۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۰۹۵۲۹
استاد حوزه علمیه:

روحانیت درد نسل جوان را بشناسد و برای آن نسخه شفا بخش تجویز کند

روحانیت درد نسل جوان را بشناسد و برای آن نسخه شفا بخش تجویز کند
حجت الاسلام حیدری گفت: روحانیت درد نسل جوان را باید بشناسد و برای آن نسخه‌های شفابخش تجویز کند چرا که نمی‌توان از نسل جدید خواست به آنچه که نسل گذشته داشته، برگردد.
حجت الاسلام محمد جواد حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، یکی از وظایف مهم روحانیت را نگاه کلان و جهانی به مخاطب و اهمیت به مخاطب شناسی دانست و گفت: یکی از اشتباهات حوزه علمیه در طول تاریخ نگاه ملی و محلی به مخاطبان بوده در حالیکه اسلام دین جهانی و رسالت بین المللی دارد که مخاطب آن همه آحاد مردم جهان است.

وی افزود: در مخاطب شناسی کلان قرآنی با عنایت به آیه شریفه ‹‹وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ›› همه مخاطبان اسلام جهانی هستند و حوزه‌های علمیه و روحانیت باید مسلمانان را به وظایف بسیار خطیرشان در بخش‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی آگاه کنند.

به گفته وی اگر مسلمانان جهان به وظایفی که برعهده دارند توجه و عمل کنند به عزتی که برای مومنین وعده داده شده است و حق مسلمانان جهان است خواهند رسید و در پناه اسلام و زیر پرچم توحید از استقلال و آزادی حقیقی برخوردار خواهند شد و دست مستکبران جهانی و ایادی آن‌ها از کشور‌های اسلامی قطع خواهند کرد.

حجت الاسلام حیدری گفت: هرچند برخی از مراکز حکومتی مسؤول تربیت و اعزام مبلغ به کشور‌های جهان هستند، اما این کافی نیست بلکه آنچه مهم است ضرورت تحول و انقلاب در نگاه حوزه است و نگاه خرد محلی و ملی حوزه باید جای خودش را به نگاه کلان و جهانی بدهد.

وی با تأکید بر بین المللی و جهانی شدن نظام پژوهشی و آموزشی در حوزه اظهار داشت: بین المللی و جهانی شدن نظام پژوهشی و آموزشی پشتوانه قوی برای نظام تبلیغاتی در گستره جهان و برای ملت‌ها و کسانی که نیازمند هدایت و ارشاد هستند، می باشد.

به گفته وی، امروزه مردم جهان با بسیاری از حقایق آشنایی ندارند و همانگونه که رهبرمعظم انقلاب در نشست با هنرمندان می‌فرماید، حوزه‌های علمیه و هنرمندان باید ظلمی را که فرانسه و آلمان و انگلیس در دفاع مقدس به ایران کردند را باید حتی برای مردم اروپا بیان کنند تا اذهان عمومی جهان از ظلم و جنایتی که به مردم ایران شده است آگاه شوند.

استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم بر ضرورت فراگیری زبان‌های زنده دنیا تأکید کرد و اظهار داشت: وقتی مخاطبان اسلام جهانی است، فراگیری زبان مخاطبان نیز واجب خواهد بود و این موضوع مهمی است که در یک دوره تاریخی برای حوزه و علما قابل درک نبود و فراگیری زبان‌های زنده دنیا به ویژه غرب را منکر می‌دانستند.

به گفته وی، قبلا شاید نیاز به فراگیری زبان‌های خارجی نبوده، اما امروز به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی حوزه و روحانیت است.

وی یکی دیگر از وظایف روحانیت و حوزه‌های علمیه را ضرورت توجه به ظرایف برخورد با نسل جدید به ویژه روشنفکران و به ویژه روشنفکران دینی دانست و افزود: روحانیت امروز باید توجه داشته باشد دوران تقلید جوانان سپری شده و دوره امروز دوره نقد و دوره نظریه پردازی است.

حجت الاسلامی حیدری گفت: امروز اندیشمندان و جوانان در فضای حاکم بر کشور اسلامی می‌توانند اندیشه‌های خود را در موضوعات و مسائل مختلف اسلامی ارائه کنند و روحانیت با روی گشاده و آغوش باز حرف آن‌ها شنیده و اگر نیاز به راهنمایی بود با زبان محبت و دوستی راه صحیح اسلامی را معرفی کنند.

وی یکی دیگر از رسالت‌های حوزه و روحانیت را پر رنگ کردن رحمت و محبت و عشق الهی نسبت به جوانان دانست و بیان کرد: جوانان نزدیکترین افراد به مقام قرب الهی هستند، از این رو نخستین گام در هدایت نسل جدید تلاش برای کسب شناختی درست و عمیق از نسل جوان است.

استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم جوانان ایران اسلامی را مجسمه متانت و آرمان‌های عالی و هوش و زکاوت و حق جویی و حق پویی و رعایت انصاف دانست و عنوان کرد: اگر با جوانان با زبان ویژه خودشان سخن گفته شود، گفتمان الهی و آرمان‌ها و ارزش‌های الهی که امام به دنبال آن بود محقق خواهد شد.

به گفته وی، درد نسل جوان و آنچه را که نشانه نهضت بیداری جوانان و آنچه را که نسل جدید احساس می‌کند و نسل گذشته احساس نمی‌کرد را باید شناخت.

استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم تأکید کرد: روحانیت درد نسل جدید و جوان را باید بشناسد و برای آن نسخه‌های شفابخش تجویز کند چرا که نمی‌توان از نسل جدید خواست به آنچه که نسل گذشته داشت برگردد.

حجت الاسلام حیدری یکی دیگر از رسالت‌ها و وظایف مهم حوزه و روحانیت را ارتباط و تعامل و گفت‌وگو  با نسل جدید دانست و اظهار داشت: ضرورت آشنایی روحانیت با نسل جدید و زبان آگاهی یکی از ویژگی‌های رسالت منادیان دین است که ریشه قرآنی دارد.

وی افزود: ما در فضای گفت‌وگوی علمی و ایجاد تعامل و گفتمان انقلابی حداقل با زبان علم و فلسفه و زبان دین روبرو هستیم از این رو روحانیت باید با تلفیق دو فرهنگ حوزه و دانشگاه و مراکز غیر حوزوی و کاهش فاصله ها، حوزه و دانشگاه را در یکدیگر جذوب کند تا میدان برای گسترش معارف اسلام وسیع‌تر شود.

استاد دروس سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: امروزه زبان فطرت که می‌گوید من از نقص و ناقص متنفر هستم و عاشق کمال و کامل هستم، مهم این است که روحانیت بتواند با زبان فطرت که زبان بین المللی و خدا دادی است با مخاطبان خود تعامل و دوستی و ارتباط برقرار کند و در مسیر ارشاد و هدایت انسان‌ها حرکت کند.

حجت الاسلام حیدری ابراز کرد: حتی پست‌ترین و جنایتکارترین افراد نیز از این قائده مستثنی نیستند و نیاز به عشق و محبت و نجات از نقص و ناقص و عیب دارند و عاشق کمال و کامل هستند، بنابر این روحانیت باید با درک زبان فطرت و شیوه صحیح رفتاری حتی با اینگونه افراد رابطه ارشادی و جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشند، برای همین بود که خداوند بهترین بنده خود موسی را برای هدایت و ارشاد فرعون بدترین بنده خود که سال‌ها ادعای خدایی می‌کرد فرستاد.

وی افزود: امام و رهبری در مواجهه با باطل اهل سازش و گذشت و تساهل و تسامح نبودند و نیستند و آن‌ها در عین دلسوزی و احترام و محبت و منطق از نقد‌های عالمانه و منطقی و مستدل کوتاه نمی‌آمدند، چرا که نقد به معنای تکفیر و تحقیر و توهین و ملازم با آن نیست، از این رو می‌توان به نقد‌ها جواب منطقی داد و میدان را برای نقد با منطق و محبت باز کرد./۱۳۰۷/ت210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات