۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۱۰۰۲۸
قاضی زاده هاشمی اعلام کرد؛

فراخوانی برای دریافت راهکار‌های جداکردن اقتصاد کشور از نفت

فراخوانی برای دریافت راهکار‌های جداکردن اقتصاد کشور از نفت
رییس فراکسیون اقدامات پیشدستانه علیه آمریکا گفت: مراکز علمی و پژوهشی طرح های خود را جهت جداکردن اقتصاد کشور به ما ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، امیرحسین قاضی زاده هاشمی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: فراکسیون اقدامات پیش دستانه علیه تهدیدات آمریکا اخیراً در مجلس به ریاست بنده تشکیل شده است و ما به دنبال آن هستیم که راهکارهایی را جهت جدا کردن اقتصاد کشور از نفت و کاهش درآمد ارزی حاصل از فروش نفت دریافت کنیم.

وی ادامه داد: فراکسیون مذکور به دنبال آن است که نقاطی را که نقطه طعمه‌ای برای آمریکا و دیگر دشمنان است، شناسایی کند تا دیگر دشمنان نتوانند از طریق این نقاط به ایران فشار وارد کنند.

رئیس فراکسیون اقدامات پیشدستانه علیه آمریکا با اشاره به اینکه درآمد ارزی ناشی از فروش نفت یکی از موضوعات مورد تهدید ماست، تصریح کرد: دشمنان با محدودسازی فروش نفت و کاهش درآمد نفتی ما به دنبال تحمیل فشارهای سنگین اقتصادی به کشور هستند و اخیراً مقام معظم رهبری فرمودند که مکانیزم جایگزینی به جای درآمد نفتی در بودجه عمومی کشور در نظر گرفته شود که ما به دنبال یافتن چنین راهکارهایی هستیم.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در شرایط فعلی شاهد احاطه نفت در اقتصاد کشور هستیم و نفت همه جا را پوشش داده است و مانع رشد سایر بخش‌ها شده است که ما باید با توجه به تهدیدات موجود، از تکیه بر درآمدهای نفتی عبور کنیم.

وی افزود: فارغ از بحث تحریم‌ها، نفت جایگاه خود را به مرور از دست می‌دهد چرا که شاهد جایگزینی تکنولوژی‌های برقی به جای نفت شده‌ایم و همچنین ارتقای فناوری‌های جدید در حوزه پنل‌های خورشیدی و تبدیل خودروها به خودروهای الکتریکی باعث می‌شود که به مرور قیمت نفت کاهش یابد و پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۱۴ قیمت نفت بسیار کاهش یابد.

این نماینده مجلس کرد: شغل ملی ایرانیان فروش نفت است و ما باید مواردی را جایگزین آن کنیم که مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونت اقتصادی شورای عالی امنیت ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک، مطالعاتی را در این زمینه تاکنون انجام داده‌اند و مجلس هم به دنبال آن است که راهکارهایی را در این زمینه جمع آوری کند.

قاضی زاده هاشمی گفت: ما به آموزشکده‌ها و دیگر مراکز آموزشی فراخوانی زده‌ایم که اگر طرح و پروژه‌ای در این زمینه یعنی جدا کردن اقتصاد کشور از نفت دارند، به ما ارائه دهند تا ما پس از بررسی و جمع بندی در این باره، طرح‌ها و پروژه‌های نهایی را در شورای هماهنگی اقتصادی و سران قوا پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما برای دریافت این طرح‌ها و پروژه‌ها یک ماه زمان تعیین کرده‌ایم، تصریح کرد: اگر پروژه قابل قبول برای اجرا دریافت شود، آن را به شورای سران سه قوه ارسال خواهیم کرد.

این نماینده مجلس درباره ملزومات این طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی گفت: در این طرح باید عنوان منبع درآمدی، مزیت ایران در این منبع درآمدی، پیشینه و امکانات ایران در این منبع درآمدی و میزان و نحوه دسترسی بازار جهانی در این صنعت غالب قید شود و در نهایت و پس از بررسی و داوری، طرح‌های نهایی را جهت اجرا ارسال خواهیم کرد.

گفتنی است، جهت ارائه طرح‌ها و پروژه‌های مذکور افراد ذیربط می‌توانند به آدرس ایمیل anti.threat@parliran.ir و آدرس اینستاگرام anti.threat مراجعه کنند./856/د102/ق

ارسال نظرات