۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۱۰۱۹۹
مسؤول مدرسه علمیه مصطفی خان ساری تأکید کرد؛

ضرورت شناسایی، احصا و احیای موقوفات حوزه های علمیه

ضرورت شناسایی، احصا و احیای موقوفات حوزه های علمیه
حجت الاسلام والمسلمین شفیعی بر ضرورت شناسایی، احصا و احیای موقوفات حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: احیای این موقوفات موجب حرکت‌های تحولی در برنامه‌های حوزه خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد شفیعی، مسؤول مدرسه علمیه مصطفی خان ساری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، وقف را یکی از سنت‌های حسنه و ارزشمند دینی و مورد تأکید و توجه ائمه معصومین (ع) و علمای دین دانست و گفت: در طول تاریخ اسلام عالمان دینی هم در کلام و هم در عمل به منظور گسترش این سنت ارزشمند تلاش‌های بسیاری انجام دادند.
 
وی، مازندران را استانی با پیشینه تاریخی کهن معرفی کرد و با بیان این که این استان از نظر تعداد موقوفات در سطح کشور سرآمد است، بیان داشت: اکثر مدارس علمیه این استان دارای موقوفات بسیاری هستند که متأسفانه با گذشت زمان از بین رفته است.
 
حجت الاسلام والمسلمین شفیعی در ادامه سخنان خود نقش وقف در گسترش اسلام ناب در طول تاریخ را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز یکی از دلایل مهم جهانی گسترش فرهنگ عاشورای حسینی همین فرهنگ و سنت حسنه وقف است.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که وقف عامل پویایی و بالندگی دین در مقاطع مختلف تاریخ بوده است، بیان داشت: حوزه‌های علمیه نیز در طول تاریخ با همین پشتوانه عظیم توانستند گام‌های ارزشمند و بلندی را در مسیر تعالی دینی بردارند.
 
مسؤول مدرسه علمیه مصطفی خان ساری با اشاره به این که در حال حاضر هر یک از مدارس علمیه استان دارای موقوفاتی هستند که نیازمند شناسایی، احصا و ساماندهی است، تصریح کرد: اگر این موقوفات احیا شوند شاهد حرکت‌های تحولی در مسیر برنامه‌های حوزه خواهیم بود.
 
حجت الاسلام والمسلمین شفیعی با بیان این که تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه به منظور شناسایی و ساماندهی این موقوفات بسیاری ضروری است، خاطرنشان کرد: نباید این میراث ارزشمند عالمان بزرگ دین به دلیل برخی کم توجهی‌ها از بین رفته و به فراموش سپرده شود.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پشتوانه قرار دادن وقف برای حوزه‌های علمیه از سوی عالمان بزرگ دینی را نشان از آینده نگر بودن آن‌ها دانست و افزود: آن‌ها با این کار یک چشم انداز مشخصی را برای فعالیت‌های حوزه ترسیم کرده بودند.
 
مسؤول مدرسه علمیه مصطفی خان ساری با بیان این که امروز حوزه‌های علمیه و روحانیت نیز می‌توانند نقش بسیار مؤثری در ترویج فرهنگ وقف در جامعه ایفا کنند، بیان داشت: روحانیت به دلیل نفوذ فکری و تریبون‌های تبلیغی که در اختیار دارد می‌تواند پیرامون نقش و اثرگذاری فرهنگ وقف در جامعه بیشتر با مردم صحبت کند./950/ت310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات