۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۰۹۷۲۱
گزارش تحلیلی؛

عملیات راهبردی یمن علیه فرودگاه «ابها»/ تهدیدی که رنگ واقعیت گرفت

عملیات راهبردی یمن علیه فرودگاه «ابها»/ تهدیدی که رنگ واقعیت گرفت
عملیات نظامی استراتژیک یمنی ها علیه فرودگاه «ابها» عربستان تنها گوشه ای از سلسله اقدامات غافلگیرانه‌ای است که فرماندهان نظامی یمنی اخیرا نوید آن را داده بودند.

به گزارش خبرگزاری رسا، یمنی‌ها بار دیگر ضرب مهلک جدیدی را به متجاوزان سعودی وارد کردند. بامداد چهارشنبه بود که یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فرودگاه «ابها» در جنوب عربستان را با موشک کروز هدف قرار داد. گفته شده موشک کروز ارتش یمن با دقت به هدف خود اصابت کرده است.

در همین ارتباط نیز منابع محلی از توقف ناوبری هوایی در فرودگاه ابها پس از حمله موشکی نیروهای یمنی خبر دادند. پیش از این سخنگوی انصارالله یمن با انتقاد از تداوم محاصره فرودگاه صنعا گفته بود که متجاوزان باید بدانند که فرودگاه‌های آن‌ها در تیررس نیروهای یمنی هستند. وی تهدید کرده بود: «باید به کشورهای متجاوز فهماند که فرودگاه‌های آن‌ها در تیررس آتش یمن قرار دارد و بستن آن‌ها و یا ایجاد اختلال کامل در کار آن‌ها نزدیک‌ترین راه برای شکست محاصره فرودگاه صنعاء است».

عملیات موفقیت آمیز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه مواضع حساس سعودی به ویژه شلیک موشک به فرودگاه ابها، آل خلیفه را به واکنش وادار کرد. خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین به حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه ابها در عربستان واکنش نشان داد. وی مدعی شد: «حمله به فرودگاه بین المللی ابها، اقدامی خطرناک است که با سلاح ایرانی رخ داده و موجب صدمه زدن به افراد بی گناه شده است. باید موضع بین المللی قوی و آشکار ضد حوثی ها و حمایت ایران از آنها اتخاذ شود».

از سوی دیگر، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که موشک شلیک شده به فرودگاه «ابها» عربستان به صورت دقیق به هدف خود اصابت کرده است. وی گفت: این موشک شلیک شده، موشک بالدار کروز بوده است. این مقام نظامی یمنی گفت: حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا هم نتوانست این موشک را رهگیری کند. وی افزود: موشک کروز شلیک شده به فرودگاه ابها موجی از ترس و وحشت را در اردوگاه متجاوزان حاکم کرد.

این درحالی است که ائتلاف متجاوز سعودی ضمن اذعان به هدف قرار گرفتن فرودگاه «ابها» عربستان از سوی نیروهای یمنی اعلام کرد که در این عملیات ۲۶ نفر زخمی شدند. ائتلاف متجاوز سعودی بار دیگر با متهم کردن ایران مدعی شده است: هدف گرفتن فرودگاه أبها ثابت می‌کند که حوثی‌ها از ایران سلاح‌های منحصر به فرد دریافت کرده‌اند!

این اولین باری نیست که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواضع حساس و استراتژیک عربستان سعودی به ویژه فرودگاه‌های این کشور را هدف حملات خود قرار می‌دهند، چراکه طی هفته‌های اخیر فرودگاه‌های سعودی در شهرهای مرزی جیزان و نجران، بارها هدف حملات موشکیِ دقیقِ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفته‌اند؛ حملاتی که خواب را از چشمان سعودی ربوده و معادلات قدرت در یمن را دستخوش تغییرات فراوان قرار داده است.

در همین حال، طی هفته‌های اخیر دهها موشک بالستیکِ متعلق به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع و پایگاه‌های متجاوزان سعودی و مزدوران وابسته به آنها در جبهه‌های مختلف نبرد به ویژه در جیزان، نجران و عسیر شلیک شد. به دنبال این عملیات‌های موشکی گسترده، خسارت‌های مادی و انسانی فراوانی به صفوف متجاوزان سعودی در شهرهای مرزی تحمیل شد.

افزون بر این، در کنار قدرت موشکی مقاومت که خواب را از چشمان دشمن سعودی ربوده، قدرت پهپادی نیروهای یمنی نیز به شدت درحال افزایش است و تاکنون نیز ضربات مهلکی را به سعودی‌ها وارد آورده است. مقامات ریاض مدتها است که تلاش خود برای متوقف ساختن افزایش روزافزون قدرت پهپادی یمنی‌ها را کلید زده‌اند تا مبادا این قدرت نیز در کنار قدرت موشکی، شهرهای مرزی را به جهنمی برای آل سعود تبدیل کند.

البته قدرت پهپادی نیروهای یمنی به امروز و دیروز باز نمی‌گردد، چرا که حدود ۲ سال پیش بود که مقامات یمنی از نمایشگاه پهپادهای ساخت داخل رونمایی کردند و در آن به معرفی انواع پهپادها پرداختند.

تمامی موارد ذکر شده از جمله حملات موشکی گسترده یمنی‌ها به فرودگاه‌های سعودی یکی پس از دیگری و همچنین افزایش قدرت پهپادی آنها در مقایسه با سال‌های گذشته، این واقعیت را نشان می‌دهد که دشمن سعودی درحال حاضر با یک قدرت بازدارنده فزاینده از سوی یمنی‌ها مواجه است؛ قدرتی که البته ریاض تمام تلاش خود را برای تضعیف آن به کار گرفته اما توفیقی حاصل نکرده است.

پیشتر نیز «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن به متجاوزان سعودی هشدار داده بود که در صورت عدم متوقف ساختن سلسله تجاوزهای نظامی خود به مردم بی دفاع و بی گناه یمن، ارتش و کمیته‌های مردمی ضربات مهلکی را به پیکره آنها وارد می‌کنند؛ تهدیدی که البته با هدف قرار گرفتن فرودگاه «ابها» به وسیله موشک کروز بالدار به واقعیت تبدیل شد و موجی از وحشت را در اردوگاه متجاوزان سعودی حاکم کرد.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیشتر در این خصوص تاکید کرده بود: به نظام‌های عربستان و امارات توصیه می‌کنیم تجاوز به یمن را متوقف کنند. وی گفته بود: ما اقدامات غافلگیرانه ای در قبال آنها در اختیار داریم که طی روزهای آتی مشخص می‌شود. سریع تصریح کرده بود: بانک هدف‌های ما روز به روز گسترده‌تر می‌شود و تمام این اهداف با صدا و تصویر مستند سازی شده است.

وی تاکید کرده بود: نیروهای پهپادی یمن اخیراً موفق شدند انبارهای سلاح و رادارهای پیشرفته و اتاق عملیات پایگاه هوایی ملک خالد عربستان را هدف قرار دهند. به زودی شاهد آن خواهیم بود که به هر حمله و تجاوزی متناسب با همان حمله پاسخ خواهیم داد.

نگاهی هرچند گذرا به سلسله اظهارات اخیر سخنگوی نیروهای مسلح یمن که اندکی پیش از عملیات گسترده، فراگیر و موفقیت آمیز به «ابها» مطرح شد، نشان می‌دهد که یمنی‌ها در تهدیدات خود علیه متجاوزان چیزی به نام «بلوف سیاسی» نمی‌شناسند و به آنچه که می‌گویند، عمل می‌کنند.

این مسأله البته به کابوسی برای رژیم سعودی و متحدانش تبدیل شده است، چراکه از این پس آنان به صورت کاملاً جدی تری نسبت به هرگونه تهدید کوچک یا بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌نگرند، چراکه به خوبی می‌دانند که این تهدیدات، پشتوانه عملی داشته و حاصل افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای یمنی است./847/ب

رامین حسین آبادیان/مهر

ارسال نظرات