۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۶۱۰۲۲۲
تشریح برنامه های هفته قوه قضاییه؛

حجت الاسلام اژه ای: نیازمند اقدامات تحولی متناسب با گام دوم انقلاب هستیم

حجت الاسلام اژه ای: نیازمند اقدامات تحولی متناسب با گام دوم انقلاب هستیم
معاون اول دستگاه قضا به تشریح برنامه های هفته قوه قضائیه پرداخت و تأکید کرد که نیازمند اقدامات تحولی متناسب با گام دوم انقلاب هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه و رییس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به پیش رو بودن هفته قوه قضاییه گفت: بدیهی است که در گام دوم باید در همه بخش های نظام تحولی ایجاد شود و با نظر به تجربه چهل سال گذشته باید اقدامات تحولی در دستور کار قرار گیرد.

معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: در دوره جدید، ریاست قوه قضاییه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

معاون اول دستگاه قضا گفت: یکی از مواردی که در این سند تحول پیش بینی شده است استفاده از ظرفیت های موجود در قوه قضاییه است.

وی در ادامه افزود: بازنگری و مطالعه ای داشتیم که ببینیم از همه ظرفیت های موجود استفاده شده است یا خیر، با توجه به سیاست های کلی و روحیه انقلابی گری از ظرفیت ها بیش از پیش می شود استفاده کرد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای اظهار کرد: استفاده از ظرفیت های مجلس و دولت یکی از اقدامات انجام شده است و مقرر شد قوه قضائیه جلسه مشترکی با مجلس شورای اسلامی برقرار کند و جلساتی شکل گرفت و برنامه ریزی هایی صورت پذیرفت تا از ظرفیت مجلس در گام دوم در برنامه های قوه قضائیه استفاده شود، الان در صدد برقراری جلسه ای با دولت عالی دولت با دستگاه قضایی هستیم.

معاون اول دستگاه قضا در خصوص استفاده از ظرفیت های مردمی گفت: استفاده از ظرفیت های مردمی نیز در دستور کار ریاست قوه قضائیه قرار گرفته است و جلساتی با حوزه های علمیه و نهادهای مردمی و برگزار شده است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: سامانه ای برای استفاده بهینه در جهت خدمت به مردم و تحقق عدالت بیشتر در حال شکل گیری و نظرسنجی های نخبگانی انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که به عنوان تحول در قوه قضائیه مطرح شده تجدید نظر در قالب ماده ۱۸ سابق و مورد دیگر مساله استیذان است و باید شخصا برای تحدید نظر حکم قطعی صورت پذیرد که کار دشواری است و شخص ریاست دستگاه قضا بیش از ۶۰۰ پرونده و ۲۰۰۰ حکم به قطع به دیوان عالی کشور ارسال کرده است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: یکی دیگر موارد تشدید احکام مبارزه با مفاسد اقتصادی است و در اکثر استانها برای عدم شلوغی استان تهران تاسیس شد تا بتوان در این حوزه با مفاسد اقتصادی مبارزه کرد که اکثرا دلالان ارزی بودند و در حال پیگیری هستیم و محاکمه ۸۲۵ نفر و ۲۴۳ نفر به حکم قطعی رسید.

معاون اول دستگاه قضا اظهار کرد: اقدام دیگری که در دوره جدید قوه قضاییه تشدید شد موضوع انفصال بعضی قضات از قوه قضاییه به صورت دائم و برخی به عنوان بازخریدی بود و برخی نیز به دادگاه قضایی رفتند و بعضا انفصال از قوه قضائیه و مناصب دولتی نیز صادر شده است.

وی افزود: پیگیری پرونده های مسن و طولانی که به هر دلیلی رسیدگی آن طولانی شده است از دیگر برنامه های دستگاه قضا است، ابتدا گزارشی خواسته شده است که برخی آنها تعللی از سوی قضات نیست و پرونده به شخصه مورد اشکال است و برخی به حجم کار قضات بستگی دارد که در دست پیگیری است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای تاکید کرد: بازدید های سر زده شخص ریاست قوه و معاونین از دستگاه ها و دادسراهای قضایی یکی دیگر از اقدامات تحولی در این حوزه است.

وی افزود: موضوع اجرای احکام با توجه به همه زحمات کشیده شده در بدنه قضایی اگر سهل انگاری و یا وقفه ای ایجاد شود با ارسال بخشنامه هایی به تمام دادسراها ابلاغ شد علت عدم اجرا مشخص شود و در دستور اجرا قرار گیرد.

رییس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه گفت: هفته قوه قضائیه فرصتی برای قوه قضائیه جهت ارزیابی و سنجش برنامه های اجرا شده و برنامه های پیش رو برای سال آینده و تبیین شرایط فعلی برای مردم است.

وی خاطرنشان کرد: طبق دستورالعملی تمام مسؤولان عالی قضایی به تفکیک در مساجد، نهادها و سازمان های دولتی و مردمی حضور پیدا می کنند و همچنین همایش های کاربردی نیز در دستور کار است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات، دیدار با خانواده معظم شهدای قوه قضائیه و در ادامه حضور مقامات قضایی و دیدار با مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پایان گفت: مبارزه با فساد و حمایت از آمران به معروف و استفاده از ظرفیت های مردمی و رسانه ای و برگزاری نشست های سفرا و نماینده موسسات و نهاد های بین المللی با ریاست قوه قضائیه از جمله اقدامات در دستور کار است./811/پ202/ق

تعداد بازدید : 6
محرمی محرمی
ارسال نظرات