۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۶۰۹۹۷۲
حجت الاسلام واعظ شهیدی:

درد اصلی جهان اسلام انحراف از معنای حقیقی توحید است

درد اصلی جهان اسلام انحراف از معنای حقیقی توحید است
استاد دانشگاه شهید مطهری مشهد گفت: درد اصلی امت اسلام انحراف از مفهوم حقیقی «لاإله إلا الله» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در سخنانی که با موضوع «توحید و یگانگی خداوند» ایراد کرد، تمام مشکلات جامعه اسلامی را ناشی از ندانستن مفهوم صحیح توحید دانست.

استاد دانشگاه شهید مطهری مشهد اظهار کرد: در جنگ جمل یک اعرابی در سپاه اسلام از جای خود بلند شد و از امیرمؤمنان(ع) سؤال کرد که «معنای واحد که برای خدا به کار می بریم به چه معناست؟» اطرافیان آن مرد سؤالش را غیر مرتبط با میدان جنگ دانسته و به آن اعتراض کردند اما حضرت فرمودند سؤال بسیار خوبی پرسیده و جنگ با اهل جمل به دلیل همین تعریف از وحدانیت خداست.

وی افزود: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «معنای صحیح واحد درباره خداوند این است که خداوند تبارک و تعالی نظیر و مثلی ندارد.» همه بدبختی های امروز و دیروز دنیای اسلام این است که «لا إله إلا الله» بر زبان ما جاری است اما خط وحدت زیر این پرچم را در پیش نگرفته ایم.

حجت الاسلام واعظ شهیدی خاطرنشان کرد: آنچه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) تبدیل به درد مسلمانان شد، این بود که آن ها حقیقت توحید و توجه به وحدانیت پروردگار را نفهمیدند. اگر توجه به مقام شامخ پروردگار داشتند، هیچ گاه از مسیر «لا إله إلا الله» واقعی که پیامبر خدا برای آن ها ترسیم کرده بود، منحرف نمی شدند.

وی یادآور شد: قرآن کریم می فرماید «هذا صراطی مستقیماً فاتَبعوه و لا تتَبعوا السَبل» یعنی تضمین می کند که هر راهی جز مسیر توحید، باطل خواهد بود اما درد بی درمان این است که مسلمانان از آن مسیر منحرف شدند و اسباب نگرانی را برای امت اسلام به وجود آوردند.

حجت الاسلام واعظ شهیدی گفت: اگر مسلمانان معنای توحید را درک کرده بودند، هیچ وقت از فرمان پیامبر اکرم(ص) سرپیچی نمی کردند اما مصیبت از آن زمانی آغاز شد که گویی مسلمانان سخن پیامبر(ص) را به سخره گرفتند و آن شخصیتی را که قرآن کریم درباره اش می فرماید «و ما ینطق عن الهوی إن هو إلا وحی یوحی»، کنار زدند و نسبت به دستوراتش بی تفاوت شدند و به دنبال سلیقه خود راه افتادند.

وی در پایان افزود: فرامین آن انسان نمونه و شخصیتی که نظام هستی به طفیل او خلق شده، در جامعه اسلامی مورد بی توجهی قرار گرفت و هنوز آب غسل آن بزرگوار خشک نشده بود، آن کاری که نباید در جامعه اسلامی اتفاق می افتاد، رخ داد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات