۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۶۰۹۸۶۷
امام جمعه موقت کاشان:

عبودیت خداوند و کسب بهشت در سایه پیروی از عقل است

عبودیت خداوند و کسب بهشت در سایه پیروی از عقل است
امام جمعه موقت کاشان گفت: عبودیت خدا و کسب بهشت در سایه عقل و پیروی از عقل است و هرکس در هجوم هوا‌های نفسانی از فرمان عقل پیروی کند اهل هدایت است و ایمان او حفظ خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی جمعه شب در تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی برگزار شد یکی از راه‌های حفظ ایمان را طلب توقیق حفظ ایمان از خدا دانست و گفت: امام راحل این توفیق را داشت که دین خدا تجدید حیات کند و ملت مسلمان ایران را از چنگال استعمار و استبداد نجات دهد و حکومت دینی بر پا کند و سبب بیداری اسلام شود و مستکبران جهان را رسوا و زمینه را برای حکومت جهانی حضرت فراهم کند و این توفیق بزرگی بود که خداوند به امام داد.

وی افزود: توفیقی الهی را خداوند بیهوده نصیب انسان نمی‌کند و دارای شرط و شروطی است که نخستین شرط آن خواستن و نشان دادن چراغ سبز به خدا است تا خداوند نیز ‹‹وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَناوَ الَّذینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً›› کسانی که در مسیر هدایت حرکت می‌کنند بر هدایت آن‌ها می‌افزاید.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: دومین چیزی که انسان مومن برای حفظ ایمان و تقویت آن نیاز دارد، ‹‹واعِظٍ مِن نَفسِهِ›› یک واعظ درونی است چرا که خداوند برای هدایت انسان و براساس رحمت خودش دو راهنما قرار داده است.

وی ادامه داد: به تعبیر روایت خداوند براساس رحمت خودش دو پیامبر بیرونی و درونی قرار داده است که یکی انبیای الهی و امامان و دیگری عقل است که عقل توفیق و نعمت بسیار بزرگی برای انسان است به طوریکه امیرمومنان(ع) به خدا می‌فرماید تو به کسی که عقل دادی چه ندادی و به کسی که عقل ندادی چه دادی. 

امام جمعه موقت کاشان گفت: در روایت عقل را اینگونه تعریف کرده است، ‹‹اَلْعَقْلُ مَا عُبِدَ بِهِ اَلرَّحْمَنُ وَ اُکْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَانُ›› عقل چنان نیرو و قوه‌ای در وجود انسان است که به وسیله آن می‌تواند خدا را عبادت کند و با آن می‌تواند بهشت را کسب کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار ابراز کرد: عبودیت خداوند و کسب بهشت در سایه عقل و پیروی از عقل است و هرکس در هجوم هوا‌های نفسانی از فرمان عقل پیروی کند اهل هدایت است و ایمان او حفظ خواهد شد و بهشت را به دست خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه کسی که با فرمان عقل و راهنما‌هایی عقل مخالفت کنند از مسیر حق منحرف و ایمان  خود را از دست خواهد داد، افزود: در بسیاری از موارد با وجود اینکه دستور عقل مشخص است، اما به دلیل اینکه به آن توجه نمی‌شود ضرر و زیان جبران ناپذیری را برای انسان همراه دارد.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: سومین چیزی که انسان مومن برای حفظ ایمان به آن نیاز دارد، ‹‹وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ›› پذیرش نصیحت، نصیحت کنندگان است، چرا که انسان کامل و بی عیب و همه چیز فهم نیست و در برخی مواقع با وجود داشتن عقل کم آورده و به نصیحت و پند و اندرز و تذکر نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای حفظ ایمان خود باید نصیحت دیگران را بپذیریم آن هم با روی باز چرا که برخی بزرگان از افرادی که در رتبه پایین‌تر از خودشان قرار داشتند می‌خواستند تا آنها را نصیحت کنند.

حجت الاسلام اسلامی تبار یادآور شد: همه نیازمند نصیحت هستیم حتی برخی ائمه از اصحاب خود می‌خواستند آنها را نصیحت کنند، ضمن اینکه اینگونه نیست که امام به نصیحت نیاز داشته باشد بلکه نصیحت روح انسان را شاد و کلمات پند آمیز به گونه‌ای است که به انسان روحیه می‌دهد.

وی افزود: امیرمومنان (ع) می‌فرماید، ‹‹طوبی لمن أطاع ناصحاً یهدیه›› خوش به حال کسی که از نصحیت، نصحیت کنندگان پیروی می‌کند و هرکس با نصحیت دیگران و پند‌های خیرمندانه دیگران مخالفت کند هلاک می‌شود.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اگر بخواهیم ایمان ما حفظ شود در مرحله نخست باید از خداوند طلب توفیق کنیم و در مرحله دوم به فرمان عقل عمل کنیم و در مرحله سوم به نصیحت ناصحان نیز عمل کنیم نه اینکه تنها عمل کنیم بلکه با روی باز بپذیریم و به آن عمل کنیم./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات