۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۶۰۹۹۶۶

بررسی فعالیت های علمی و عملی آیت الله محقق کابلی در کلام یکی از شاگردان

بررسی فعالیت های علمی و عملی آیت الله محقق کابلی در کلام یکی از شاگردان
آیت الله کابلی یکی از علمای برجسته افغانستان بود که هفته گذشته در قم درگذشت. وی علاوه بر فعالیت های علمی، یکی از شخصیت های برجسته جهادی افغانستان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفته گذشته آیت الله محقق کابلی از علمای برجسته افغانستان دار فانی را وداع گفت.

حجت الاسلام محمد باقر فاضلی، یکی از شاگردان آن عالم برجسته، مسوول بخش استفتا و یکی از معاونین مسوول دفتر آیت الله محقق کابلی در قم است.

در گفتگوی رسا با حجت الاسلام فاضلی ابعاد مختلف زندگی مرحوم آیت الله کابلی از مکتب درس و کرسی درس خارج گرفته تا فعالیت های جهادی، مورد بررسی قرار گرفت.

فعالیت های علمی

حجت الاسلام فاضلی در مورد ابتدای فعالیت علمی آیت الله محقق کابلی گفت: آیت الله العظمی محقق کابلی بعد از سپری کردن سطوح حوزوی، به نجف اشرف رفته و در حضور بیست ساله خود در نجف اشرف، سطوح عالیه حوزوی را در مکتب درس علمای برجسته ای نظیر حضرت آیت الله امام خمینی، آیت الله العظمی خوئی، آیت الله شیخ محمد باقر زنجانی و آیت الله صدر بادکوبه ای طی کردند و به تدریس مشغول شدند.

مسوول بخش استفتای دفتر آیت الله کابلی در قم بیان کرد که یکی از شاگردان ایشان، کابلی یک جلد از تقریرات آیت الله محقق را به انتشار رساند که آیت الله العظمی خوئی بر آن تقریضی نوشته و از این عالم افغانستانی به عنوان رکن الاسلام و علامه یاد کرد.

آقای فاضلی گفت: آیت الله کابلی در سال 1373 و در شهر مقدس قم، بنا به درخواست علما و اساتید افغانستان  اعلام مرجعیت کردند و در این زمان علاوه بر تدریس دروس خارج در مسائل جهادی نیز فعالیت داشتند.

به گفته حجت الاسلام فاضلی، درس خارج آیت الله کابلی با کتاب خمس آغاز شد و با تقلید، اجتهاد و طهارت به مدت 20 سال ادامه یافت و از ایشان در مجموع 6 جلد تقریرات با عنوان المباحث الفقهیه چاپ شده است. همچنین از ایشان چهار جلد استفتائات، دو جلد مناسک فارسی و عربی، نصایح اخلاقی و رساله توضیح المسائل به انتشار رسیده است.

فعالیت ها در افغانستان

حجت الاسلام فاضلی گفت: آیت الله کابلی بعد از بیست سال تحصیل و تدریس در نجف اشرف و بازگشت به افغانستان، در کابل حوزه علمیه ای با نام جامعه الاسلام تاسیس کردند که بزرگترین مدرسه در آن زمان و یکی از بزرگترین حوزه های علمیه در حال حاضر افغانستان است و در این حوزه علمیه، طلاب بسیار زیادی تحصیل و تدریس کرده اند.

وی در مورد اقدامات شایسته و ارزنده آیت الله محقق کابلی در افغانستان افزود: با وجود علما و بزرگانی در افغانستان، پیش از آیت الله محقق کابلی نماز جمعه در این کشور سابقه نداشت اما در عصر ایشان چندین مصلی و مسجد در شهرهای مختلف نظیر کابل و هرات تاسیس و در آنها نماز جمعه برای اولین بار اقامه شد.

این شاگرد برجسته آیت الله محقق کابلی در این رابطه گفت: مهمترین و بزرگترین مدرسه علمیه در شهر هرات، مجموعه خاتم الانبیا شامل مدرسه علمیه و مصلای خاتم الانبیا است که هر هفته حداقل شش الی هفت هزار به آن رفت و آمد دارند و مراجعات به آن تا حدی زیاد است که در مناسبت های مختلف ظرفیت تکمیل شده و مردم در خیابان های اطراف حاضر می شوند.

حجت الاسلام فاضلی در مورد مساجد و حوزه های علمیه تاسیس شده از سوی آیت الله محقق گفت: در کابل چند مدرسه علمیه؛ در بامیان یعنی مرکز تشیع افغانستان، یک مجتمع علمی-فرهنگی به همراه مسجد با نام امام صادق ؛ و در مزارشریف دفتر و مدرسه علمیه به نام جامعه الاسلام شماره دو از سوی آیت الله محقق تاسیس شده است. در شهر نیلی، مرکز ایالت دایکندی که اکثر مردم آن شیعیان هزاره هستند، نیز ایشان دفتر داشته و علاوه بر حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه ای برای خواهران تاسیس کرده اند.

مسوول بخش استفتای دفتر آیت الله محقق کابلی با بیان این که 70 الی 80 درصد از مردم افغانستان مقلد این مرجع تقلید افغانستانی هستند؛ گفت: آیت الله محقق کابلی در زمان حیات خود شاگردان برجسته زیادی تربیت کرده اند که از آن جمله می توان به حجت الاسلام عارفی مدیر مسوول دفتر قم و نیز حجت الاسلام افتخاری اشاره کرد.

موضع گیری در مورد مسائل افغانستان

حجت الاسلام فاضلی در مورد موضع گیری آیت الله محقق کابلی در مسائل افغانستان گفت: در زمان سلطه افغانستان و نیز بعد از سقوط طالبان و درگیری گروه های مختلف، آیت الله محقق کابلی به عنوان زعیم، مجتهد و رهبر دینی در افغانستان مطرح بودند که تاکید بر وحدت احزاب شیعی داشتند به طوری که حتی مدرسه علمیه جامعه الاسلام در کابل، یکی از پایگاه های جهادی ایشان بوده است.

وی بر اقدامات آیت الله محقق کابلی برای وحدت مردم افغانستان تاکید کرد و افزود: آیت الله محقق کابلی بعد از مرجعیت با صدور بیانیه در مناسبت های مختلف و نیز در دیدار با مقامات مختلف شیعه و سنی اهتمام ویژه ای بر وحدت بین شیعه و سنی داشته و تاکید داشتند که شیعه و سنی باید در مقابل دشمن مشترک وحدت داشته باشند.

حرمت عزاداری های غیر متعارف

حجت الاسلام فاضلی با اعلام نظر آیت الله کابلی مبنی بر حرمت قمه زنی، گفت: ایشان درایام محرم تاکید می کردند که مبلغان باید از امور خرافی پرهیز کنند و از آنان می خواستند که برای منابر خود از متون معتبر استفاده کنند چرا که مسائل خرافی موجب وهن مذهب می شود

مبارزه با حضور بیگانگان در افغانستان

حجت الاسلام فاضلی در مورد موضع گیری آیت الله محقق کابلی در برابر حضور بیگانگان درافغانستان، گفت: آیت الله کابلی خواستار استقلال افغانستان از یوق کشورهای بیگانه و کفار بود و بیان می داشت که بیگانگان با حضور خود درافغانستان مردم و احزاب مختلف را آلت دست قرار می دهند و برای رسیدن به اهداف خود بین آنان تفرقه و اختلاف ایجاد می کنند، لذا برای ممانعت از حضور بیگانگان در افغانستان باید بین مسلمانان وحدت وجود آید.

شاگرد برجسته آیت الله کابلی درباره راهبرد آقای محقق برای اتحاد مردم افغانستان گفت: ایشان یکی از علت های مهم نفوذ بیگانگان را جهل و ناآگاهی مردم افغانستان می دانستند از این رو برای تنویر افکار عمومی پایگاه های مختلف نظیر مدارس علمیه و مسجد تاسیس کردند و با تربیت شاگردان و مبلغان از آنان می خواستند که به ارشاد مردم بپردازند./847/ب

بررسی فعالیت های علمی و عملی آیت الله محقق کابلی در کلام یکی از شاگردان

مباحث الفقهیه از آثار آیت الله محقق کابلی

بررسی فعالیت های علمی و عملی آیت الله محقق کابلی در کلام یکی از شاگردان

نصایح اخلاقی؛ کتابی که به همت یکی از شاگردان آیت الله محقق کابلی به نام خلیل ورسی از سخنان ایشان جمع آوری شده است

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
تصویر بی کیفیتی بود. تصویر را درست کنین
0
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
گزارش جالب از این عالم برجسته شیعه بود. خصوصا خدمات اجتماعی و مراتب علمی ایشان
0
0