۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۶۰۹۹۶۰
گزارش رسا؛

تکرار سناریوی نافرجام فجیره | بازی خطرناک عربستان و اسرائیل با دم شیر

تکرار سناریوی نافرجام فجیره | بازی خطرناک عربستان و اسرائیل با دم شیر
ناکامی عربستان و اسرائیل در منطقه سبب شده تا این دو رژیم نابخرد، با تکرار سناریوی بندر فجیره و جنگ افروزی علیه ایران، به دنبال مهار افزایش قدرت منطقه‌ای ایران برآیند.

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: همزمان با دیدار شینزو آبه با رهبر معظم انقلاب و در زمانی که تمامی رسانه‌های بین‌المللی چشم به واکنش جمهوری اسلامی ایران به میانجی‌گری نخست وزیر ژاپن برای پایان دادن به نزاع تهران ـ واشنگتن دوخته بودند، حمله به دو نفتکش در دریای عمان، بار دیگر تنش‌ها در منطقه را بالا برد. برخی تحلیلگران سیاسی که گویا به استفاده از ادبیات جنگ‌طلبانه عادت کرده‌اند، از احتمال ایجاد درگیری نظامی میان ایران و آمریکا و وقوع جنگی تمام عیار در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند.

صبح پنجشنبه، شبکه المیادین به نقل از منابع محلی در عمان گزارش داد که دو نفتکش غول پیکر حامل نفت خام در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتن. منابع محلی در کشور عمان نیز با اعلام شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب اعلام کردند که این دو نفتکش که از نوع سوپرتانکر بوده و حامل نفت خام بوده، مورد تعرّض قرار گرفته است.

واکنش جامعه جهانی به حادثه انفجار دو نفتکش
همانند رویه‌های پیشین و علی رغم آنکه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از ساعت‌های آغازین حمله به این دونفتکش، برای نجات جان خدمه نفتکش‌های ژاپنی، دست به کار شد اما دونالد ترامپ رییس ‌جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای واهی، ایران را مسؤول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان دانست

ترامپ در توییتی با اتهامه‌زنی به ایران نوشت: ارزیابی آمریکا این است که ایران مسؤول حملات دریای عمان است.

رییس جمهور آمریکا همچنین در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت: تهران برای مدت طولانی نمی‌تواند تنگه هرمز را مسدود کند. واشنگتن ضمن استقبال از بازگشت ایران به میز مذاکره، اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با تکرار سخنان دونالد ترامپ تاکید کرد که واشنگتن به معلوماتی دست یافته که نوع سلاح و شیوه مهاجمان در حمله به این دو نفتکش را مشخص می‌کند.

وی با غیرقابل توجیه دانستن این حادثه خاطر نشان کرد که حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان بخشی از طرح گسترده ایران و همپیمانانش برای ناامن ساختن منطقه است.

با این حال یاتکا کاتادا مالک یکی از نفتکش‌های با غیرواقع بینانه خواندن روایت آمریکا از نحوه بروز حادثه برای نفتکش‌ها، نسبت به صحّت فیلم منتشر شده از نیروی دریایی آمریکا که در آن یک قایق ایرانی در حال جدا کردن یک مین عمل نکرده از بدنه نفتکش ژاپنی به نام «کوکوکا» است، شک و تردید ابراز کرده است.

کاتادا اعلام کرد که بر خلاف ادعای آمریکا و مطابق با اطلاعاتی که وی به دست آورده، کشتی مذکور از سوی یک شیء پرنده مورد حمله قرار گرفته است و نه یک مین یا اژدر.

در همین راستا هیروشیگه سِکو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن با امنتاع از اظهار نظر درمورد ادعاهای آمریکا علیه ایران، از بررسی جزئیات حمله به این دو نفتکش در نشست وزرای انرژی گروه ۲۰ خبر داد.

وی در نشستی مطبوعاتی حفظ امنیت انرژی را موضوع سیاسی مهمی قلمداد کرده و گفت: در نشست وزای انرژی گروه 20، نگرانی‌های خود را پیرامون امنیت و تهدید جهانی اعلام خواهیم کرد.

وزارت امور خارجه چین نیز با دعوت از همه گروه‌ها به خویشتن‌داری و حل اختلافات از طریق گفتگو تصریح کرد که پکن نگران افزایش تنش‌ها در منطقه است.

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری گفت: بروز جنگ در دریای عمان به سود کسی نبوده و هیچ گروهی نیز خواستار جنگ در منطقه نیست. امیدواریم که همه طرف‌ها از مسیر گفتگو، اختلافات موجود را حل و فصل کنند.

وی اظهار داشت:  پکن ضمن صیانت از امنیت انرژی و حقوق قانونی شرکت‌های خود، طرف‌های مرتبط را به آرامش دعوت می‌کند. طرف‌ها باید به طور مشترک از امنیت حمل و نقل دریایی در آب‌های مربوطه و صلح و ثبات در منطقه محافظت کنند.

از سویی اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای در موضعی مشابه با چین، با دعوت از طرف‌های مربوطه به خویشتن‌داری و اجتناب از تنش‌زایی اعلام کرد که در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در زمینه اتهاماتی که آمریکا به ایران زده هست.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز همسو با آمریکا، ادعای دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌های ژاپنی را دور از انتظار ندانسته و تصریح کرد که کشورش تحقیقات مستقلی را پیرامون این حادثه انجام خواهد داد.

پشت پرده ماجرای حمله به نفتکش‌های ژاپنی چیست؟
در هفته‌های اخیر و با اعلام تهران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خود، نگرانی مقامات آمریکایی ـ اروپایی افزایش یافته است. آمریکا ناو هواپیمابری آبراهام لینکلن را به منطقه آورده و تسلیحات بیشتری را در اختیار کشورهای عربی قرار داده است تا با آنچه که واشنگتن، «تهدیدات ایران برای منافع منطقه‌ای ایالات متحده» نامیده، مقابله کند.

با رجوع به سیاست‌های آمریکا در خلیج فارس در دهه هشتاد و به ویژه در هنگام جنگ ایران و عراق، آمریکا بیشترین سلاح را به صدام حسین فروخت و تمام تلاش خود را برای ادامه جنگ انجام داد زیرا نظام سرمایه‌داری حاکم بر آمریکا، تنها به دنبال کسب ثروت بیشتر از هر طریق از جمله ایجاد درگیری‌های نظامی و فروش سلاح است.

در جنگ عربستان سعودی با یمن نیز، با وجود خسارت‌های روزانه‌ و نابودی ثروت‌های مردم سعودی، آمریکا همچنان ائتلاف عربی را به استمرار تجاوز به یمن تشویق می‌کند تا از این رهگذر بتواند سلاح بیشتری را به عربستان بفروشد. مقابله با نفوذ ایران در منطقه، کلید واژه‌ای است که آمریکا از آن برای فریب عربستان، امارات، بحرین و سایر کشورهای عربی استفاده می‌کند تا انبار تسلیحات را در منطقه به راه بیندازد.

آمریکا در تمام این سال‌ها نشان داده که به دنبال جنگ افروزی برای تامین منفعت خویش است. بنابراین اگر بخواهیم بدانیم که چه کسی در پشت ماجرای حمله به نفتکش‌های ژاپنی است، انگشت اتهام را باید متوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی کرد. تغییر معادلات جنگ یمن و رسیدن برد موشک‌های یمنی تا فرودگاه‌های عربستان، بهانه لازم را به آمریکا داده تا این موشک‌ها را ساخت ایران معرّفی کرده و از این طریق بتواند اجماع جهانی برای حمله به ایران فراهم کند.

با آنکه آمریکا و اسرائیل در سیاست‌های منطقه‌ای همسو با یکدیگر قدم بر می‌دارند اما ایالت متحده آمریکا نفع شخصی خود را بر هر امر دیگری ترجیح می‌دهد. بنابر تجربه تاریخی، هرگاه که آمریکا به دنبال توافق با ایران بوده، رژیم صهیونیستی با ایجاد هزینه برای تهران، اجازه شکل‌گیری توافق میان واشنگتن ـ تهران را نمی‌دهد.

اسرائیل با حمله به نفتکش‌های ژاپنی، تلویحا این پیام را مخابره کرده است که هر کشوری که بخواهد با ایران به توافق رسیده و یا نقش میانجیگری را در حل معادلات منطقه‌ای ایفا کند، باید هزینه آن را نیز بپردازد غافل از آنکه مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند، جمهوری اسلامی ایران، ترامپ را شایسته مبادله پیام نمی‌داند و تهران حاضر به تکرار تجربه تلخ مذاکره برجام نخواهد شد.

تشدید بحران و افزایش درگیری در منطقه مایه خرسندی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. اسرائیل تمام تلاش خود را برای زنده کردن سناریوی مرده نفتکش‌های بندر فجیره به کار گرفته است تا شاید بتواند با اقناع افکار عمومی و ایجاد اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، به خیال خام خود زمینه را برای حمله نظامی به ایران فراهم کند.

نگرانی روز افزون مثلث عبری ـ عربی ـ غربی از عمق راهبردی جمهوری اسلامی و نیز قدرت بازدارندگی بالای جمهوری اسلامی ایران سبب شده تا عربستان سعودی و اسرائیل به خوبی بدانند که توانایی حمله نظامی به ایران را به صورت جداگانه نخواهند داشت. عربستانی که در باتلاق یمن زمین‌گیر شده و اسرائیلی که در نوار غزه، با قدرت مقاومت مواجه شده و تنها به ترقه‌بازی اکتفا کرده است، توانایی  مقابله با موشک‌های نقطه زن نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران را ندارند از این رو با انجام اقدامات خرابکارانه، مظلوم نمایی و هزینه‌تراشی، درصدد مهار قدرت منطقه‌ای ایران هستند.

ناکامی خودزنی عربستان و امارات در حادثه بندر فجیره و هزینه‌های هنگفت دخالت در امور کشورهای منطقه از یک سو و نیز ترس اسرائیل از شکلگیری جبهه یکپارچه مقاومت، نگرانی‌ها را در اردوگاه دشمنان محور مقاومت افزایش داده است بنابراین افزایش سطح هجمه‌های رسانه‌ای علیه ایران کاملا طبیعی است. جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال، گردنه‌های خطرناکی را پشت سر گذاشته و اینبار نیز به فضل الهی، با درایت مقام معظم رهبری و با وحدت و همدلی مردم و مسؤولان و به پشتوانه اقتدار نیروی نظامی، از این بحران‌ نیز با موفقیّت عبور خواهد کرد چه آنکه « وَلَیَنصُرَنَّ اللَّـهُ مَنْ یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّـهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ »

محمد رایجی پژوهشگر مسائل جهان اسلام

محمد رایجی
ارسال نظرات