۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۰۹۵۷۱

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۱ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۱ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفند را بین ۱۰۳ تا ۱۰۴ هزارتومان اعلام کرد و گفت: هیچ تغییری در قیمت ها نخواهیم داشت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۱ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
 
رشد ۳۵۰ واحدی شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه مدیریت شرکت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران درپایان معاملات امروز (سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۹۸) با افزایش ۳۵۰ واحدی به رقم ۲۳۰ هزار و ۶۱۷ رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ارموز با ۳۹۲ واحد رشد کرده و به رقم ۵۷ هزار و ۲۵۹ واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز به بیش از ۸۷۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۵ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق بهادار در قالب ۳۵۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۷۴۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های اخابر، همراه، رمپنا، رانفور در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند و نماد‌های فولاد، فخوز، کچاد در کاهش شاخص بورس مؤثر بوده‌اند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۹۹ واحد رشد کرده و به رقم ۶۵ هزار و ۳۴۰ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲۶۹ واحد رشد کرده و به ۳۹ هزار و ۳۲۸ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با کاهش ۲۵۵ واحد به رقم ۲۶۱ هزار و ۱۷۳ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۹۹ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۱۷۰ هزار و ۸۹۲ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس ۲ هزار و ۳۴۶ واحد رشد کرده و به رقم ۴۵۴ هزار و ۳۷۶ واحد رسید.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به گروه بانکی، خودرویی، پتروشیمی بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۲۸ ریال، سایپا، بانک ملت، ایران خودرو، ایران ارقام، پتروشیمی، لنت ترمز ایران، بانک صادرات با هر سهم ۴۴۴ ریال بوده است.

بنا به این گزارش، امروز در پایان معاملات فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس ۱۴ واحد رشد کرده و به رقم ۲ هزار و ۹۳۷ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۱.۴ میلیارد سهام و حق‌تقدم در قالب ۱۸۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۲۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های مارون، سمگا، دماوند، وهور، شپاس در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند و نماد‌های گگهر، میدکو درکاهش شاخص فرابورس مؤثر بوده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و پتروشیمی زاگرس بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار، برخی ازنماد‌های معاملاتی متوقف و برخی دیگر بازگشایی شدند.

نماد‌های معاملاتی فاسمین مربوط به شرکت کالسیمین با پیام ناظر متوقف شد.

نماد قصف‌ها مربوط به قند اصفهان، نماد کمنگنز مربوط به معادن منگنز ایران، نماد ولیز مربوط به لیزینگ ایرانیان، نماد رکیش مربوط به کارت اعتباری ایران کیش، نماد رتاپ مربوط به تجارت الکترونیک پارسیان نیز با پیام ناظر متوقف شدند.

همچنین با پیام ناظر، نماد چفیبر مربوط به شرکت تولید فیبر ایران بازگشایی شد.

نماد شنفتح مربوط به حق تقدم شرکت نفت پارس نیز برای عرضه بیش از ۲۱ میلیون حق تقدم بازگشایی شد.

نماد غگل مربوط به شرکت گلوکزان نیز پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد.

با پیام ناظر بازار، نماد حتوکا ۱ مربوط به شرکت حمل و نقل توکا متوقف شد.

نماد بکام مربوط به کارخانجات تولید شهید قندی، نماد دجابر مربوط به داروسازی جابربن حیان، نماد درازک مربوط به لابراتور‌های رازک، نماد فخوز مربوط به فولاد خوزستان نیز با پیام ناظر پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه بازگشایی شدند.

همچنین نماد معاملاتی بالبر مربوط به شرکت کابل البرز بازگشایی شد. نماد خکمک ۱ مربوط به کمک‌نفر ایندامین نیز متوقف شد.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۳۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۲۲.۹ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان است.
___________________________

قیمت نفت افزایش یافت
 
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه همراستا با تقویت بازار‌ها مالی افزایش یافت و همچنین انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک و هم‌پیمانانش از دیگر دلایل تقویت قیمت نفت عنوان شده است.

هر بشکه نفت برنت با ۴۳ سنت افزایش ۶۲.۷۲ دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با ۶۱ سنت افزایش ۵۳.۸۷ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

قیمت‌ها روز گذشته یک درصد از ارزش خود را از دست داد و از بالاترین رقم سال ۲۰۱۹ که در اواخر ماه آوریل ثبت شد، حدود ۲۰ درصد افت کرده است. این کاهش ناشی از رکود اقتصادی گسترده بود که بر تقاضا برای نفت اثر گذاشت.

به گفته تاجران، پس از اینکه پکن قوانین مالی خود برای کنترل رکود اقتصادی تسهیل کرد، بازار‌های مالی به صورت گسترده شاهد رشد بودند و این امر قیمت نفت خام را بالا برد.

به لحاظ تولید، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد احتمالا از تمدید توافق کاهش تولید که از ژانویه اجرایی شده است، حمایت خواهد کرد و نسبت به کاهش قیمت نفت تا ۳۰ دلار در صورت تولید بالای نفت خبر داد. (جزئیات بیشتر)

تولید نفت آمریکا در سال گذشته روزانه ۱.۶ میلیون بشکه افزایش یافت و به رکورد ۱۲. میلیون بشکه در روز رسید.

به لحاظ تقاضا برای نفت، تحلیلگران انتظار دارند رشد مصرف سوخت با توجه به اقتصاد جهان کاهش یابد.
___________________________

قیمت گوشت گوسفندی ۱۰۴ هزارتومان است
 
علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی طی هفته‌های اخیر و بعد از ماه مبارک رمضان تغییری نداشته است، گفت: هیچ اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و بازار بسیار آرام است.

وی با اشاره به اینکه بازار دچار رکود است، ادامه داد: واردات گوشت نیز برقرار و در حال توزیع در بازار است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه را بین ۱۰۳ تا ۱۰۴ هزارتومان برای مصرف کنندگان اعلام کرد و افزود: برای روز‌های آینده پیش بینی خاصی در مورد قیمت‌ها نداریم چرا که هوا رو به گرم شدن است و عرضه دام نیز باید زیاد شود.

ملکی گفت: اگر خروج دام از کشور کنترل شود با ثبات قیمت‌ها در داخل مواجه خواهیم بود.

وی درباره اینکه آیا با این شرایط با کاهش قیمت مواجه نخواهیم بود، افزود: با توجه به وضعیت خوب بارش‌ها در سالجاری و مراتع مناسب، دامداران در عرضه دام‌های خود به بازار تعجیل نمی‌کنند و به مرور این کار را انجام می‌دهند؛ بنابراین پیش بینی نمی‌شود اتفاق خاصی در بازار رخ دهد.
___________________________

تعیین تکلیف قیمت مرغ باز هم به تعویق افتاد
 
برومند چهار آیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و لاشه مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۷۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

وی کاهش تقاضا و قدرت خرید خانوار در روز‌های پایانی ماه را عامل اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به روند کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان خرداد تغییر محسوسی نداشته باشد.

چهار آیین ادامه داد: فروش مرغ کمتر از قیمت تمام شده تولید بر روند تولید و عرضه در ماه‌های آتی تاثیر بسزایی خواهد داشت چرا که با وجود افزایش هزینه‌های تولید و نوسان غیر منطقی ریزمغذی‌ها بسیاری از مرغداران تمایلی به جوجه ریزی واحد‌های تولیدی خود ندارند.

این مقام مسئول نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تومان زیان می‌کنند که ادامه این روند به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی نسبت به روز‌های گذشته تغییر محسوسی نداشته است، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود فاصله معناداری دارد.

چهار آیین با انتقاد از تاخیر در جلسه بررسی تعیین قیمت مرغ گفت: اگرچه قرار بود در ۲۰ خرداد ستاد تنظیم بازار جلسه‌ای با حضور نمایندگان تشکل‌ها تشکیل دهد تا قیمت جدید مرغ بررسی و تصویب شود، اما متاسفانه این جلسه برای بار دوم به دلایل نامعلوم به تعویق افتاد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان نرخ پیشنهادی هر کیلو مرغ زنده از سوی وزارت جهاد کشاورزی را ۸ هزار و ۸۰۰ و لاشه مرغ ۱۲ هزار و ۹۶۰ تومان اعلام کرد و افزود: از آن جا که این نرخ مورد قبول تشکل‌ها نیست، امیدواریم هفته آینده جلسه بررسی و تصویب قیمت جدید از سوی ستاد تنظیم بازار برگزار شود تا مرغدارای که نسبت به ادامه تولید تردید دارند، بتوانند به مدار تولید مجدد بازگردند تا در ماه‌های آتی دچار کمبود در عرضه و قیمت‌های گزاف نشویم.
___________________________

بنادر کوچک؛ بلای جانِ تحریم‌ها

تشدید تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکایی‌ها علیه ایران در راستای ایجاد فشار‌های هرچه بیشتر اقتصادی از همان ابتدای امر گریبان حوزه بندری و دریایی کشور را نیز گرفت و با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد جابجایی کالا در جهان از طریق دریا صورت می‌پذیرد و این میزان در ایران معادل ۹۰ درصد است، اعداد یاد شده اهمیت بالای آبراه‌های بین‌المللی، بنادر و دریا‌ها را نشان می‌دهد و به طور حتم با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های فراوان دریایی و بندری ایران و نیز موقعیت استراتژیک کشور در این حوزه، یکی از بخش‌هایی که می‌تواند عرصه را بر اقتصاد ایران تنگ کند اعمال تحریم در حوزه بندری و دریایی بود تا اینگونه آمریکایی‌ها مانع از تردد خطوط کشتیرانی به آب‌های ایران شوند.

چابهار آمریکایی‌ها را آچمز کرد

با این حال شرایط به گونه‌ای پیش رفت که با توجه به جغرافیای فوق‌العاده بندر چابهار که نقطه ارتباطی کشور‌هایی نظیر هند و افغانستان به شمار می‌آید، این بندر از اعمال تحریم‌ها مستثنی شد و به خوبی نشان داد که از چه مختصات تجاری برخوردار است و می‌تواند در برهه زمانی کنونی به عنوان یک بازوی مهم در اقتصاد ایران تلقی شود.

بنادر کوچک فرصتی برای دور زدن تحریم‌ها

در کنار بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار که از تحریم‌ها معاف شدند، وجود بنادر کوچک به عنوان یک فرصت استثنایی برای اقتصاد ایران به شمار می‌آید، چرا که این بنادر از تحریم‌ها معاف هستند و هرچند شرایط پهلوگیری برای کشتی‌های بزرگ را ندارند، اما می‌توانند به عنوان یک کانون مهم در اقتصاد ایران فعالیت کنند و شاهد تخلیه و بارگیری بخشی از کالا‌ها در این بنادر باشیم.

در حال حاضر در سواحل کشور بالغ بر ۳۰۰ بندرگاه کوچک وجود دارد و بنادر فریدون‌کنار و آستارا در سواحل دریای خزر و بنادر دیلم، کنگان، گناوه و چوعبده در کرانه خلیج فارس به بخش خصوصی واگذار شدند.

روان‌بخش بهزادیان-مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی- در گفتگو با ایسنا، با اشاره به این‌که مطالعاتی تحت عنوان «بررسی و مطالعه جهت‌گیری‌های راهبردی بنادر کوچک با تمرکز بر الگوی کاربری و مدیریتی» با مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در حال انجام است، بیان کرد که بر اساس این طرح در استان خوزستان چهار بندر، هرمزگان ۲۰ بندر، بوشهر ۱۱ بندر و گلستان دو بندر مورد بررسی قرار گرفته و ضمن بررسی وضعیت موجود نقاط ضعف، قوت، تهدید‌ها و فرصت‌های پیش‌رو شناسایی شده و ظرفیت‌ها و محدودیت‌های عمده مورد تحلیل قرار گرفته است.

وی همچنین یادآور شد که در حال حاضر ۳۳ بندر تحت مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد که از این تعداد ۲۲ بندر جز بنادر کوچک محسوب شده و دارای کاربری‌های مختلف هستند، همچنین سازمان بنادر و دریانوردی در ۲۴ بندر دیگر حضور دارد و بنادر کوچک دیگری نیز موجود هستند که تحت مالکیت سایر ارگان‌ها نظیر شیلات، گمرک، فرمانداری، شهرداری و سایر سازمان‌ها فعالیت می‌کنند که با در نظر گرفتن آن‌ها و موج‌شکن‌های ایجاد شده در سواحل کشور بالغ بر ۳۰۰ بندرگاه وجود دارد.

لزوم توسعه بنادر کوچک

با توجه به اینکه اغلب شناور‌ها در بنادر کوچک جز شناور‌های سنتی محسوب می‌شوند و از آسیب‌پذیری خطوط کشتیرانی در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران مصون هستند، به راحتی می‌توان بخشی از بار مورد نیاز کشور را از طریق این بنادر وارد کرد، بنابراین با توجه به ظرفیت‌های کشور در حوزه بنادر کوچک و معافیت این بنادر از تحریم‌ها، باید بهترین کارکرد ممکن را از بنادر کوچک به دست آورد و با طرح‌های توسعه‌ای ضمن ایجاد زیرساخت‌ها، بستر و شرایط را برای بخش خصوصی در این بنادر را فراهم کرد، مسأله‌ای که علاوه بر رونق بنادر کوچک سوددهی برای بخش خصوصی را نیز به همراه دارد و فرایندی برد–برد است.
___________________________

تعمیر رایگان ۱۸۰۰ کولر آبی
 
در راستای دستیابی به اهداف کاهش پیک تابستان ۹۸، کولر‌های آبی نصب شده در ۱۷ مجتمع و شهرک مسکونی بزرگ، به همت منطقه برق افسریه، به صورت رایگان، بازبینی، تنظیم و تعمیر شد.

بر اساس این گزارش، در مرحله نخست اجرای این طرح، شناسایی مجتمع‌های مسکونی و اداری پرجمعیت که دارای کولر‌های آبی فرسوده در پشت بام هستند در دستور کار قرار گرفته و در مرحله بعد، پس از هماهنگی لازم با مدیران مجتمع و مالکان واحد‌های مسکونی، تعمیرات دوره‌ای کولر‌های مذکور به‌صورت رایگان انجام شد.

در حال‌حاضر بیش از ۱۸۰۰ کولر آبی به همت منطقه برق افسریه، بازبینی، اصلاح و تعمیر شده و اجرای طرح مزبور در این منطقه تا دستیابی به اهداف تعیین شده، همچنان ادامه دارد.

گفتنی است؛ کولر‌های آبی فرسوده و عدم انجام تعمیرات دوره‌ای این دسته از سیستم‌های سرمایشی، از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف برق در فصل تابستان است و پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح، تاثیر قابل توجهی در کاهش بار شبکه توزیع برق پایتخت در ساعات اوج مصرف داشته باشد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات