۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۶۰۹۹۹۷
آيت‌الله فاضلی:

آيت‌الله محقق كابلي طلاب افغانستان را سر و سامان داد

آيت‌الله محقق كابلي طلاب افغانستان را سر و سامان داد
آيت‌الله فاضلي با اشاره به خدماتي كه آيت‌الله محقق كابلی در زمينه تأسيس حوزه‌های علميه و نماز جمعه اين كشور داشت، گفت: اين مرجع تقليد طلاب افغانستان را سر و سامان داد.

آيت‌الله محمد باقر فاضلي از علماي برجسته كشور افغانستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت‌الله محقق كابلي را يكي از علماي برجسته جهان اسلام عنوان كرد و گفت: اين مرجع عاليقدر تمام عمر خود را در راه اسلام و پرداختن به علوم اسلامي سپري كرد.

اين عالم برجسته درباره تأثير آيت‌الله محقق كابلي در عرصه‌هاي مختلف گفت: او بيشترين آثار فرهنگي را به وجود آورد. از با فضيلت‌ترين كارهايي كه اين مرجع تقليد در دوران 25 ساله مرجعيت خود انجام داد راه‌اندازي نماز جمعه در كشور افغانستان بود.

وي توضيح داد: در افغانستان سابقه نماز جمعه نبود؛ قبل از اين مرجع تقليد در كل افغانستان نماز جمعه برگزار نمي‌شد، ولي در زمان او بيشترين مصلي‌ها در هرات، بابل، باميان، نيلي، ولايت اروزگان و مزار شريف مصلي به وجود آمد كه در هر روز جمعه در هر مصلي پنج تا هفت هزار نفر جمعيت شركت مي‌كنند.

آيت‌الله فاضلي افزود: مدارس متعددي در دوران ايشان به وجود آمده است و طلبه‌ها سر و سامان يافتند؛ تمام طلبه‌هاي افغانستان تحت پوشش اين مرجع تقليد بودند و به حدود هشت هزار طلبه‌اي كه در ايران است، از شهريه اين مرجع تقليد برخوردار بود.

وي خبر داد: علاوه بر تمام خدمات مطرح شده، بيشترين مشكلات مهاجران از سوي دفتر اين مرجع تقليد حل و فصل مي‌شد و خدمت بزرگي به جامعه افغانستان كرد./836/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
محمود لطیف
ارسال نظرات