۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۰۹۸۰۷
رحیم پور ازغدی:

مواسات و ایثار از نشانه های یک شیعه حقیقی است

مواسات و ایثار از نشانه های یک شیعه حقیقی است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انگیزه ایثار در اسلام رشد معنویت و آباد کردن ابدیت خود است. بدون وجود خدا و آخرت ایثار معنایی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حسن رحیم پور ازغدی شامگاه پنجشنبه در نشست تبیین ضرورت جهاد در گام دوم انقلاب اسلامی که در حسینیه آیت الله خامنه ای برگزار شد با بیان ارزش فعالیت های جهادی در مواقع حساسی همچون وقوع سیل گفت: در زمانه ای که برخی تنها برای ریا و سلفی گرفتن به مناطق سیل زده می رفتند، برخی از جهادگران بدون هیچگونه منت و نمایشی به یاری مردم شتافتند. باید دانست که ارزش معنوی این کار بسیار بالاتر از ارزش های اقتصادی و اجتماعی آن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شکل گرفتن روحیه کار جمعی در اردوهای جهادی افزود: بسیاری از افرادی که پس از وقوع انقلاب در جهاد سازندگی به ایفای نقش پرداختند و یا در جنگ به شهادت رسیدند، در مواقع ضروری به کمک مردم می شتافتند و تصویر ایثار آنان در دیدگان مردم و اثرگذاری شان در اذهان آنان، منجر به شکل گیری بعدی سیاسی و جهادی در میان مردم می شد.

وی ترویج روحیه مساوات و برادری را یکی از مهم ترین آثار فعالیت های جهادی دانست و خاطر نشان کرد: در فعالیت های جهادی پس از انقلاب برخی افراد با وجود تمکن مالی برای درک سختی کار کارگران و شکل گیری روحیه مساوات در خود، به کوره های آجر پزی می رفتند و در کنار کارگران به کار مشغول می شدند.

وی ادامه داد: همچنین این افراد خود را موظف به شناسایی فقرای محله و شهر کرده و غذای خود را به آنان می دادند و خود از طعامی ساده همچون نان و پنیر استفاده می کردند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه رشد انسانیت یکی از مهم ترین دستاورد های شرکت در اردوهای جهادی است، تصریح کرد: ممکن است کار فیزیکی که جهادگران انجام می دهند به نظر برخی به اندازه کار دو لودر مکانیکی هم نباشد! اما باید دانست که تاثیر متافیزیکی آن کار به مراتب اثرات عمیق تری بر رشد معنوی و انسانی آنان دارد. قرآن کریم در این رابطه می فرماید که هیچ گاه به خیر و نیکی نمی رسید، مگر از آنچه که دوست دارید انفاق کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مرتبه فردی که تنها به فکر خویش است بسیار پایین تر از فردی است که به فکر دیگر مردمان است. کسی که به فکر همه عالم است روح اش به اندازه همه عالم است و فردی که تنها به خود می اندیشد روح اش نیز به اندازه خودش کوچک است. علاوه بر جهادگران داخلی افرادی که در سوریه نیز به جهاد علیه داعش پرداختند دارای روحی بزرگ بودند که توانسند بیرون از مرز ها به یاری دیگر مسلمانان بشتابند.

وی یاری مردم را از وظایف مسلمانی دانست و خاطر نشان کرد: در فرهنگ اسلامی جمله «به من چه؟» معنا ندارد و یک مسلمان در رابطه با هر مشکل و معضل طبیعی و یا اجتماعی و فرهنگی همچون خیانت نمی تواند این جمله را بر دل و زبان خود جاری سازد. قرآن و سنت بر این امر تاکید دارند که مسلمانان باید خودخواهی خود را در دگرخواهی حل کنند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه دگرخواهان عالم باید پاسخ منطقی برای چرایی گذشتن از خود و ایثار برای دگرخواهی داشته باشند، تصریح کرد: آنان باید پاسخ دهند که چرا یک نفر باید فدای دیگری شود؟ باید دانست که اگر خدا و آخرت وجود نداشته باشند، فدا کردن خود در راه دیگری و تحمل رنج و سختی برای او نه تنها معنایی ندارد بلکه ادا و اطوار و شعاری بیش نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انگیزه دگرخواهی در اسلام افزود: دگرخواهی در اسلام در واقع خدمت به رشد معنوی خود است. در این حالت تعارضی میان خودخواهی و دگرخواهی نیست و انسان ابدیت خود را در پرتو دگرخواهی آباد و تقویت می کند. این کار کاملا عاقلانه و زیرکانه است و اگر در دگرخواهی نیت و انگیزه ای غیر از رشد روحی و معنوی باشد، این کار فعلی شعاری و یا احمقانه است.

وی با ذکر روایتی از امیرمومنان(ع) خاطر نشان کرد: ایشان می فرمایند که کف برادری، مواسات است و این کلمه به معنای شریک شدن در مشکلات دیگران و شریک کردن آنان در امکانات خود است. مرحله بالاتر از مواسات، مساوات است که همه با یکدیگر باید برابر باشند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: همچنین بالاتر از مساوات ایثار است که به این معنا است که آنچه متعلق به فرد است را خود آن فرد و بدون اینکه از آن استفاده کند، برای مصرف به دیگری بدهد. شیعیان برای سنجش میزان پایبندی واقعی خود به تشیع باید توجه کنند که آیا این موارد را در خود محقق کرده اند یا خیر؟/861/پ202/ب1

ارسال نظرات