۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۰۹۷۳۰

بررسی پیام‌های حمله موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به عربستان

بررسی پیام‌های حمله موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به عربستان
بزرگ‌ترین ضرر کننده از موشک‌های بالستیک انصارالله، فقط ائتلاف سعودی- اماراتی نیست بلکه صنایع نظامی آمریکا نیز هست.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در بخش سخن سردبیر به حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به فرودگاه‌هایی در جنوب عربستان پرداخته و نوشته است: حمله جنبش انصارالله به فرودگاه بین‌المللی «ابها» در جنوب غربی عربستان سعودی، که صبح چهارشنبه با موشک «کروز» انجام شد و تا سالن خروجی رسید و در نتیجه آن، 26 مسافر زخمی شدند، تحولی کیفی در جنگ یمن، که چهارمین سال خود را تمام کرده است، ایجاد می‌کند و این موضوع را مورد تأکید قرار می‌دهد که این جنبش به سلاح جدید و پیشرفته‌ای دست یافته است که می‌تواند با ایجاد تعادل، بازدارنده‌ای کارآمد علیه ائتلاف سعودی- اماراتی و حملات آن باشد.

انصارالله موفق شد جنگ را به عمق کشورهای دشمن انتقال دهد، امری که بازتاب دهنده انقلاب نظامی و استراتژیکی است که ائتلاف مذکور را از مهم‌ترین تسلیحات پیشرفته‌اش، که آن را از یکسره کردن جنگ ناتوان کرده، محروم می‌کند و جنگ را در دو محور، نه در یک محور یعنی فقط محور یمن، قرار می‌دهد. همین امر تمام معادله‌های حاکم را بر هم می‌زند و واقعیتی جدید تحمیل می‌کند که بارزترین آن، حتمی بودن اذعان به قدرت دشمن و دسترسی آن به ابزارهای کارآمد و موثر برای پاسخ است.

اهداف جنگ در یمن با گذشت چهار سال از عمر آن، تغییر کرده است و شعار آن دیگر، بازگرداندن «رییس‌جمهور قانونی به قدرت در صنعا» نیست بلکه این شعار، دفاع از خود و جلوگیری از ضد حمله انصارالله برای تسلط به خاک عربستان، تامین منابع استراتژیک و حیاتی مانند فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی و نیروگاه‌های برق و تاسیسات آب و شهرهای اصلی است.

آقای «محمد علی الحوثی» رییس کمیته عالی انقلاب یمن، چند هفته پیش اعلام کرد، جنبش انصارالله بانک اهدافی، که مشتمل بر 30 هدف حیاتی است را مشخص کرده و حمله به آنها را آغاز خواهد کرد. در حال حاضر و بعد از موشک‌باران فرودگاه ابها پس از فرودگاه‌های جیزان و نجران، و سیطره بر 30 پایگاه نظامی طی روزهای اخیر، ما در برابر ضد حمله و مرحله‌ای جدید از جنگ قرار می‌گیریم.

چندین سوال مهم در اینجا مطرح می‌شود که نمی‌توان آنها را در جریان بررسی و پیگیری تحولات حمله به فرودگاه ابها نادیده گرفت و می‌توان نتایج آن را در موارد ذیل خلاصه کرد:

نخست: رسیدن موشک کروز، که حامل کلاهک انفجاری است، به فرودگاهی با این درجه از اهمیت، بدان معناست که سامانه‌های هوایی ائتلاف و موشک‌های آمریکایی «پاتریوت» دیگر برای محافظت از فرودگاه‌ها و دیگر اهداف عربستانی و اماراتی مناسب نیستند و تمام میلیارد دلارهایی که برای خرید این سامانه‌های موشکی هزینه شده، بر باد رفته است.

دوم: اقدام جنبش انصارالله به موشک باران فرودگاه‌ها در عربستان سعودی و شلیک موشک‌های‌شان بعد از پهپادهای مین‌گذاری شده، بدان معناست که این موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین از پتانسیل منحصر به فرد و کلاهک‌های انفجاری برخوردار هستند و شلیک کننده آنها همزمان قدرت بالایی در کنترل دارد یعنی این‌که این موشک‌ها، بر خلاف ادعای دشمنان‌شان، بی‌فایده و نمایشی نیستند.

سوم: شکست تمام محاصره‌هایی که ائتلاف سعودی- اماراتی آنها را به منظور جلوگیری از ورود این موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین، یعنی فناوری و کارشناسان متخصص نصب، توسعه و تولید موشک‌ها، تحمیل کرده است؛ محاصره‌ای که تاثیر آن به افزایش درد و رنج‌های غیرنظامیان، و نه فلج کردن موسسه نظامی وابسته به انصارالله، محدود شده است.

چهارم: جنبش انصارالله ابتکار عمل و هدایت کردن مسیر جنگ طبق دلخواه خود را در دست دارد و شاید حمله به فرودگاه ابها، پیامی به رهبران نظامی سعودی و اماراتی باشد و تحولات آینده بزرگ‌تر است و تمامی فرودگاه‌های این دو کشور با همان سرنوشت مشابه، چه بسا طی روزها و چند هفته آینده مواجه می‌شود.

پنجم: برنامه زمانبندی موشک باران فرودگاه ابها، یعنی بعد از کمتر از 10 روز از برگزاری سه نشست مکه، به این معناست که تمام بیانیه‌های محکوم‌کننده و همبستگی( با عربستان) هیچ ارزش واقعی ندارد و عربستان سعودی به تنهایی در معرض جنگی قرار دارد که معتقد بود دست بالا را در آن دارد و می‌تواند آن را حداکثر طی سه هفته یکسره کند.

قدر مسلم آن است که بزرگ‌ترین ضرر کننده از این موشک بالستیکی انصارالله، فقط ائتلاف سعودی- اماراتی نیست بلکه صنایع نظامی آمریکا، به‌ویژه در این شرایطی که در یک بحران رقابتی شدید با همتای روسی و چینی‌اش و چه بسا ایرانی، به سر می‌برد. این موشک انصارالله، که ساخت آن چند هزار دلار هزینه برداشته است، موشک «پاتریوت» را از رقابت موشکی خارج می‌کند و به نفع موشک‌های روسیه از نوع «اس 400» است که دست‌کم تا الان دقیق‌تر و کارآمدتر هستند.

در پایان می‌گوییم که ائتلاف سعودی- اماراتی هیچ گزینه‌ای به جز بازگشت به راه‌حلی سیاسی جهت دستیابی به راه برون‌رفتی سریع از این جنگ نداردغ چرا که تحولات بعدی چه بسا بسیار پرهزینه‌تر و شدیدتر خواهد شد.

سرهنگ ستاد «ترکی المالکی» سخنگوی این ائتلاف به پاسخی قوی و سریع به بمباران ابها تهدید کرد. ولی این تهدید چه بسا با واکنش‌های جدی‌تر مواجه شود. کسی که فرودگاه ابها را هدف قرار داد می‌تواند فرودگاه‌های جده، الدمام، ابوظبی و دبی و بسیاری دیگر را هدف قرار دهد. باید به المالکی یادآوری کرد که هیچ فرودگاهی برای انصارالله وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان هدفی برای هرگونه پاسخ تلافی‌جویانه هدف قرار داد؛ برای این‌که فرودگاه صنعا تخریب و محاصره شده است و صعده هیچ فرودگاه غیرنظامی و نظامی ندارد، و هیچ جایگزینی جز بازگشت به میز مذاکرات جهت رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز و ارائه امتیازاتی برای تسهیل دستیابی به این راه‌حل، در سریع‌ترین زمان ممکن، وجود ندارد./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات