۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۰۹۷۰۳
حجت الاسلام ابراهیمی:

عبرت آموزی نقطه قوت و غفلت ورزی نقطه ضعف در مسیر هدف است + فیلم

عبرت آموزی نقطه قوت و غفلت ورزی نقطه ضعف در مسیر هدف است + فیلم
استاد حوزه علمیه گفت: عبرت از تاریخ موجب روشنگری در ادامه مسیر است و باید از غفلت پرهیز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابراهیمی استاد تفسیر و نهج البلاغه حوزه علمیه صبح امروز در جمع دانش پژوهان موسسه تخصصی حوزوی تبلیغ تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: منطق قرائت خطبه های اولیه ولایت امیرالمومنین شنیدن توصیف امام از آن زمان است که ما بدانیم حضرت با چه طیف و جنسی از مردم گلاویز بوده است.

وی در ادامه تفسیر خطبه ۸۸ نهج البلاغه ابراز کرد: خداوند هیچگاه جبار زمانش را نمی شکند مثل حاکمان بحرین و سعودی الا زمانی که بعد از مدتی که به آن ها داده است و برایشان تخفیف قائل شده که با آنها اتمام حجت شود. 

روش های مکانیکی تجربه محور و روش های مهندسی متفاوت است

وی در خصوص روش پاسخ به شبهات خاطر نشان کرد: در پاسخ به اتفاقات طبیعی دو روش امکان دارد به کار بسته شود، بعضی در پاسخ به شبهات روش مکانیکی دارند و بر اساس تجربیات به آنها پاسخ می دهند اما برخی هستند که پاسخ مهندسی دارند و عالم به فضای تئوری و در نتیجه صدور جنبه عملی آن هستند.

حجت الاسلام ابراهیمی در ادامه ابراز داشت: وقتی گرایش های وجود با گرایش هایی که قید عدم خوردند مخلوط شوند به شدت شرایط وخیم می شود به عنوان مثال بخل اصل حب بقا پسندیده است اما وقتی توام با توکل به خدا نباشد مهجور است.

عبرت آموزی یکی از نکات مثبت در مسیر اهداف انقلاب است 

استاد حوزه علمیه عبرت را نقطه عطف تقویت انقلاب خاطرنشان کرد و گفت: عبرت یکی از مسائلی است که در قوت حکومت اسلامی و ولی فقیه موثر است و در مقابل غفلت همان مقدار می تواند تاثیر عکس داشته باشد.

وی در ادامه افزود: در حکومت ولایی اراده های متفاوت وجود دارد و مردم سالاری دینی وجود دارد اما در خلافت طاغوت یک اراده در جامعه حرکت می کند و تنها یک اراده ثابت است و مردم هیچ نقشی ندارند.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: برای اینکه بتوانید تاریخ را خوب درک کنید باید به عبرت ها توجه کنید و از گذشته درس بگیرید تا آینده را بسازید و نقصان هایی که در گذشته وجود داشته است را تکرار نکنید.

وی در پایان گفت: اگر طلوع کننده شرق را پیروی کنید راه های سعادت را برای شما نشان می دهد و از حالت سرگردانی نجات تان می دهد و بار سنگین زمامداران روزگار را از شما بر می دارد./811/پ202/ب1

تعداد بازدید : 5
محرمی محرمی
ارسال نظرات