۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۶۰۹۵۱۷
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی:

سرمایه گذاری بلند مدت فرهنگی تربیتی در خوابگاه های دانشجویی ضروری است

سرمایه گذاری بلند مدت فرهنگی تربیتی در خوابگاه های دانشجویی ضروری است
باقری گفت: دانشگاه ها باید برای سرمایه گذاری بلند مدت فرهنگی تربیتی در خوابگاه ها که خانه دانشجویان محسوب می شود برنامه و طراحی هدفمند داشته باشند.

محمدرضا باقری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش که در پذیرش علمی دانشجویان چه ملاک هایی باید در نظر گرفته شود؟ گفت: بی شک ملاک‌های فراوانی را می توان در شناسایی و پذیرش دانشجویان برشمرد؛ اما مواردی مثل استعداد، صلاحیت، انگیزه برای ادامه تحصیل، هدف و انگیزش تحصیل، زمینه و بینش علمی، تعهد و علاقه به رشته علمی را می توان به عنوان نمونه ذکر کرد.

وی افزود: البته در کنار ملاک های علمی نباید از ابعاد فرهنگی، اخلاقی و تربیتی دانشجو غفلت کرد زیرا صفات علمی در کنار صفات اخلاقی جلوه گری و اثرگذاری مطلوب خواهد داشت.

باقری با تاکید بر اینکه برنامه ریزی های علمی و آموزشی همواره باید همراه با امور اخلاقی و تربیتی باشد، ابراز کرد: در این صورت است که دانشجو با کسب مهارت و آگاهی‌های بالا می تواند نقش بی بدیلی در رشد، توسعه و رفع مشکلات جامعه داشته باشد.

در کنار آموزش‌های علمی نباید از پرورش روحی و معنوی دانشجو غفلت کرد

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه نخبه علمی باید در فضایی کاملاً غنی از نظر فرهنگی و دینی و آموزشی پرورش یابد، اظهار داشت: براین اساس صرف آموزش علمی نباید ملاک قرار گیرد بلکه در کنار آموزشهای علمی به پرورش روحی و معنوی دانشجو نیز باید اهمیت داده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه علم بدون تزکیه گاهی انسان را به بیراهه می‌کشاند، گفت: در سیره و روش بزرگان علمی و دانشمندان مسلمان مشاهده می شود افزون بر برخورداری از جایگاه رفیع علمی دارای شخصیت های تهذیب شده اخلاقی و معنوی بودند.

باقری درخصوص نقش و جایگاه تربیت اخلاقی دانشجویان در دوران تحصیل، گفت: مهمترین عاملی که در موفقیت و ایجاد تحول در فرد و اجتماع اثرگذار است نقش کلیدی تربیتی اخلاق است و یقینا در بعد تعلیم و تربیت نیز جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در انجام رسالت خویش در تبیین و ترویج دین مبین اسلام نیز فرمودند: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ بی شک نقش اثرگذار اخلاق نیکوی پیامبر گرامی اسلام در برخورد با افراد و اجتماع را می توان در به ثمر رسیدن دین اسلام مشاهده کرد.

وی افزود: اساتید معزز و مسؤولان محترم دانشگاه می توانند با وجود اینکه از اخلاق نیک برخوردار هستند با اجرای علمی و عملی آن در کلاس درس، اخلاق را به دانشجویان منعکس نمایند تا شاهد تاثیر شگرف آن در بین دانشجویان باشند.

ضرورت خودسازی

باقری با اشاره به اینکه خودسازی برای هر انسان در هر شرایط و جایگاهی که باشد امری ضروری است، تصریح کرد: استاد دانشگاه نیز خود را موظف می داند که نسبت به تربیت اخلاقی دانشجو بی تفاوت و بی اهمیت نباشد و ارزشهای اخلاقی را در کلاس درس به دانشجو یادآور شود همچنین با رفتار نیکو اثر تربیتی را برای دانشجو داشته باشد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: بی شک با عنایت و توجه خاص به موضوعات مطرح شده و با بکارگیری برخی از روشها و برنامه ها مانند برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه ها و اردوها نقش تربیت اخلاقی را می توان روشن‌تر در دانشجویان مشاهده کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از ظرفیت خوابگاه های دانشجویی در ارتقای سبک زندگی و دانشی دانشجویان استفاده می شود؟ گفت: خوابگاه ها در دوران دانشجویی همانند خانه اصلی دانشجوست بدیهی است رها کردن خوابگاه منجر به ناسالم شدن این محیط  می شود و در مقابل برنامه ریزی صحیح آموزشی و فرهنگی تربیتی برای سالم سازی محیط خوابگاه منجر به تعالی فضای حاکم آن خواهد شد.

سرمایه گذاری بلند مدت فرهنگی تربیتی در خوابگاه های دانشجویی ضروری است

باقری در ادامه با بیان این مطلب که با آموزش مهارت های دانشجویی سبک زندگی دانشجویی تغییر می کند، ابراز کرد: بخشی از این کار با نظارت به رعایت قوانین در خوابگاه حاصل می شود بخشی دیگر نیز با برقراری ارتباط دوستانه بین مسؤولان فرهنگی دانشگاه که نقش پدر و یا مادر دلسوز را دارند محقق خواهد شد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه بیان داشت: همچنین طراحی و برنامه ریزی برای انتقال دانشجویان از فضای خسته کننده و تکراری خوابگاه به فضای صمیمی تر در بیرون از آن مانند اردوهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی با نظارت مربیان اخلاقی و تربیتی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: چرا که در این نوع محیط های صمیمی دانشجو راحت‌تر به بیان مشکلات، سؤالات و مطالبات خود می پردازد و توسط مشاوران بررسی و حل می شود اما در صورت عدم برنامه ریزی صحیح، دانشجو دچار آسیب شده و از نظر آموزشی و فرهنگی افت پیدا می کند و خسارتهای فراوانی متحمل می شود چنین شخصی نه تنها برای خود بلکه در اجتماع نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

باقری نتیجه رها سازی خوابگاه دانشجویی را بسیار مخرب و نامطلوب بیان کرد و گفت: نتیجه رها سازی خوابگاه دانشجویی سبب می شود دانشجو نسبت به مسؤولیت پذیری و رعایت اصول اخلاقی، کاری، دینی، خانوادگی و فرهنگی در جامعه بی توجه شود و از قبول نقش های موثر در جامعه خودداری کند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید برای سرمایه گذاری بلند مدت فرهنگی تربیتی در خوابگاه ها که خانه دانشجویان محسوب می شود برنامه و طراحی هدفمندی داشته باشند بدیهی است در اجرای این نوع برنامه با همکاری و همکفری دانشجویان و واگذاری بعضی از مسؤولیت ها به خود آنان تحت نظارت مسؤولان بخش فرهنگی و دانشجویی و متخصصان اثربخشی مفید و موثری را شاهد خواهیم بود./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات