حضور مردم عادی مشخص است! بنابراین کم­‌کاری و گوشه‎­گیری عالمان و مراجع دینی شیعی و عدم حضور موثر در محافل آکادمیک و فرهنگی مغرب زمین، حتما زمینه را برای اسلام­‌ستیزی بیش از پیش فراهم ساخته است.

چه کنیم؟

 اگر می­‌خواهیم اسلام­‌ستیزی از اروپا رخت بربندد و مردم آن دیار با اسلام ناب، تعالیم راستین پیامبر اخلاق و عقاید استوار دین فطری­‌مان آشنا شوند باید آستین بالا بزنیم و نمایندگی تفکرمان را خودمان برعهده بگیریم و از یاد نبریم جز اندیشه­‌ی عقل­گرای شیعی، انتشار هر مذهب اسلامی در اروپا پیامدی جز اسلام‌­ستیزی نخواهد داشت./918/ی703/س

علی بهاری

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عمار3000
Iran, Islamic Republic of
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
عاشقان مذاکره با امریکا در کجای سیاست ایستاده اند وقتی مصالحه با شیطان را هر روز زیر تاج خود بزک می کند این سبقت ناصواب از دروازه ذلت می گذرد زیر سایه تاریخ خاصیت تاج همیشه همین بوده است.
1
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
تصویر سازی غرب از اسلام نادرست و خلاف واقعیت این دین متکامل است.
0
1