۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۶۱۰۱۶۶

تدارک گسترده لبنانی‌ها و فلسطینیان برای مقابله با نشست معامله قرن در بحرین

تدارک گسترده لبنانی‌ها و فلسطینیان برای مقابله با نشست معامله قرن در بحرین
منابع فلسطینی از تلاش‌های مشترک طرف‌های لبنانی و فلسطینی برای برگزاری کنفرانس فراگیر در بیروت همزمان با برگزاری کنفرانس ضد فلسطینی منامه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع بلندپایه فلسطینی در گفت‌وگو با النشره از تلاش‌های مشترک طرف‌های لبنانی و فلسطینی برای برگزاری کنفرانس فراگیر در بیروت همزمان با برگزاری کنفرانس ضد فلسطینی منامه موسوم به کارگاه اقتصادی بحرین در روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم ژوئن جاری با هدف اعلام موضوع یکپارچه فلسطینی در مخالفت طرح معامله قرن آمریکا و ایجاد طرح یکپارچه برای مقابله با پیامدهای آن خبر دادند.

تحرکات فلسطینیان با دو تحول مهم و متمایز همراه بود : اولین تحرک، دیدار عزام الاحمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح با میشل عون رییس جمهوری، نبیه بری رییس پارلمان  و سعد الحریری نخست وزیر لبنان و دیگر مقامات امنیتی و نظامی این کشور بود که آنها را در جریان آخرین تحولات سیاسی و موضع تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) در مخالفت با طرح معامله قرن آمریکا و آمادگی برای برگزاری کنفرانسی در رام الله همزمان با کنفرانس بحرین و تلاش‌های رهبران فلسطینی از طریق همکاری با لبنان، اعراب ، همپیمانان و دوستان در جهان خبر داد که از مسأله فلسطین و حقوق ملت آن حمایت می‌کنند تا با این گونه تلاش‌ها، طرح معامله قرن و نشست بحرین را به شکست بکشانند.

دومین تحول، اقدام دبیران کل گروه‌های  عضو ائتلاف نیروهای فلسطینی مقیم دمشق در سفر فوری و غیرمنتظره به بیروت بود که با نبیه بری رییس پارلمان لبنان دیدار کردند که طی این دیدار راه‌های یکپارچه کردن موضع فلسطینی برای مقابله با طرح معامله قرن و اهمیت تلاش برای انجام فعالیت‌های یکپارچه و متحد بررسی شد بدون اینکه اختلافات میان جنبش‌های حماس و فتح مانع این تلاش‌ها شود. این شخصیت‌ها همچنین در جریان دیدار با نبیه بری با عزام الاحمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح هم دیدار کردند، اشرف دبور سفیر تشکیلات خودگردان در لبنان و فتحی ابوالعردات دبیر جنبش فتح و گروه‌های عضو سازمان آزادیبخش فلسطین در لبنان دیگر اعضای جنبش فتح به ریاست عزام الاحمد را تشکیل دادند.

بحث و سخنانی که در محافل فلسطینی در پشت درهای بسته مطرح می‌شود، این است که نبیه بری به دو طرف فلسطینی، پیشنهاد برگزاری کنفرانس متحد و یکپارچه را در بیروت همزمان با کنفرانس بحرین داده است تا موضع واحد و یکپارچه‌ای علیه معامله قرن به دور از اختلافات داخلی و با مشارکت گروه‌های سیاسی لبنان اتخاذ شود بنا بر اینکه آنچه در وهله اول مورد هدف و حمله قرار گرفه، مسأله فلسطین و مردم آن است و نکته دیگر اینکه آماده ارتباط با محمود عباس(ابومازن) رییس تشکیلات خودگردان و اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس برای این هدف همانند دیگر گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین است بدون اینکه ضرورت دست زدن به فعالیت‌های دیگری برای مخالفت با معامله قرن را رد کند همچون استحکام امنیتی در اردوگاه‌های آوارگان و ثبات آن برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها یا متنشج شدن اوضاع آن در این شرایط حساس و همچنین افزایش هماهنگی با گروه‌های سیاسی و امنیتی لبنان، برای اینکه راه‌ها به روی هرگونه تلاش های فتنه افکنانه بسته شود و تمام این گام‌ها با هدف استحکام موضع فلسطینی در رویارویی با مرحله آتی و پیامدهای آن دنبال می‌شود.

در برابر، منابع فلسطینی در ائتلاف نیروها و گروه‌های فلسطینی به النشره گفتند نبیه بری علاقه‌مند است مواضع فلسطینیان را به هم نزدیک کرده و شکاف اختلافات را در سایه تحولات پرشتاب پر کند، ولی فعالیت یکپارچه‌ای به طور رسمی در لبنان مطرح نشده، به ویژه اینکه جنبش حماس از سلسله فعالیت‌های سیاسی، رسانه‌ای و مردمی خبر داده که مهمترین آنها، برگزاری تجمع مردمی بزرگ در برابر مقر سازمان ملل(اسکوا) در بیروت در روز سه شنبه بیست و پنجم ژوئن همزمان با برگزاری نشست اقتصادی بحرین و نیز انجام فعالیت ها و تحرکاتی است که بر مخالفت با طرح معامله قرن و اهداف آن و نیز پایبندی به طرح مقاومت، آزادی و بازگشت و نیز توزیع و نشر مطالب رسانه‌ای و اطلاع رسانی در اردوگاه‌های آوارگان و تجمعات فلسطینی در لبنان و نیز تحرک از طریق تریبون‌های اطلاع رسانی مختلف است.

همزمان با این تحرکات، عزام الاحمد از اعضای مرکزی جنبش فتح ریاست دو نشست را در سفارت تشکیلات خودگردان فلسطین در بیروت برعهده داشت که اولین نشست در سطح مسؤولان جنبش فتح و دومین نشست، مسؤولان گروه‌های سازمان آزادیبخش فلسطین بود که طی آن الاحمد رضایت بالای خود را از موضع رسمی و سیاسی لبنان در مخالفت با معامله قرن و حسن استقبال از مسؤولان و گروه‌های فلسطینی به ویژه در کاخ ریاست جمهوری ابراز کرد. وی از موضع قاطع لبنان که به طور کلی با موضع فلسطینی از نظر مخالفت با معامله قرن و تمام اقدامات مربوط به آن از جمله کارگاه اقتصادی منامه همسو و هماهنگ است، تمجید کرد و گفت رهبران فلسطینی به همراه اعراب و دوستانی در جهان که از مسأله و حقوق ملت فلسطین حمایت می‌کنند، برای شکست این طرح و نشست تلاش می‌کنند. وی خاطر نشان کرد طرح معامله قرن در آستانه سقوط و شکست است که علت آن به ایستادگی و اصرار ملت فلسطین بر ادامه مبارزه و جهاد تا به دست آوردن تمام حقوقش برمی‌گردد.

انتقاضه فلسطین در قلب صحنه لبنانی فلسطینی؛ مشارکت «حسن زیدان» دبیر جنبش انتفاضه فلسطین در لبنان برای اولین بار در نشستی که ریاست آن را عزام  الاحمد برعهده داشت، نگاه‌ها را به خود جلب کرد، نشستی که در سفارت فلسطین در بیروت با حضور مسؤولان گروه‌های عضو سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) برگزار شد که معنایش این است که انتفاضه فلسطین در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین، رسمیت پیدا کرده است.

جنبش انتفاضه فلسطین در هفدهم دسامبر 2017 به ریاست حسن زیدان شکل گرفت که قبلا پست دبیری جنبش فتح-انتفاضه را در لبنان برعهده داشت و در پی تصمیمی که منجر به جدایی خلیل دیب معروف به ابویاسر از مسؤولیت این جنبش در شمال لبنان اتخاذ شد، استعفا کرد.

رهبران این جنبش در لبنان برنامه سیاسی خود را اعلام کرده بودند که مبتنی بر گزینه مقاومت برای آزادی فلسطین و اینکه سازمان آزادیبخش فلسطین نماینده قانونی و تنها نماینده ملت فلسطین است، بازگشت آوارگان به سرزمین و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس از دیگر محورهای این برنامه است، و اینکه جنبش انتفاضه فلسطین جایگزین هیچ گروه یا فردی یا جنبشی که از گروه فلسطینی خاصی جدا شده باشد، نیست، این جنبش همچنین بر وحدت ملی فلسطین برای حمایت از اردوگاه‌ها و حفظ حق بازگشت و نیز حمایت از انتفاضه ملت در فلسطین تاکید کرده است.

نشست کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی  احمد ابوهولی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) و رییس اداره امور آوارگان گفت کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی بر اهمیت حمایت سیاسی و مالی از آنروا(آژانس امدادو کاریابی آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) برای اینکه بتواند بحران مالی خود را پشت سر بگذارد،  تاکید کردند.  کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی در پایان نشست مقدماتی خود بر ضرورت ادامه فعالیت آنروا و ارائه خدمات رسانی در تمام مناطق عملیاتی خود بر اساس اختیاراتی که قطعنامه 302 شورای امنیت به آن تفویض کرده و همچنین بر مخالفت با تمام تلاش‌هایی که حذف یا از بین بردن این اختیارات را هدف قرار داده، تاکید کردند. کشورهای اردن، سوریه، لبنان و مصر به عنوان مهمترین میزبان آوارگان فلسطینی با تاکید بر مخالفت قاطع خود با حذف مسأله فلسطین یا تبدیل آنروا به یک آژانس خیریه و توسعه بر ضرورت یکپارچه شدن تمام تلاش‌ها برای مقابله با هجمه شدیدی که آنروا را هدف قرار داده و در برابر تلاش‌هایش برای انجام ماموریت خود در قبال آوارگان فلسطینی مانع تراشی می‌کند، تاکید کردند.

ابوهولی که ریاست هیئت فلسطین را در نشست کشورهای میزبان آوارگان فلسطینی برعهده داشت، حمایت مالی و سیاسی از آنروا را یک مسأله ضروری و مورد نیاز در سایه تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای حذف آن به عنوان سازمان بین المللی حامی مسأله آوارگان فلسطینی در سازمان ملل دانست.

وی از موضع اردن، مصر، سوریه و لبنان در قبال مسأله فلسطین و حمایت آنها از حقوق ملت فلسطین در بازگشت و حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس و حمایت آنها از ملت فلسطین در مقابله با توطئه هایی که مسأله آنها را هدف قرار داده، تقدیر کرد.

از سوی دیگر فلسطینیان مقیم اروپا در جریان نشستی در شهر روتردام هلند خواستار به راه افتادن پویش جهانی در مخالفت با طرح معامله قرن و نشست منامه شدند. این نشست با حضور حدود 100 نفر از پژوهشگران و فعالان فلسطینی مقیم 11 کشور اروپایی در مخالفت با معامله قرن و نشست ضد فلسطینی منامه برگزار شد.

در این نشست به ابعاد و ویژگی‌های طرح معامله قرن و راه‌های مقابله با آن و نیز نقش فلسطینیان مقیم اروپا در شکست آن پرداخته شد به طوری که در پایان، بیانیه‌ای با عنوان اعلامیه فلسطینیان اروپا علیه معامله قرن صادر شد.

شرکت کنندگان در این نشست بر مخالفت قاطع خود با تمام طرح‌هایی که هر حقی از حقوق ملت فلسطین را هدف قرار داده و در راس آن طرح معامله قرن و گام‌ها و اقدامات همراه آن همچون کارگاه بحرین و اقدامات قبلی آمریکا درباره قدس اشغالی و هجمه آن به آنروا تاکید کردند.

شرکت کنندگان در نشست روتردام همچنین همه گروه‌های فلسطینی را به اتحاد و یکپارچه کردن صفوف فلسطینی و پایان شکاف برای مقابله با چالش های خطرناکی که مسأله فلسطین را هدف قرار داده، تاکید کردند و از فلسطینیان مقیم قاره اروپا و دیگر اقلیت های عرب و مسلمان خواستار برای مقابله با معامله قرن و شکست آن دست به تحرک فوری بزنند.

در این نشست همچنین از دولت‌ها ی اروپایی درخواست شد با تصمیمات یکجانبه آمریکا درباره مسأله فلسطین که مغایر با قوانین بین المللی است، مقابله کنند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات