۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۰۹۵۲۶
حجت الاسلام لقمانی:

ازدواج سبب شکل گیری خوی سخاوت در انسان می شود

ازدواج سبب شکل گیری خوی سخاوت در انسان می شود
کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: علت توصیه مکرر به ازدواج، شکل گیری خوی سخاوت در انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد لقمانی، غروب دوشنبه در ادامه سلسله جلسات گفتمان دینی که در صحن جمهوری اسلامی بارگاه منور رضوی برگزار شد، به ایراد سخنرانی با موضوع «تراز و ترازو شخصیت انسان» پرداخت.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان این که کارنامه عملکرد هر شخص از اهمیت ویژه ای برای او برخوردار است، اظهار کرد: رابطه ای که اعمال ما با خدا برقرار می کند، ارزش آن ها را مشخص می کند. شخصی به جناب سلمان فارسی گفت «سلمان! ریش تو ارزشمند تر است یا ریش بز؟» سلمان از این سخن برآشفته نشد و در پاسخ گفت «هر کدام از پل صراط عبور کند بهتر است.»

وی افزود: انسان ها سه نوع ارتباط در دنیا دارند؛ ارتباط با خود، ارتباط با خلق و ارتباط با خدا. انسان باید در ارتباط با خودش بدترین افراد روی زمین باشد و نیکی های خود را به شمار نیاورد؛ در ارتباط با خلق خودش را مانند دیگران ببیند و گمان نکند برتر است؛ در ارتباط با خدا نیز بهترین افراد باشد.

حجت الاسلام لقمانی خاطرنشان کرد: خیلی خوب است که انسان قبل از فرارسیدن قیامت خودش به پرونده اعمالش رسیدگی کند و به همین خاطر است که سفارش شده «موتوا قبل أن تموتوا» یعنی قبل از این که بمیرید به حساب خود رسیدگی کنید.

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: خواجه عبدالله انصاری یک جمله طلایی دارد و می گوید «خدایا همه از آخر کار می ترسند اما عبدالله از اول کار می ترسد که شاید اصلا در مسیر زندگی قرار نگیرد.» انسان با دقت در این جمله طلایی می تواند شصت سال تعالی پیدا کند.

وی با اشاره به ابعاد اجتماعی این مراقبت، افزود: امروز رهبر معظم انقلاب از پی ریزی تمدن نوین اسلامی در جهان سخن می گویند و اگر ما به عنوان افراد جامعه فقط ده درصد به این مسأله فکر کنیم، به سوی احتکار، اختلاس و جناح بازی کشیده نخواهیم شد. نوع فکر است که رفتار انسان را جهت می دهد.

حجت الاسلام لقمانی در ادامه سخنان خود به تبیین نشانه های شخصیت متعالی انسان، اظهار کرد: به فرمایش امیرمؤمنان(ع)، شرافت به همت عالی بستگی دارد؛ نه به استخوان های پوسیده. هر کدام از ما می توانیم یک یا چند کار ماندگار را در زندگی خود به سرانجام برسانیم تا پس از مرگ هم آثار زندگی ما جریان داشته باشد. این مفهوم همت بلند است.

وی افزود: عقل و ادب یکی دیگر از نشانه های شرافت و بزرگی است. ادب نسبت به خود، خلق و خدا تعریف شده است. هر فعلی آداب مخصوص خود را دارد و انسان باید آداب خاص اعمال را رعایت کند. انسان شریف همواره تواضع به خرج می دهد و هرچه بیشتر اوج می گیرد، فروتنی او افزایش پیدا می کند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی دانایی را یکی دیگر از شاخصه های شرافت و بزرگ منشی قلمداد کرد و گفت: گاهی یک توصیه و یک موعظه می تواند ده ها سال انسان را از موقعیتش پیش اندازد.

حجت الاسلام لقمانی با اشاره به ضرورت مزین شدن اخلاق انسان به سخاوت، خاطرنشان کرد: علت توصیه مکرر به ازدواج، شکل گیری خوی سخاوت در انسان است. ازدواج عامل نجات انسان از شرایط سخت اقتصادی بیان شده و علتش این است که فرد وقتی ازدواج می کند، ممکن است مخارجش افزایش پیدا کند اما در واقع با درآمد خود، هم خودش می خورد و هم به دیگری می خوراند. این همان سخاوت است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات