۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۱۰۱۸۹
مدیر حوزه علمیه کاشان:

علامه قطب راوندی در علوم مختلف صاحب نظر بود

علامه قطب راوندی در علوم مختلف صاحب نظر بود
حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه علامه قطب راوندی عالمی مفسر، متکلم، محدت و مورخ، فقیه، فیلسوف و شاعر بود، گفت: علامه قطب راوندی در علوم مختلف ذی فنون و صاحب نظر بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان حجت الاسلام منصور فرجی دوشنبه شب در آیین بزرگداشت علامه قطب الدین راوندی که با هدف تجلیل از مقام علمی این عالم ربانی در فرهنگسرای المهدی راوند برگزار شد، گفت: علامه قطب راوندی عالمی مفسر، متکلم، محدت و مورخ، فقیه، فیلسوف و شاعر بود.

حجت الاسلام فرجی گفت: قبر علامه قطب راوندی بعد از ۸۰۰ سال که در ساخت و ساز حرم حضرت معصومه (س) شکافته شد بدن مطهر ایشان سالم مشاهده شد و با وجود اینکه قبور همه همسطح بوده است، اما به دستور آیت الله مرعشی نجفی قبر علامه قطب الدین راوندی نسبت به دیگر قبور ارتفاع می‌دهند.

وی افزود: علما و صاحب نظران و صاحب نظرانی که ما امروز تنها برای آن‌ها یادمان برگزار می‌کنیم دارای جایگاه و مقام و منزلت والایی در نزد خداوند هستند به طوریکه بدن آن‌ها بعد از قرن‌ها سالم مانده و مانند این است که امروز فوت کرده است.

مدیر حوزه علمیه کاشان در ادامه با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با نخست وزیر ژاپن فرستاده ترامپ و پاسخ رهبری به نامه رییس جمهور آمریکا در جهان را دارای بازخورد و بازتاب وسیعی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه رییس جمهور آمریکا که ترامپ را شایسته هیچ پیامی نمی‌دانم همه جهان را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: این قدرت و اقتدار رهبری و جمهوری اسلامی ایران است که ترامپ رییس جمهور آمریکا به رهبرمعظم انقلاب نامه می‌نویسد و از معظم له درخواست مذاکره دارد.

حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه امروز همه ما وظیفه داریم انقلاب و جایگاه ولایت فقیه را خوب بشناسیم، گفت: امام راحل طی ۱۰ سال چهار جمله کلیدی را بیان کرد، محرم و صفر را زنده نگه دارید چون هرچه داریم از محرم و صفر است، مسجد سنگر است سنگر‌ها را حفط کنید، پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت نرسید و هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید.

شایان ذکر است، شیخ قطب‌الدین، سعید بن عبد الله بن حسین بن هبة الله بن حسن راوندى کاشانى، عالم بزرگ، محدث، مفسر، متکلم، فقیه و تاریخ دان بزرگ شیعه در قرن ششم هجرى است، گاهی او را به جدش نسبت داده و سعید بن هبة الله راوندى مى‌‏‌گویند، وی در راوند کاشان به دنیا آمد. پدر و پدر بزرگ قطب راوندى از علماى بزرگ زمان خود بودند، قطب راوندی تحصیلات ابتدایى را نزد پدر خویش فرا گرفت، پس از آن در محضر درس شیخ ابو على طبرسى، عماد الدین طبرى و سید مرتضى رازى بهره فراوان برد و سپس به شهر مقدس قم، رهسپار شد تا از علماى آن دیار نیز بهره‌‏مند شود و در مدتى کوتاه از چهره‏‌هاى سرشناس شیعه شد.

شیخ قطب در آثار خود موضوعات متنوعى از علوم و معارف اسلامى را به بحث گرفته و در علم تفسیر، فقه، حدیث، فلسفه، کلام، تاریخ و دیگر موضوعات نوشتارهاى فراوانى بر جاى نهاده است، وى در نوشته‏ هایش تمام جوانب موضوع را بررسى کرده و به نگاهى گذرا اکتفا نمى ‏کند.

لازم به ذکر است، علامه قطب الدین راوندی در چهاردهم شوال سال ۵۷۳ هجری قمری در شهر قم دیده از جهان فرو بست و پیکر مطهرش در صحن بزرگ حضرت معصومه (ع) به خاک سپرده شد، حدود هشت قرن بعد از وفات قطب راوندی معماران صحن مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با پیکر سالم و سیماى نورانی این عالم ربانی مواجه شدند./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات