۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۶۰۹۵۱۸
سخنران حرم مطهر رضوی:

انسان کامل تنها به انجام وظایف دینی خود اکتفا نمی کند

انسان کامل تنها به انجام وظایف دینی خود اکتفا نمی کند
حجت الاسلام اسلامی فر گفت: در اخلاق علوی انسان کامل تنها به انجام وظایف دینی خود اکتفا نمی کند و اگر دیگری بدی کرد، بدی او را می بخشد و به او احسان می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اسلامی فر، کارشناس مذهبی شامگاه امشب در حرم مطهر رضوی با اشاره به فرازی از دعای صحیفه صجادیه، گفت: صحیفه سجادیه که زبور آل محمد نام دارد، کتابی که از امام سجاد به سندهای معتبر به دست ما رسیده است و دارای دعاهایی است که امام سجاد(ع) در موضوعات مختلف بیان کرده اند.

وی افزود: امام سجاد در صحیفه سجادیه در حقیقت پیام های دینی و معنوی خود را در غالب دعا به مردم رساندند چون در شرایطی زندگی می کردند که از طرف بنی امیه تحت نظر بوده و امکان برگزاری کلاس های درس و تربیت شاگردان به صورت مستقیم را نداشتند بنابراین شکل دعا را انتخاب کردند تا معارف شیعی و معارف پیامبر(ع) را به مردم برسانند.

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این که با خواندن صحیفه سجادیه باید درس معرفتی و اخلاقی از آن بگیریم، اظهار کرد: ما در اسلام بهترین گنجینه ها را داریم که باید این گنجینه ها را بهتر بشناسیم.

کارشناس مذهبی با اشاره به فرازهایی از دعای 38 صحیفه سجادیه، ابراز کرد: اگر هدف انسان لذت بردن و شهوت باشد از حیوان بدتر است و با توجه به این که انسان عقل دارد، توقع است که آدم خوبی باشد و در اخلاق علوی و فاطمی انسان کامل تنها به انجام وظایف دینی خود اکتفا نمی کند و ضمن انجام وظایف دینی خود که انجام واجبات و ترک محرمات است، نه تنها به دیگران احسان می کند بلکه اگر دیگری بدی کرد، بدی او را می بخشد و به او احسان می کند.

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) در فرازهایی از دعای 38 صحیفه سجادیه از خداوند به خاطر این که در عین سختی به دیگری ایثار احسان نکرده است، عذرخواهی می کند و این مرتبه انسان کامل است اما ما این قدر ضعیف هستیم که وقتی احسانی می کنیم محاسبه می کنیم که دیگری چه قدر احسان کرده و ما هم همان مقدار احسان کنیم در حالی که انسان کامل احسان بیشتر می کند و بدون چشم داشت به جبران از طرف دیگری به او احسان می کند.

حجت الاسلام اسلامی فر با تأکید به مطالعه رساله حقوق امام سجاد(ع)، گفت: باید این معارف عالی انسانی را برای یکدیگر تبلیغ کنیم که امامان دوست دارند ما چگونه باشیم و ما چگونه هستیم؟ در قسمتی از این رساله حضرت حق کسی که به ما بدی کرده، بیان کرده است و  می فرماید:«اگر کسی به شما بدی کرد او را ببخشید و اگر سهوا بدی کند و شما نسبت به او تندی کنید، شما از او بدتر هستید چون او نفهمید و بدی کرد اما شما با اراده به او بدی می کنید.»

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به تأکید امام سجاد(ع) به حفظ آبروی مومن، اظهار کرد: امام سجاد(ع) می فرماید:«همسایه نسبت به همسایه حقی دارد و آن این که در زندگی همسایه تجسس نکند، اگر عیبی از او دید بپوشاند و آبروی او را حفظ کند.» ما باید توجه کرده و مظاهر فساد را نگوییم، چیزی را که ثابت نشده نباید نشر دهیم و آبروی مومن را نبریم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات