۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۰۹۷۱۱
حجت الاسلام حیدری:

برای شناخت ارزش انسان باید به تفاوت ها و اشتراکات توجه کرد + فیلم

برای شناخت ارزش انسان باید به تفاوت ها و اشتراکات توجه کرد + فیلم
استاد حوزه علمیه گفت: باید برای شناخت ارزش های انسانی به تفاوت ها و اشتراکات توجه ویژه کرد و در راستای شناخت این ارزش ها کوشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدری استاد اخلاق حوزه علمیه ظهر امروز در جمع طلاب موسسه تخصصی امام هادی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در مبانی اخلاق دینی خدا، ارزش انسان، قانونمندی، جهان هستی و استمرار انسان که همان معاد است باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: با تفکر در سه مرحله استعدادها و مقدار آنها و اصل خلقت انسان می شود به ارزش انسان پی برد.

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از محققین غربی جمله معروفی دارد که اگر خدا نبود همه چیز مجاز بود و می شود به آن استناد کرد هرچند از قوت برخوردار نباشد اما می شود به آن استشهاد کرد.

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: بینش دینی به قدری بر اساس مبنا است که خداوند متعال ارزش انسان را در مرحله اول به سجده فرشتگان بر انسان ثابت می کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان با ایمان است که متحول می شود و اگر انسان طبیعی بماند خصوصیات شروریه را دارد و هیچگاه از او زائل نمی شود مگر ایمان در او رسوخ کند.

استاد حوزه علمیه گفت: انسان وقتی رفتار برخی بزرگان را می بیند از اوج گرفتن آنها به وجد می آید و رفتار بزرگان دین برای انسان اسوه و الگویی ماندگار می شود.

وی در ادامه افزود: در قرآن برخی شبهه می کنند که قرآن نیز دیدگاه اومانیسمی دارد اما اینطور نیست و روش قرآن این است که از انسان شروع می شود و به خدا ختم می شود و در واقع خدا محور اساسی قرآن است.

کارشناس دینی در خصوص معیار شناخت ارزش انسان گفت: برای شناخت ارزش انسانی ابتدا باید انسان با دیگر موجودات مقایسه شود و در مرحله دوم باید امتیازات آدمی را از غیر استنساخ کرد.

استاد حوزه علمیه گفت: حواس و احساسات، حافظه و هوش از جمله اشتراکات انسان و دیگر موجودات است.

وی در ادامه اشاره کرد: تفکر و چاره جویی، تعقل و ارزیابی، وجدان و قدرت انتخاب و اراده وجه تمایز انسان به دیگر موجودات و پدیده ها است.

حجت الاسلام حیدری گفت: تضاد استعدادهای انسان به هم موجب حرکت است، به عنوان مثال وقتی فکر می کنید موجب ارزیابی و در نهایت انتخاب است که خود موجب حرکت است.

وی در پایان خلطرنشان کرد: هدف زندگی حرکت است، حرکت جهت می طلبد که گاهی جهت تنزلی است و پسندیده نیست، گاه جهت مساوی است که تنوعی است و این نیز پسندیده نیست، در نهایت جهت پسندیده و مورد اعتنا جهت تحرکی است که در واقع همان نگاه به اعلی علیین است./811/پ202/ب1

تعداد بازدید : 2
محرمی محرمی
ارسال نظرات