۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۰۹۶۵۵
تجربه تبلیغی‌مان را به اشتراک بگذاریم(1)

پا به پای مخاطبان دینی

پا به پای مخاطبان دینی
هدف از تبلیغ کار تربیتی است و کار تربیتی زمان‌بر است؛ چه خوب است که مبلغ در فصول تبلیغ، منطقه خود را ثابت نگه دارد تا بتواند اثربخشی خود را به صورت کامل اعمال کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، ماه مبارک رمضان علاوه بر فرصت معنوی بی سابقه خلوت با خداوند و دعا و مناجات، فرصت مغتنمی برای تبلیغ و نشر معارف دین نیز هست. بیان احکام دین و سبک زندگی اسلامی و ترویج آن بین مسلمین و مومنین در ماه مبارک رمضان رنگ و بوی دیگری دارد.

هم طول مدت یک ماهه ماه مبارک و هم فضای آرام و بانشاط معنوی مردم، فرصتی طلایی است تا محاسن کلام اهل بیت علیهم السلام به گوش مردم برسد. در این رهگذر مهمترین چیزی که می تواند زمینه‌ساز فرهنگ اسلامی باشد، ترویج سبک زندگی است که رهبرمعظم انقلاب در گام دوم به عنوان یک بند مهم به آن اشاره کردند. این اشاره آنقدر مهم بود که علاوه بر بیان سبک زندگی در گام دوم، وقتی دیگر را برای تشریح آن مطرح کردند.

خاطره تبلیغی من پیرامون این امر مهم بود که برای خودم بسیار جذاب و جالب بود که شاید برای شما مبلغین و خوانندگان عزیز هم مفید باشد چه بسا حرف هایی که ما می دانیم و فکر می کنیم که دیگران از آن ها باخبرند اما در واقع اینگونه نیست. حرف های شاید پیش پا افتاده ای که اگر منتقل شود، زندگی شیرینی برای مردم رقم می خورد.

دو روز قبل از ماه رمضان وارد شهرستان گرمه شدیم. از اسم این شهر، می توان حال خوب مردم آن را نیز فهمید. گرم و دلنشین، مهربان و مهمان نواز. شهری با روحیات مذهبی خوب و جوی آرام؛ اما در زیر پوست شهر، آسیب‌هایی که دیگر شهرها نیز با آن دست به گریبان بودند این شهر را نیز بی نصیب نگذاشته بود. سبک زندگی اسلامی که می تواند تغییر رفتار غلط را به ارمغان بیاورد. سر صحبت ما با معضل مهمی به نام عدم مهارت زناشویی است.

به عنوان وظیفه خود عمده مباحث خودم را با موضوع سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام در موضوعات خوراک، پوشاک و همسرداری مطرح کردم. البته کمی برای برخی ها، منبر این شکلی عجیب و غریب بود؛ اما کم کم اقبال به این مباحث خودش را نشان داد. بیشترین چیزی که خودم احساس می کردم که در این شهر نیازمند بیان است مهارت های زندگی است با توجه به اینکه مسئولین تبلیغی گفته بودند که این منطقه بیشتر منبر سنتی می طلبند تا نوین ولی به توصیه ایشان مباحث را با ذوق بیشتری مطرح کردم!

در طول این ماه پر برکت، در جاهای مختلف و در قالب‌های متفاوت،‌ مباحث مهارت‌های زناشویی را مطرح کردم. اقبال مردم را از سوالات و پیگیری و مشاوره هایی که می گرفتند متوجه می شدم. مهم ترین چیزی که توجهم را جلب می کرد این بود که فکر می کردم مسائل اولیه و به نظر خودم، دم دستی در این حیطه برای مردم مهم نبوده و یا تکراری باشد ولی اینگونه نبود.

یکی از جلساتی که پیرامون مهارت‌های زناشویی برای کارمندان یکی از سازمان‌ها تشکیل شده بود، مطالبی را گفتم. البته شروع مطالبم به شکل اصلاح تغذیه و روش خوراک در سبک زندگی بود؛ اما بحث را به طرف مباحث زناشویی و مهارت های آن سوق دادم چون مسئولی که من را دعوت کرده بود تاکید روی این ارائه این قضیه داشت چون می خواست از آسیب های کارکنان کم کند.

ساعت حدود 8 صبح در ماه رمضان منبر رفتن خیلی سخت بود! چون شب ها تا سحر بیدار بودیم و بعد از نماز صبح استراحت می کردیم تا بتوانیم برای برنامه ظهر مساجد آماده شویم. دو روز پیاپی ساعت 7 وربع ماشین می آمد تا برای سخنرانی بروم!

بعد از جلسه قرائت قرآن، مسئولان و کارمندان آمدند تا کلاس آغاز شود. در دل خودم می گفتم شاید برخی ها اینجوری با خودشان نجوا کنند که: آخه اول صبحی حاج آقا چی می خواد بگه!، الان کلاس قرآن بودیم دیگه دوباره سخنرانی؟!، روزه ایم بی حالیم ول کنین خواهشا! و...

اما وقتی بحث را شروع کردم دیدم هم علاقه خودم و هم مخاطبان بیشتر شد از بس بحث جذاب بود! وقتی به مهارت های زناشویی رسیدم همه با دقت گوش می دادند و برخی یادداشت برداری می کردند. بعد از کلاس سوالات بود که مطرح می شد و جالب اینجاست که ثمره آن کلاس ها ارتباط ما در فضای مجازی و سوال و مشورت در خصوص مباحث سبک زندگی ادامه دار شد.

نکته قابل توجه در تبلیغ این بود که وقتی سخنرانی شب قدر پیرامون سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام در موضوع خوراک و پوشاک بود، مدیر سازمان تبلیغات شهرستان حرف جالبی زد که من را مصمم تر به ارائه این مطالب کرد و آن این بود که گفت: اینگونه صحبت‌ها و موضوعات، خوب است متاسفانه این منطقه نگاهشان سنتی است و در شب قدر مطالب عمومی طلب می کنند و برای بیانش در این منطقه جرات می خواهد که ما نداریم.

کلام آخر اینکه در ایام تبلیغی دو نکته برای مبلغین بسیار حائز اهمیت است یکی اینکه تا می شود باید سعی کرد منطقه تبلیغی تغییر نکند؛ چون هدف از تبلیغ کار تربیتی است و کار تربیتی زمان بر و مستمر است و چه خوب است که مبلغ در فصول تبلیغ، منطقه خود را ثابت نگه دارد تا بتواند اثربخشی خود را به صورت کامل اعمال نماید و نکته بعدی این است که باید طیف مخاطبین را شناخت و هر بیانی مناسب هر طیفی نیست.

طرح مسائل عمومی بجاست و باید انجام گیرد؛ اما پیاده سازی زندگی اسلامی مستلزم دو کار بسیار مهم است که باید یک روحانی انجام دهد اول اینکه خود او عامل به سبک زندگیِ بیان شده شده توسط خود باشد و دیگر اینکه مسائل سبک زندگی را به صورت کاربردی و قابل اجرا برای مردم شرح دهد و از طرح مباحث انتزاعی و یا بنیادی و فلسفی برای عامه مردم امتناع کند. تبلیغ یک فرصت بی بدیل برای ترویج سبک زندگی اسلامی است که هم مروجان آن، عالمان دین‌اند و هم زمینه‌سازی تمدن اسلامی جز از کانال تغییر سبک زندگی ممکن نیست./829/ز501/س

محمدمهدی مرادی

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات