۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۰۹۶۸۹
حجت الاسلام لقمانی تشریح کرد؛

تفاوت اصحاب عقل و جهل بر اساس آیات و روایات

تفاوت اصحاب عقل و جهل بر اساس آیات و روایات
کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: اگر عقال در وجود انسان باشد، سنجیده سخن گفته و سنجیده رفتار می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد لقمانی عصر چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات پرسمان دینی که هر روز در صحن جمهوری اسلامی بارگاه منور رضوی برگزار می شود، مثلث وجودی انسان را دارای سه ضلع عقل، قلب و فطرت دانست و اظهار کرد: عقل به آن نیروی بازدارنده در وجود انسان اطلاق می شود.

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: در زبان عرب به ریسمانی که موجود زنده را کنترل می کند، عقال می گویند. اگر عقال در وجود انسان باشد، سنجیده سخن گفته و سنجیده رفتار می کند. اگر امروز جلو اشتباهات خود را نگیریم، فردا اشتباهات جلو ما را خواهند گرفت.

وی با اشاره به روایاتی که در خصوص اهمیت عقل و خردورزی بیان شده، خاطرنشان کرد: «مدارا» یکی از نشانه های اصلی خردورزی دانسته شده است. در یک خانواده باید تمام اعضا با یکدیگر مدارا داشته باشند. 75 درصد دختران فراری که از شهرستان ها به تهران می آیند، در اثر بد رفتاری پدر و مادر فرار کرده اند و ظرف 72 ساعت در دام فساد می افتند.

حجت الاسلام لقمانی جهاد با نفس را یکی دیگر از تابلوهای خردورزی قلمداد کرد و افزود: بسیاری از کسانی که به عاقبت خیر دست یافته اند، از خوشی های بسیار چشم پوشیده اند و با نفس خود مبارزه کرده اند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به «سخاوت»، «قناعت» به عنوان دیگر نشانه های عقل و خردورزی، اظهار کرد: امام رضا(ع) نشانه خوش اخلاقی را سخاوت عنوان فرموده اند چرا که سخی شخصی است که هم خودش می خورد و هم به دیگران می خوراند. کسی که لقمه حلال می خورد، آرامش پیدا می کند و «آرامش» نیز یکی دیگر از ویژگی های انسان عاقل است.

وی افزود: انسان عاقل متواضع است و از این که امروز مورد توجه مردم قرار دارد، مغرور نمی شود چون تیتر یک روزنامه امروز، همان کاغذ باطله فردا است. گورستان ها پر است از کسانی که روزی گمان می کردند بدون آن ها چرخ دنیا نمی چرخد.

حجت الاسلام لقمانی خاطرنشان کرد: به فرمایش امیرمؤمنان(ع)‌ انسان جاهل کسی است که وقتی خدا به او نعمتی می دهد، کاری با آن نعمت می کند که مانند باغ دلپذیری در کنار یک خرابه باشد. حضرت فرمودند به خدا پناه می برم از گروهی که جاهلانه زندگی می کنند و قدر خود را نمی دانند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان این که انسان جاهل همواره از نصیحت گریزان است، گفت: دختر کوچکی در زمان حیات امام راحل به ایشان نامه نوشته بود و گفته بود «می خواستم شما را نصیحت کنم اما دیدم کوچکتر نباید بزرگترش را نصیحت کند.» امام(ره) در پاسخ نامه او نوشته بودند «دخترم کاش مرا نصیحت می کردی چون همه ما نیاز به نصیحت داریم.»/861/پ202/ب1

ارسال نظرات