۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۰۹۷۷۸
یادداشت سردبیر؛

آفرین به منطق مقاومت

آفرین به منطق مقاومت
کلام قاطع رهبر انقلاب در دیدار آقای آبه مبنی بر اینکه ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانند، اقتدار جمهوری اسلامی بود که هرگز تحت فشار سر میز مذاکره نخواهد نشست.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، امروز همه نگاه‌ها  به دیدار مقام معظم رهبری با  آقای آبه شینزو نخست وزیر ژاپن و هیأت همراه معطوف شده بود و همه کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای و مسئولان سیاست خارجی کشور‌های مختلف در صدد بودند تا هرچه سریع‌تر بتوانند به گمانه زنی‌ها پیرامون اهداف سفر این مقام عالی‌رتبه کشور ژاپن به ایران پایان دهند. رسانه‌های عربی، غربی، ژاپنی در هفته‌های گذشته با گمانه‌زنی‌ها متنوع و روش‌های رسانه‌ای مختلف، هدف از سفر نخست وزیر ژاپن را موارد مختلف و متعددی همچون میانجی‌گری ژاپن میان ایران و آمریکا،   کاهش سطح تنش در منطقه خاورمیانه، رایزنی جهت دور کردن سایه جنگ از منطقه و امنیت تجارت ژاپن، تامین سوخت و انرژی کشور ژاپن و... بیان داشتند؛ گمانه‌زنی‌ها آنقدر بالا گرفت که در روز‌های گذشته مسئولان و به تبع رسانه‌های ژاپنی از بالارفتن انتظار‌ها از این سفر گلایه کردند و خواستار واقع بینی در شرایط حاضر شدند.

در این میان برخی شخصیت‌های معلوم‌ الحال داخلی و خارجی که سوابق روشنی در انفعال در صحنه‌های مختلف سیاسی و بین المللی دارند، در نامه‌ای مشترک خواستار مذاکره ایران با ایالات متحده شدند و از سوی دیگر برخی رسانه‌ها با ذوق زدگی درصدد وانمود کردن این پیام بودند که سرمساله برجام یا توافقی جدید بحث و گفتگو و تصمیم جدیدی گرفته خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که در حوزه تعامل با کشور‌های جهان آماده بوده و در صحنه عمل هم از گفتگو و تفاهم در موضوعات بین المللی استقبال کرده است؛ اما آنچه در این میان وجود دارد اصول سه گانه «عزت، حکمت، مصلحت» است. این‌ها چهارچوب‌های نظری است که پس از انقلاب اسلامی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی و اندیشه‌ی انقلاب اسلامی پیاده شده و پیش رفته است.  

کلام قاطعانه رهبر معظم انقلاب در دیدار امروز آقای «آبه» پیرامون عدم قصد ایران برای مذاکره با آمریکا و اینکه ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانند، موضعی مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران بود که هیچ‌گاه تحت سایه فشار و تهدید سر میز مذاکره نخواهد نشست.

حبذا به منطق مقاومت

در اصل یکصد و پنجاه و دوم قانون اساسی آمده است: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، براساس نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد دربرابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیرمحارب استوار است.»

بدعهدی‌های مکرر آمریکایی‌ها و نقض عهدی که سیاستمداران آمریکایی در نقض قرارداد برجام داشتند، امروز مساله میان آرمان‌گریان و واقع‌بینان در سیاست خارجی را به حداقل ممکن رسانده است و افرادی که سابق بر این به صورت خوش‌بینانه دم از مذاکره و نشستن سر میز مذاکره می‌زدند و خواستار گفتگو با آمریکا شده بودند، امروز به خوبی درک کرده‌اند که با این افراد عهد شکن نمی‌توان گفتگو کرد و به سخن و حرفشان و حتی به نوشته و خطشان اعتماد کرد. به عبارت دیگر آنان که از سر منطق "پراگماتیستی" سخن گفته و از روی رویکرد به اصلاح "واقع‌بینانه" خواستار مذاکره بودند و تصور می‌کردند با متن و توافق و کاغذ می‌توان وعده گرفت و بر اساس آن به اصلاح امور پرداخت با تجربه سال‌های اخیر در نقض توافق برجام و بداخلاقی‌های مکرر شخص ترامپ متوجه شدند که واقعیت امر دیگری است. به تعبیر مقام معظم رهبری: «من چقدر در طول مذاکرات گفتم که این‌ها بدعهدند، این‌ها دروغگویند، این‌ها پای حرفشان نمی‌ایستند؛ حالا ملاحظه می‌کنید! امروز آن کسی که دارد می‌گوید آن‌ها بدعهدند دیگر من [فقط]نیستم؛ مسئولین محترم کشور، خود مذاکره‌کنندگان ما که این‌همه زحمت کشیدند، یک سال و خرده‌ای مذاکره کردند، رفتند، نشستند، برخاستند؛ ده روز، پانزده روز، بیست روز خارج از کشور، پشت میز مذاکره با آن‌همه زحمت، عرق ریختند، زحمت کشیدند، آن‌ها دارند می‌گویند.»

واقعیت این است  که هرچه توانمندتر و مقتدرتر و از موضع اصولی از حق و حقوق خود دفاع کنید، طرف مقابل به انفعال افتاده و آنکه روی رجز می‌خواند که به فلان اقدام دست می‌زنم، مجبور خواهد شد برای حفظ آبروی از دست رفته خود، شماره تلفن خود را برای مسئولان ایرانی بفرستد، میانجی بفرستد و..

مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کره‌اند که مقاومت هزینه دارد؛ اما هزینه‌ی سازش و تسلیم، از هزینه‌ی مقاومت به مراتب بیشتر است و وعده‌ی الهی در قرآن این است که طرفداران حق، ممکن است قربانی بدهند؛ اما پیروز نهایی‌اند.

منطق استعمارستیری  و غرب‌ستیزی فقیهان در طول تاریخ همواره درس‌های بزرگی برای نسل نو و جوان این کشور دارد، درس‌هایی که در برهه‌های تاریخی، مصالح کلان کشور به آمریکایی‌ها و غربی و در یک کلمه به خارج گره خورد، به‌جز تباهی و ذلت نداشته است و هرموقع مردم در پناه راهنمایی‌های علمای راستین مقاومت کرده و در برابر زورگویی دشمن ایستاده‎اند، ثمره شیرین ان را چشیده‌اند.

امروز که مقام معظم رهبری بار‌ها از لزوم هوشیاری و بصیرت مردم و مسئولان کشور صحبت کرده و با تاکید بر اینکه کشور رشد و پیشرفت خواهد کرد؛ اما به شرط اینکه «آمریکا نزدیک نشود» سخنی آب‌دیده و کنه تجربه تاریخی ایران و کشور‌های مستقل جهان اسلام است.

ایران اسلامی به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهد رسید که در این میان ایستادگی جمهوری اسلامی ایران بر مواضع اصولی خویش می‌تواند نمایشی از آزادگی ملت ایران و تصویری بدون رتوش از آمریکا باشد که چگونه با قلدرمآبی در صدد تحقق اهداف خویش است. آنجا که بتواند مثل عراق، جنگ به راه می‌اندازد، در جای دیگر همانند ونزوئلا، شو حمایت از آزادی مردم بازی می‌کند و حکومت خودمختار راه می‌اندازد و آنجا که زورش نمی‌رسد با حلوا حلواکردن مذاکره، خواستار تحکم سخن زور خود بر سر میز مذاکره است. امروز به برکت مقاومت و ایستادگی و منطق قوی ایران، دستان چدنی زیر دستکش‌های مخملین آمریکایی‌ها جلوه‌گر شده و نقاب از سیمای واقعی آمریکا افتاده است؛ دقیقا همان پیامی که رهبر جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف و صریح به نخست وزیر ژاپن داده‌اند.

 امروز «آبه» اصول دیپلماسی ایرانی اسلامی را از نزدیک شاهد بود و با مصادیقی که رهبر انقلاب از عهدشکنی آمریکا چه در زمان اوباما و یا ترامپ بیان داشتند، بهتر از گذشته راز منطق مقاومت ایران را درک کرد.

مراقب باشیم آمریکا نزدیک نشود؛ چون أَلَیْسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ[1]/918/ی701/س

1- آیه ۸۱ سوره هود

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
احسنت
0
0