۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۰۹۵۹۸
در حال به روزرسانی | نظر شما چیست؟

طرح رسیدگی به اموال مسئولان نظام + نظر مخاطبان رسا

طرح رسیدگی به اموال مسئولان نظام + نظر مخاطبان رسا
خبرگزاری رسا با طرح یک سؤال از مخاطبان خود خواست پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به آئین نامه رسیدگی به اموال مسئولان اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مبارزه با فساد یکی از شاخصه‌های اصلی نظام اسلامی است که در این راه تاکنون قدم‌های مفیدی برداشته شده است؛ اما هنوز ما در میانه راه هستیم و این راه، اراده‌های جدی و پولادین می‌طلبد. طلاب و روحانیون و فضلای حوزه‌های علمیه همواره نسبت به فساد حساس بوده و همواره مراجع و علمای اعلام و طلاب در موقعیت‌ها و مناسبت‌های مختلف نسبت به اهمیت مبارزه با فساد به خصوص بر اهمیت پاکدستی مسئولان تاکید و تحریص داشته‌اند که در این راستا تجمع‌هایی هم در سال گذشته در قم و تهران و سایر حوزه‌های علمیه کشور در راستای مطالبه‌گری اقتصادی و مبارزه با فساد و رانت برگزار شد.

یکی از خبر‌های خوبی که در این روز‌ها منتشر شده است، اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، مصوب 1394/8/9 مجمع تشخیص مصلحت نظام و به منظور افزایش اعتماد عمومی مردم به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ارتقای سلامت اداری،  و انتشار "آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران"، به امضای آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه است.

شما می توانید متن کامل این آیین نامه را از اینجا بخوانید.

در راستای بازتاب واکنش طلاب محترم و مردم عزیز نسبت به این موضوع و اخبار مربوط به آن، خبرگزاری رسا با طرح یک سئوال از مخاطبان خود خواست تا با ارسال نظرات خود ذیل این خبر و یا از طریق ارسال پیام به ادمین‌های خبرگزاری رسا در شبکه‌های اجتماعی و یا ارسال نظرات به صورت پیامکی به سرشماره ۱۰۰۰۰۴۱۴ و یا از طریق ایمیل به نشان info@rasanews.ir، نظرات خود را بیان کرده و پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به این آئین نامه و سایر روش‌های اقدام در مبارزه با فساد، با این خبرگزاری در میان بگذارند.

بنفش خوانده بشه/طرح رسیدگی به اموال مسئولان نظام

نظر شما درباره رسیدگی به اموال مسئولان نظام چیست؟ نظر خود را بیان کرده و نسبت به این آیین‌نامه و سایر روش‌های اقدام در مبارزه با فساد، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند.

...........................................نظر مخاطبان رسا...........................................

علی اکبر وفایی، طلبه پایه هشتم:

امیدواریم آقای رئیسی در جایگاه جدید موفق باشند و بتوانند به صورت جدی و بدون مسامحه با فساد برخورد کنند.

ehsan:

اینکه نسبت به مبارزه با فساد خوشبین هستید خوب است، اما آیا کسی هست که بپرسد اموال بخشی از مردم در پروژههایی مثل شاندیز چی شد؟ چرا ما هنوز به حق خود نرسیدهایم؟ چرا برخی با پول مردم، دلالی کرده و فساد آفریدهاند. ترا به خدا پیگیری کنید.

عبدالله:

احسنت به قوه قضائیه.

طلبه ای از کاشمر:

بعضا دیده میشود که برخی افراد مفسد اقتصادی خود را ذیل برخی عناوین و القاب پنهان میکنند و از این طریق تلاش میکنند تا نان خود به کف آورند. خوب است که قانون در برابر همه اجرا شود و به خوبی شفاف شود که برخی دارند چه کار می کنند؟

Yazahra_57 :

از همون ابتدای انقلاب، باید این قانون اجرا می شد. امام علی علیه السلام در برخورد با کارگزاران بسیار سختگیر بودند و نظارت شدیدی داشتند. امام خمینی(ره) در بیاناتشون دارند که بسیار باید در رابطه با عملکرد مسئولان سختگیری کرد. پس خیلی هم دیره، باید خیلی زودتر انجام می شد.

حجت الاسلام نورالدینی طلبه درس خارج قم:

انقلاب اسلامی همواره در پناه راهنماییهای والای مقام معظم رهبری بوده است. برخی فکر کردند که با چپاول بیتالمال نظام نسبت به آنها بیخیال میشود. به حمدالله مبارزه با دانه درشتها شروع شده و باید از اقدامات انقلابی مسئولان در محاکمه برادر فلان مسئول و برادرزاده فلان مسئول تشکر کرد. مبارزه هزینه دارد و این آقایان در دادگاههای اخیر اقتصادی چند نفر دانه درشت را با لباس زندان وارد دادگاه کردهاند و بدون شک تخریب هم خواهند شد. وظیفه حوزه علمیه و طلاب حمایت از مسئولان پاکدست است. باید حوزه انقلابی بماند والاسلام.

رحیم:

اینکه گفته میشود فساد هست در کشور درست است، اما آقا گفتند ما فساد سیستمی نداریم. پس افراد ناسالم را باید شناسایی و با اشد مجازات روبرو کرد. نباید ترسید. مگه اونها از کسی ترسیدهاند که جرم انجام دادهاند.

تقوی از اصفهان:

نمیدونم حرف ما رو منتشر میکنید یا نه، ولی خودتون گفتید نظر و انتقاد بنویسید. من که یک کارمند جزء هستم چه جوری میتونم یک وام کلان میلیاردی بدون ضامن بگیرم. معلومه که نمیتونم. پس چه جوری برخی تو یک سال وام از بانک گرفتن میلیاردی و بدون اینکه کاری بکنند و بردند تو بازار و ماشین و دلار و سکه خریدند و حالا هم وام را پس نمیدهند. فرمولش چی است؟ آیا ممکن است بدون ایجاد لابی و سفارش این کارها رو کرد؟ چرا بانکها اصلاح نمیشه. بچه من برای یک وام ازدواج ده بار بیشتر بانک رفت. حالا میشنویم داماد فلان وزیر که داره محاکمه میشه چه وامهایی گرفته. حوزه علمیه اگر واقعا طرفدار انقلابه که هست باید جلوی فساد برخی مسئول نماها وایسه. خدانگهدار.

ماشا الله درچهای:

بابا برید جای دیگه زنبیل بذارید. اینجا که مسئولان هستند جایی برای نظر ما مگه هست.

سید هادی:

چقدر خوبه که برخی بدونند که مردم حواسشون هست تا هوای خودشون را داشته باشن تا هوای نفس اونها را فریب نده. تو را به خدا به فکر این مردم نجیب باشن مسئولان. این مردم خیلی خوبن. حیف که برخی مسئولان از مردم هم عقبتر هستند.

یا علی:

آقای آیت الله رئیسی در مناظره می‌گفت فرق نداره فساد زیر عمامه باشد یا زیر کت فلانی. باید با اون برخورد کرد. امیدواریم حداقل ایشون به حرفهاش پابند باشه ان شا الله.

دنیا:

برخی از اصول قانون اساسی سال‌ها بود که راکد مانده و به نتیجه نرسیده بود. یکی از آن‌ها اصل از "کجا آورده‌ای؟ "و یا شفافیت اموال مسئولان کشور، در اصول قانون اساسی بود که دلسوزان نظام مدت‌ها منتظر شرایطی برای اجرای این اصل بودند و امروز، این «ظرفیت ضد فساد» قانون اساسی، با تصویب آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، در ۲۱ ماده و ۸ تبصره، تحقق یافته، اما چیزی که مهمه عمل بهنگام و قاطعانه است.

d.a:  

امیدوارم مثل برخی سند‌ها و برنامه‌های کلان تو قفسه کتابخانه‌ها نمونه. اگر بشه و اجرایی به مردم گزارش داده بشه که چی شده خیلی خوبه.

رامین:

من کارشناسی ارشد حقوق عمومی دارم. باید بگم از این قوانین باید استقبال کرد. کشور به شفافیت نیاز داره. باید همه امور معلوم و مشخص باشه تا افرادی نتوانند مثل برخی محکومین امروز در قوه قضائیه که با پول‌شویی در فوتبال کار خود را جلو می‌بردند، بتوانند به فساد خودشون ادامه دهند. قوع قضائیه باید راهکار‌های مبارزه با فساد شبکه‌ای را با شفافیت علاج کنه. البته نقش اول در مبارزه با فساد دست قوه مقننه و اجرایی هست که با قانون‌گذاری و طراحی سامانه‌های دقیق، انحراف مالی را رصد به موقع کنند.

اسکندری:

به نظرم باید چهل سال اول به اموال مسئولان رسیدگی می شد و الان به اموال آقازاده ها؛ یعنی راه فرار را باید بست تا فساد دامنه دار نشه... درسته عقب هستیم اما دیر نشده، آقازاده ها و پدرانی که از بیت المال سوء استفاده کردن را هر وقت از آب بگیرید می میرن، عوضش مردم زنده میشن.

فاطمه از قم:

آقا بروید به داد مردم برسید. چرا برخی مسئولان با سوء استقاده از اعتماد مردم این‌گونه می‌کنند. گرانی‌ها را نمی‌بینن. من خودم شوهرم روحانی است. الان یک سال است می‌خواهیم جهاز دختر بدهیم تا بره خونه شوهر، اما هربار که به بازار می‌رویم ناامید برمی‌گردیم. خدا خودش کمک کنه همه جوان‌ها رو.

تقدیری از شیراز:

اگر این طرح خوب اجرا شود افزایش اعتماد عمومی جامعه را به دنبال دارد و مسئولان را در برابر شایعات و حاشیه‌هایی که ممکن است از سوی برخی اشخاص یا جریان‌ها در باره آنان مطرح شود، مصون نگاه دارد.

رحمتی از آران و بیدگل:

اگر وکیل ناسالمی وجود دارد فساد زیاد می‌شود. باید وکلا شفاف باشند. چرا برخی از وکلا پولی که می‌نویسند با پولی که از کارت من کشید تفاوت دارد. حق‌الوکاله مگه نباید همون مبلغی باشه که نوشته میشه. خواهشا بگید رسیدگی بشه.

یاور حق:

ضمانت اجرای این قانون و آئین نامه چیست؟

محسن علوی:

طی ۳۷ سال گذشته اصل ۱۴۳ قانون اساسی اجرایی نشده. برخی وزرای دولت‌های گذشته میلیارد‌ها تومان ثروت دارند، مگر یک وزیر چه مقدار حقوق دارد؟

بدون نام:

میشه بگید این آئین نامه می‌خواهد چه کار جدیدی انجام بده. میشه جواب بدهید که برخی مسئولان که ما را به خوردن یک وعده غذا تشویق می‌کنند فرزندانشان دقیقا در کدام کشور هستند. من دیگه حرفی ندارم.

حمداللهی از بابلسر:

من طلبه حوزه علمیه هستم و الان چند سالی است که مبلغ طرح هجرت هستم. واقعا مردم خوبی داریم. واقعا مردم نجیب هستند. مسئولان هم در حال تلاش هستند، اما برخی کارشکنی می‌کنند. باید از مسئول خوب تدقیر کرد که داره مجاهدت می‌کنه. باید خوبی‌های افراد را هم دید. مسئولیت پاسخگویی میاره، اما مسئولان خوب هم کم نیستند. نباید به گونه‌ای برخورد کرد که هرکسی که مسئولیت دارد خدای نکرده دست درازی به بیت المال داره. من خودم مسئولی را دیده‌ام که با اینکه ماشین اداره در اختیارش هست، اما از آن استفاده نمی‌کنه. خوب چرا این‌ها را مردم و ما نباید ببینیم. چقدر سیاه نمایی. چقدر نا امید کردن مردم. این مسئولی که از زن و بچه خودش زده و تو عید نوروز سرکار است نباید دیده بشه. نباید دستش رو بوسید. چرا جوری اقدام کنیم که انگار همه سرو ته یک کرباس هستن. بابا من رزمنده‌ای رو می‌شناسم که هنوز روحیه خودشو حفظ کرده و الان هم که رئیس فلان بخش شده داره با نگاه خدمت به مردم و ساخت آخرت خودش کار می‌کنه. شما خودتون به این طلبه‌های عزیز نگاه کنید که چه جوری با دوری از شهر و روستای خودشون دارند تو جا‌های مختلف تبلیغ می‌کنند. خوب این‌ها باید برای مردم گفته بشه از باب من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق. رسا منتشر کن این نظرات رو.

نفیسه:

فساد بعنی اینکه برخی می‌دونن چه خبره و می‌روند اون کار رو انجام می‌دهند. برخی با کسب اطلاعات و با خبر شدن اینکه مثلا فلان محله قرار است خیابان کشیده شود. سوء استفاده می‌کنند. باید با دلالی مبارزه کرد. اینهمه مشاور املاک در خیابان‌ها لازم آیا؟

ali:

برای مبارزه با فساد به جای اینکه جوانان و مردم کار خودجوش بکنند باید تشکیلات انقلابی راه بیفتد.

محمدپوری:

یادم میاد یه زمانی یکی از تفریحانی که به لطف برخی دولتها برای مردم ایجادشده بود، این بود که دور هم می‎نشستن، و درباره ثروت و درآمد برخی از مسئولین بحث میکردن و نظر میدادن و لذت میبردن!! البته عموما هم اشتباه محاسبه میکردن چون بعضی وقتا بیشتر از حد اغراق میکردن و بعضی وقتا هم اعداد و ارقامشون کمتر از داشته واقعی اون مسئول بود. به هر حال الان با این اتفاق میمون حالا منتظر تحلیلهای آبکی!! دیگران درباره دارایی مسئولین نمی‎مونیم.خدا خیرش بده آقای رئیسی رو

abbasi:

در سیره ائمه و قانون اساسی ضرورت اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران و بلکه اعلام عمومی وضعیت اموال و دارایی‌های آن‌ها در سیره ائمه اطهار (ع) هم مورد تاکید قرار گرفته است. به عنوان نمونه، امیرالمومنین (ع) در بدو ورود به عراق، به مردم فرمودند: «به سرزمین شما آمدم با این جامه‌ها، و بار و بنه‌ام همین است که می‌بینید، اکنون اگر از سرزمین شما با چیزی جز آن چه به آن آمده‌ام بیرون روم، از خیانتکاران خواهم بود».

همچنین امیرالمومنین (ع) پیوسته به مردم کوفه می‌فرمودند: «ای مردم کوفه، اگر من از شهر شما با چیزی بیشتر از مرکب و بار و بنه مختصر خود و خدمتکارم فلانی بروم خائن خواهم بود». این روایات بدین معناست که اعلام عمومی اموال و دارایی‌های مدیران (مسئولین) به مردم و مطالبه از مردم برای نظارت بر این بخش که بر خلاف حق افزایش نیابد (همان دعوت به نظارت عمومی)، از سنت‌های مهم دینی در زمینه ارتباط متقابل مردم و مسئولین است.

از سوی دیگر، در بند‌های مختلف قانون اساسی توصیه‌های فراوانی به نظارت عمومی شده است. برای نمونه می‌توان به اصل ۸ قانون اساسی که تصریح دارد «در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از منکر وظیفه‏‌ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت…» اشاره نمود. اما متاسفانه با وجود این زیرساخت موجود در قانون اساسی تا کنون ابزاری برای نظارت عمومی در اختیار مردم از لحاظ مالی قرار داده نشده است. دسترسی عموم مردم به اطلاعات حقوق و مزایای مدیران می‌تواند بعنوان نخستین قانون در این زمینه به تحقق این اصل مهم قانون اساسی کمک کند. همچنین تحقق این امر، گام بزرگی در راستای اجرای بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی مبنی بر وظیفه دولت برای ایجاد بستر مناسب در جهت «رفع تبعیضات‏ ناروا و ایجاد امکانات‏ عادلانه‏ برای‏ همه‏، در تمام زمینه‏ های‏ مادی‏ و معنوی‏» محسوب می‌شود.

درخشان، حقوقدان: 

ایجاد شفافیت و پاسخگویی در بین مقامات عمومی کشور از یک طرف و جلوگیری از فساد اداری آنان از طرف دیگر از معیار‌های حکمرانی خوب می‌باشد. این قوانین باید دارای محتوا و اقلام اعلامی، مسئولان مشمول، نهاد متولی رسیدگی کننده به دارایی‌های اعلامی، ضمانت اجرای مناسب در قبال تخلفات، راستی‌آزمایی اظهارات و افشای عمومی اطلاعات مربوط به دارایی مقامات عمومی باشد.

احمدوند از تهران:

عدالت شعار اصلی انقلاب بود و هست و خواهد بود. عدالت همین است که همه مردم کشور اعم از مسئول  و مردم عادی در برابر کار‌های خودشان مسئول باشند. خدا همه را به راه راست هدایت کنه.

علی از لندن:

اگر این طرح با یک بازه زمانی ناظر به ۳۰ ساله گذشته عملیاتی و بامسوولان فاسد برخورد بشه تحقق دولت اسلامی و مجلس اسلامی راشاهد خواهیم بود

میثم:

باید رسیدگی بشه در همه سطوح وزرا و مدیران کل و معاونین آن ها ونمایندگان مجلس

نظر شما چیست؟...

در حال به روزرسانی ...

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدپوری
Iran, Islamic Republic of
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
یادم میاد یه زمانی یکی از تفریحانی که به لطف برخی دولتها برای مردم ایجاد شده بود، این بود که دور هم می‎نشستن، و درباره ثروت و درآمد برخی از مسئولین بحث میکردن و نظر میدادن و لذت میبردن!!
البته عموما هم اشتباه محاسبه میکردن چون بعضی وقتا بیشتر از حد اغراق میکردن و بعضی وقتا هم اعداد و ارقامشون کمتر از داشته واقعی اون مسئول بود.به هر حال الان با این اتفاق میمون حالا منتظر تحلیلهای آبکی!! دیگران درباره دارایی مسئولین نمی‎مونیم.خدا خیرش بده آقای رئیسی رو
3
0
ali
Iran, Islamic Republic of
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
برای مبارزه با فساد به جای اینکه جوانان و مردم کار خودجوش بکنند باید تشکیلات انقلابی راه بیفتد.
4
1
میثم
Iran, Islamic Republic of
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
باید رسیدگی بشه در همه سطوح وزرا و مدیران کل و معاونین آن ها و نمایندگان مجلس
3
0
علی از لندن
United States
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
اگر این طرح با یک بازه زمانی ناظر به ۳۰ ساله گذشته عملیاتی و با مسوولان فاسد برخورد بشه تحقق دولت اسلامی و مجلس اسلامی را شاهد خواهیم بود
2
0
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
سلام، شما اول تکلیف خودتان را با مردم مشخص کنید که کی هستید و مورد حمایت چه؟! قطعا مورد حمایت حوزه علمیه نیستید چون اون خود رسانه مستقل دارد، بنابراین رسا هم باید اموال و درآمدی که دارد را مشخص و اعلام کند.
0
0
با نام
Iran, Islamic Republic of
۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
نظر من این که شما اگر راست میگید همه کامن هایی که نقد کرده اند را منتشر کنید
0
0
بینام
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
شما که تعداد بازدید اخبار تون 500 تا هم نیست چه به این کارا خخخخخخخخ
0
0
محمد اسماعیل نامدار
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
اقای رییسی .این ملت منتطر جمع وجور کردن نجومی خوارها ومفت خوارها ی باد اورده اند .که زیر اقتصاد کشور پیزر لاین کردند و اینها توانسته اند زیر پایشان مردم را له کنند .وبدان که ترحم بر اینها ظلم بزرگی است .ز عمل کار در اید به سخنرانی نیست
0
0