۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۶۰۹۹۸۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

ولایت و امامت امری سیاسی و اجتماعی است

ولایت و امامت امری سیاسی و اجتماعی است
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: امامت و ولایت امری سیاسی و اجتماعی است و امام آمده است تا اول ابزار دنیایی برای سعادت بشر را فراهم کند و بعد به امر معنوی می پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، کارشناس مذهبی شب گذشته در حرم مطهر رضوی به مسأله ولایت و امامت پرداخت و گفت: امام باقر(ع) فرمود:«هیچ چیزی در دین مانند ولایت پراهمیت نیست.»

وی با بیان این که امام رضا(ع) پرچم دار امر غریب و مهم ولایت هستند، اظهار کرد: همه ائمه هم مردم را به ولایت دعوت کرده و هم به مباحث اخلاقی پرداخته اند اما با مطالعه تاریخ درمی یابیم که امام رضا(ع) بیشتر به مسأله ولایت و تبیین آن نه تنها در میان شیعیان بلکه در میان کسانی که با معارف ولایی آشنا نبودند، پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: این که در ایران مومنان از معارف ولایی سیراب شده اند به خاطر  وجود امام رضا(ع) و برخورد صریح ایشان با موضوع ولایت بوده است و هیچ کدام از پیامبران و امامان چنین صراحتی را در بیان مسأله ولایت مانند ایشان نداشتند.

کارشناس مذهبی با بیان این که ظهور ولی عصر(عج) با ولایت مداری ما محقق شود، ابراز کرد: حرم امام رضا(ع) جای آموختن معارف ولایی است و اگر این زیارت اثری معنوی و لایی بر ما بگذارد، ارتباط قلبی با امام زمان بالاتر خواهد بود.

وی ولایت و امامت را امری سیاسی و اجتماعی دانست و گفت: مردم ما تصور حداکثری و عمیق از امامت ندارند و بیشتر این موضوع را امر اعتقادی و ایمانی می دانند در حالی که امامت و ولایت امری سیاسی و اجتماعی است و امام آمده است تا اول ابزار دنیایی برای سعادت بشر را فراهم کند و بعد به امر معنوی می پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: محور درگیری پیامبر(ص) با کفار و مشرکین قدرت بود چون تا قدرت و فرماندهی حاصل نشود، کار فرهنگی ممکن نخواهد بود بنابراین پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تلاش می کردند تا حکومت را درست کنند، دست کسانی که به دنیای مردم دست درازی می کند قطع کرده و فقر، رشوه خواری و غیره را از بین ببرند به همین خاطر کفار آن ها را می کشتند و با ولایت مخالف بودند.

سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: طلبه وقتی وارث انبیا است که تلاش کند تا دنیای مردم آباد شود، مسؤولان شهر اصلاح شده، رشوه خواری نباشد و مسؤولی که دستور اهل بیت را دعایت نمی کند، ولایت مدار نیست.

وی با بیان این که امامت زمام دین است، اظهار کرد: بخشی از دستورات الهی مانند نماز، روزه و زکات در قرآن آمده است اما برخی دیگر از طریق امام بیان می شود و امام مصداق هایی برای هدایت دینی مردم تعیین می کند، مسلمین را نظم داده، از تفرقه و تشتت نجات داده و موجب اصلاح دنیا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: اقتصاد، امنیت، عدالت و برکت در روزی بدون امامت تبیین نمی شود، این که انسان شعار عدالت مدارانه و قانون مدارنه دهد وقتی درست می شود که امام در رأس جامعه باشد.

وی نماز را جلوه ای از تمرین ولایت مداری بیان و ابراز کرد: خداوند نماز را به گونه ای قرار داده است که با آن تمرین ولایت مداری می شود، در نماز مانند دسته نظامی همه به صف می شوند، پشت سر امام جماعت قرار می گیرند، امام جماعت به معنای رییس گروه است، کسی نباید قبل از امام حرکتی کند، صدای امام به همه می رسد و صدای کسی نباید به امام برسد که این ها همه تمرین امامت و ولایت مداری است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات