۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۶۱۰۰۵۶
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تبیین کرد؛

رابطه اراده خداوند و اختیار انسان

رابطه اراده خداوند و اختیار انسان
رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه قرآن و عترت واسطه فیض الهی هستند تا انسان ها هدایت شوند، گفت: انسان موجودی مختار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور، یکشنبه در جلسه معرفتی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در قرآن کریم بعضی کارها به خداوند نسبت داده می شود و برخی دیگر به فرشتگان و سایرین.

وی افزود: زمانی که انسان با کلید در را باز می کند، می گوید دستم در را باز کرد، یا کلید در را باز کرد و یا خودم در را باز کردم همه این تعابیر صحیح است زیرا همه این کارها در طول یکدیگر صورت گرفته است؛ بنابراین تدبیر از آن خداوند است اما حضرت حق بخشی از مدیریت را بر عهده فرشتگان نیز قرار داده است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با اشاره به جریان سقیفه بیان داشت: بعد از رحلت رسول الله(ص) خلیفه دوم اعلام کرد قرآن برای ما بس است؛ این کلام به طور کامل خلاف آیات قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: خداوند به پیامبراکرم(ص) می فرماید: تو باید انسان ها را هدایت کنی؛ جای دیگر آمده قرآن کریم کتاب هدایت است؛ همچنین در قرآن کریم آمده عسل شفا است و در جای دیگر آمده خداوند بیماران را شفا می دهد؛ در اصل هدایت به دست خداوند است و ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم واسطه هدایت هستند عسل نیز واسطه شفا و خداوند شفا دهنده است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: خداوند توبه انسان معصیت کار را می بخشد ولی به رسول الله(ص) می فرماید: تو استغفار کن تا به واسطه استغفار رسولم از آنان بگذرم؛ اینکه گفته می شود برای توبه نیازی به واسطه وجود ندارد سخن باطل وهابیت است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه اظهار داشت: اگر در قرآن کریم به حضرت عیسی(ع) خطاب می شود مرده را زنده کند مقصود واسطه شدن برای احیای جان مرده است؛ انسان اختیار دارد به یاد خداوند باشد تا حضرت حق او را یاری کند.

وی با اشاره به اینکه انسان موجودی مختار است، ابراز کرد: پشیمان شدن، شک کردن، انتقاد کردن و تادیب فرزند از مهمترین دلایل مختار بودن انسان آن است؛ انسان اراده و اختیار دارد اما تا زمانی که خداوند به تحقق امری اراده نکند چیزی محقق نمی شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات