۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۶۰۹۵۸۹
حجت الاسلام لقمانی:

«آه» دیگران سبب ابتلای انسان به بلاهای گوناگون می شود

«آه» دیگران سبب ابتلای انسان  به بلاهای گوناگون می شود
استاد اخلاق حوزه گفت: «آه» کشیدن اسمی از اسماء خداوند است و گاهی یک آه، نگاه، طعنه و یا کنایه دودمان انسان را به باد می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام لقمانی عصر امروز در سخنرانی مسجد گوهرشاد بارگاه مطهر رضوی با بیان آیه شریفه «وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض» و معرفت جمادات و موجودات نسبت به حضرت حق گفت: در این آیه خداوند هرآنچه در آسمان ها و زمین است و نه فقط صاحبان عقل و خرد را لشکریان خود می داند. در روایات آمده است که جمادات و سنگ ها از لشکریان حضرت مهدی(عج) پس از ظهور هستند و قطعه ای سنگ به ایشان می گوید که دشمنی از دشمنان خدا در پشت من پنهان شده است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به آیه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْض» افزود: در این آیه نیز از واژه «من» به معنای «هرکس» به عنوان تسبیح کنندگان خداوند یاد نشده است و واژه «ما» به معنای «آنچه» نیز اشاره به جامدات نیز دارد. موجودات و جمادات جهان دارای شعور باطنی هستند و استفاده از آنان بر وجود و باطن ما اثرات مختلفی می گذارد.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در روایت سفارش شده است فردی که آب زمزم را می نوشد از خداوند بخواهد این آب را برای او رزق، شفا و علم قرار دهد. در روایتی دیگر آمده است که آب زمزم را به هر نیتی که بخورید به آن می رسید. آب زمزم هم آب است و هم غذا و این نشان دهنده این نکته است که موجودات همگی جنود خداوند در تحقق خواسته های او و نیاز بندگان می باشند.

حجت الاسلام لقمانی با بیان اینکه حیوانات نیز دارای شعور هستند تصریح کرد: روزی جوانی که قصاب بود دچار بیماری سختی شد و مادر او نزد یکی از علما و اولیا خدا برای شفای فرزندش طلب دعا کرد. آن عالم که دارای چشم بصیرت بود به آن پیرزن گفت که فرزندت جوان مرگ خواهد شد و دلیل آن این است که روزی گوساله ای را در جلوی چشمان مادرش ذبح کرد و آه آن ماده گاو باعث جوان مرگی فرزندت خواهد شد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به لزوم توجه به گفتار در ارتباطات میان فردی افزود: وقتی که آه یک حیوان انسان را اینگونه مبتلا می کند و بر روی او اثری در حد مرگ زودهنگام می گذارد، بدیهی است که تیکه انداختن و متلک های ما که موجب سوزاندن دل دیگران می شود باعث ابتلائات بسیار بدتری خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: «آه» کشیدن اسمی از اسما خداوند است و گاهی یک آه، نگاه، طعنه و یا نیش دودمان انسان را به باد می دهد. در همین رابطه در روایات آمده است که مراقب باشید حتی بچه های کوچکتان میوه های نوبرانه را در کوچه نخورند تا مبادا کودکان خانواده های تنگدست آه بکشند.

حجت الاسلام لقمانی با بیان نقش دعا برای پدر و مادر در افزایش رزق تصریح کرد: فردی نزد امیرمومنان(ع) آمد و از قطع شدن رزق خود گلایه کرد. ایشان پس از درخواست فهم علت این قطعی رزق از سوی آن فرد فرمودند: «گویا دعا برای پدر و مادرت را فراموش کرده ای». اعمال عبادی ما اثرات مستقیمی بر نحوه زندگی، ابتلائات و رزق ما دارند.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به ضرورت پرهیز از نمایش ثروت و مکنت افزود: اگر ما خواستار زندگی خوبی هستیم نباید امکانات و ثروت زندگی خود را در برابر دیدگان دیگران در ویترین به نمایش بگذاریم. باید مراسمات خود را ساده برگزار کنیم و نباید مانند برخی افراد تازه به دوران رسیده و نوکیسه به تفاخر بپردازیم تا دچار سوء عاقبت شویم.

وی همچنین با بیان ضرورت پرهیز از غرور ناشی از ثروت خاطر نشان کرد: جمله زیبایی است که می گوید: «گورستان ها پر است از افرادی که گمان می کردند چرخ دنیا بدون آنان نخواهد چرخید، اما آنان مردند و آب از آب تکان نخورد». نباید هیچ بنده ای را به چشم حقارت و کوچکی شمرد، چرا که ممکن است آن فرد از اولیای الهی باشد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۵
مرا به یک آمین گفتن تو نیاز است ای یار مهربانم بگو آمین
0
0
نجفیض
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۸
بسیار عالی...
0
0